حکمت کهن
علوم باطنی ، فراروانشناسی

متافیزیک چیست؟ ۱ – مفاهیم ، تعاریف

ریشه لغوی متافیزیک - مفاهیم - نظر حکیمان مابعد‌الطبیعی

در بعضی از منابع، متافیزیک نام مجموعه‌ای از مسائل عقلـی- نظـری اسـت، که بخشـی از فلسـفه‌ به اصـطلاح عـامّ را تشـکیل می‌داده است. چنان‌که امروز گاهی واژه‌ی فلسفه به آنها اختصاص داده می‌شود و یکی از اصطلاحات جدید فلسفه مساوی با متافیزیک می‌باشد، که کوشش می‌کند، تا طبیعت اساسی هر واقعیّتی، چه قابل رؤیـت و چه غیر قابل رؤیت را درک کند.

4 611

متافیزیک چیست؟ - مفاهیم و تعاریف ، ماوراءالطبیعه ابن سینا

متافیزیک چیست؟ – قسمت اول

مفاهیم ، تعاریف

ریشه لغوی

” فیزیک ” در اصل لغتی یونانی.به معنی ” طبیعت ” است. ” متا ” نیز به معنی “فراتر”.و “مابعد” است. لذا متافیزیک را در زبان فارسی به فراماده، فوق‌العاده، مابعد طبیعت آورده‌اند. ماوراءالطبیعه . ابن سینا و ارسطو

تعبیر دیگر در ریشه واژه متافیزیک این است. آن از ریشه‌ “متافیزیکاس”.که یک کلمه‌ یونانی می‌باشد.، گرفته شده است. کلمـه‌ متافیزیکـاس از دو بخش “متا” به‌‌ معنای “تغییر”.و “فیزیکاس” به‌ معنـای طبیعت تشـکیل شده‌است. برخی نیز متافیزیک را از ریشه‌ یونانی “متاتافوسیکا” دانسته‌اند. که با حذف حرف اضافه “تا” و تبدیل “فوسیکا” به “فیزیک” به‌صورت متافیزیک درآمده است. در حال حاضر این واژه از پیشوند “متا” به‌معنای وراء.، فرا، ماوراء، بعد و پشـت.و کلمـه‌ “فیزیـک” به ‌معنـای طبیعـت تشـکیل شده است.

منظور از طبیعت، دنیایی است.که در حال حاضر، در آن زندگی کرده. آن را احسـاس و ادراک می‌نماییم. پس متافیزیک به‌ معنای ماوراءالطبیعه، مابعد‌الطبیعه و یا فوق‌طبیعت است. و شامل بخـش‌هـایی از جهان بی‌کران هستی و موجوداتی می‌شود.که از حوزه‌ ادراک حـواس پنج‌گانه‌ ظاهری ما خارج است.

دیدگاه مورخان

بنا‌به گفته‌ مورّخان، این لفظ ، نخست به‌ صورت نامی برای یکی از کتاب‌های ارسطو به‌کار رفته بود که از نظر ترتیب بعد از کتاب “طبیعت” قرار داشته. از طرف مؤلف، نام و عنوان خاصی به آن داده نشده بود. بعدها به آن کتاب، عنوان “بعد از طبیعیات” داده شد. این کتاب از مباحث کلّی وجود بحث می‌کرده ‌است. مباحثی که در علوم اسلامی به امور عامه معروف شده. بعضی از فلاسفه‌ اسلامی، نام “ماقبل‌الطبیعه” را نیز برای آن مناسب دانسته‌اند.

در بعضی از منابع، آن را مجموعه‌ای از مسائل عقلـی – نظـری دانسته اند. که بخشـی از فلسـفه‌ به اصـطلاح عـامّ را تشـکیل می‌داده است. چنان‌که امروز گاهی واژه‌ فلسفه به آنها اختصاص داده می‌شود. یکی از اصطلاحات جدید فلسفه مساوی با آن می‌باشد. که کوشش می‌کند، تا طبیعت اساسی هر واقعیّتی را درک کند. چه قابل رؤیـت و چه غیر قابل رؤیت باشد.ماوراءالطبیعه

مقدمه

فیزیک عبارتست از پدیده‌هایی که با حواس پنجگانه خود در حالت عادی احساس می‌کنیم. بنابراین برای دریافت متافیزیک باید از حواس برتر بهره جست. پس متافیزیک عرصه باور کردن و فیزیک عرصه داشتن است. هرگاه بخواهیم چیزی را از راه مشاهده بدانیم، وارد عرصه باور می‌شویم. برای مثال ، موجودات فیزیکی مانند سنگ ، پرنده ، انسان و آب را مشاهده می‌کنیم. این مشاهده عینی و تجربی است. اما موجودات ماورایی مانند جن و روح را نمی‌توانیم مشاهده کنیم. بنابراین وارد عرصه باور می‌شویم و این همان متافیزیک است.

تعبیر ابن سینا

متافیزیک به تعبیر ابن‌سینا مجموعه‌ای از حکمت ماقبل‌الطبیعه و مابعدالطبیعه می‌باشد. همچنین ابعاد فرافیزیکی و ماورائی انسان را نیز شامل می‌شود. این ابعاد با حواس پنج‌گانه قابل احساس نمی‌باشد. ولی با حواس برتر می‌توان آن را ادراک کرد. به عبارت دیگر متا.فیزیک به مجموعه مقولات غیر قابل ادراک با حواس ظاهری گفته می‌شود. در برخی منابع، متافیزیک به معنی ”رفتن به ماورای فیزیک“ آمده است. فیزیک نیز عبارت است از پدیده‌هایی که با حواس پنج‌گانه در حالت عادی احساس می‌شود. پس برای درک متافیزیک باید از حواس برتر بهره گرفت. ابن سینا

دکتر لاکلان هایندز متافیزیک را شامل آنچه که ماورای طبیعت قابل دید است، می‌داند. ابن‌سینا، متافیزیک را مجموعه‌ای از حکمت ماقبل‌الطبیعه و مابعدالطبیعه می داند که ابعاد غیرفیزیکی و ماورائی انسان را شامل می‌شود. این ابعاد با حواسّ معمولی قابل احساس نمی‌باشد، ولی با حواسّ برتر می‌توان آن را ادراک کرد.

دیدگاه ارسطو

ارسطو معتقد است.که متافیزیک به اندیشه در مورد “اکثر مسائل اساسی وجود” می‌پردازد. حکیمان مسلمان نیز همین مفهوم را با تعـابیر دیگری بیان داشته‌اند. آنان معتقدند.که موضوع متافیزیـک “وجود” است. ویلیام جیمز، متافیزیک را جهد بلیغ و سعی وافر.در طریق تفکّر واضح می‌داند. ریچارد تیلور در کتاب “مابعد‌الطبیعه” خود، متافیزیک را اندیشیدن.درباره‌ اساسی‌ترین مسائل وجود بدون تحکّم بیان می‌کند. برتراندراسل متافیزیک را کوشش برای شناختن.کل عالم از راه تفکر می‌داند.

حکیمان مابعد‌الطبیعی از جمله افلاطون، فارابی، ملاصدرا، آگوستین، لایب‌نیتز.و سایرین نیز تعاریف نزدیک به مضامین فوق‌الذکر دارند. دکتر شالکو و دکتر باتلر نیز همین مفاهیم را با بیان دیگـری ابراز داشته‌اند. بسیاری از استادان و پژوهشـگران معاصـر.نیز بر همـین عقیده‌اند. ماوراءالطبیعه

مسیر متافیزیک و اهداف خلقت

قرارگرفتن در مسیر متافیزیک.، نقطه عطفی بوده است. امید است به شناخت خود و معرفت خداوند عزّوجل منتهی گردد. این امر مهـمّ (خداشناسی) نیز از جمله اهداف خلقت انسان به شمار می‌رود. همچنین می‌توان امید داشت.که آشنایی با متافیزیک، در رسیدن به سایر اهداف خلقت.انسان (عبادت و آزمایش) مؤثر گردد. متافیزیک می‌تواند.بعنوان ابزار و وسیله‌ای برای پیشرفت در امور تحصیلی ، شغلی ، خانوادگی و … استفاده شود. برخی افراد نیز به دلیل حـسّ ماجراجویی ، کنجکاوی ، حقیقت‌جویی.و یا برای تفریح و سرگرمی به سراغ متافیزیک می‌آیند. جوانان به دلیل عطش زیاد برای دست‌یابی به ناشناخته‌ها.، مشتاق این مقوله می‌باشند. برخی بزرگان نیز از متافیزیک به‌عنوان یک نیاز فطری یاد کرده‌اند. ماوراءالطبیعه

 

بیشتر بخوانید:
نکاتی درباره تکنیک های مدیتیشن
منبع کانال حکمت کهن وبلاگ حکمت کهن (هرمس) 1
4 دیدگاه
  1. ابراهیم زیارتی می گوید

    سلام استاد.منم قبلا برای رزق و روزی ازتون کار گرفتم.خیلی خوب بود.واقعا اثر داشت و الان خیلی راضیم.خدا براتون خوش بخواد.

  2. دهقان می گوید

    استاد سلام.سایت خوبی دارید.من قبلا برای مغازه ام ازتون کار گرفتم.خیلی عالی بود.بالاخره صاحب ملک مغازه شدم و تونستم تالار هم راه بندازم.واقعا کمک ها ، آموزش و مشاوره هاتون عالی بود.

  3. مریم.ر می گوید

    سلام استاد پنجه طلا
    من دو ساله که در کانالتون عضوم.
    قبلا برای من کاری انجام دادید ، حدود دو سال قبل، برای من و نامزدم ، جابر، اگه یادتون باشه.
    بالاخره بعد ۴ سال به کمک و دست و پنجه طلایی شما تونستیم با عشق و علاقه با هم ازدواج کنیم و الان یک دختر خوشکل هم داریم.
    تا روزی که زنده ام منت دار و ممنون شما هستم.
    خوشبخی و شادی امروزمون رو از دعای خیر و کمک های شما داریم.
    همیشه سلامت و موفق باشید.

    1. MetaFN_499 می گوید

      درود بر شما
      بله، به یاد دارم.
      سپاسگذارم و از شادی و خوشبختی تان بسیار خرسندم.
      شاد و تندرست و پیروز باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

« Translate - ترجمه »
֍ هدیه حکمت کهن - برای دریافت هدیه خود کلیک کنید.دریافت هدیه