حکمت کهن
علوم باطنی ، فراروانشناسی

کاریزما چیست و چطور می‌توان شخصیتی کاریزماتیک داشت؟ – بخش اول

کاریزما چیست؟ - ذاتی یا اکتسابی؟ - شخصیت کاریزماتیک

دیگر کاریزما یعنی برخورداری از این توانمندی که دیگران را بر آن داریم مشتاقانه خواسته ‌مان را برآورده کنند و حتی دیگران را نیز برای برآورده کردن خواسته ما ترغیب کنند…
اگر هدف بزرگی داریم و می‌خواهیم اثری ماندگار از خود برجای بگذاریم ، بدون شک نیاز داریم که افراد دیگری نیز ما را در مسیر هدف همراهی کنند و این همراهی بدون شک از طریق کاریزما محقق خواهد شد. …

2 501

کاریزما چیست و چطور می‌توان شخصیتی کاریزماتیک داشت؟ - موفقیت کاریزما چیست و چطور می‌توان شخصیتی کاریزماتیک داشت؟

“بخش اول”

در یک پاسخ خیلی کوتاه شاید بتوان.واژه کاریزما (charisma) را مجموعه ای از صفت ها و رفتارهایی تعریف کرد.که با کنار هم قرار گرفتن آنها ، شخصیت فرد.، جذاب ، اثرگذار و الهام بخش باشد.  ارتباطات موثر  مهارت های رفتاری و موفقیت

اما شاید این واژه را نتوان به این سادگی تعریف کرد.و نیاز به تعریف دقیق‌تری از آن باشد.

تعریف دقیق

مطمئنم که شما هم دنبال یک تعریف واحد و یک شکل در تمام دنیا از این واژه نیستید!.چون مطمئنناً چنین چیزی را پیدا نخواهید کرد.

گاهی درک روشنی از واژه کاریزما نداریم.، کاریزما دقیقاً یعنی چه؟.می‌تواند یک ویژگی مرموز تلقی شود!.اما قاطعیت یا هیجان و شور و شوق نیست.، شخصیت خاص و یا مردم داری نیست.، (گرچه تمام این ویژگی‌ها تا حدودی بخشی از کلکسیون کاریزما هستند.)

زمانی که با افراد دارای کاریزما (شخصیت‌های کاریزماتیک) برخورد می‌کنید.به راحتی آنها را تشخیص می‌دهید.و عموماً در میان جمع درخشش خاصی دارند.

ما از بودن در کنار چنین افرادی احساس افتخار و برتری می‌کنیم. کاریزما ، تنها جذابیت ، وفاداری ، دوست داشتنی بودن یا هیجان و شور نیست. حس اعتمادی است.که باعث راحتی و آسایش مخاطب می‌شود.و در عین حال اعتبار ایجاد می‌کند.

لغت نامه هریتیچ (American Heritage Dictionary) کاریزما را اینطور تعریف می‌کند:

کاریزما به ویژگی‌های شخصی و کمیاب در رهبران گفته می‌شود که وفاداری و اشتیاق خالص و عمیق و مورد پسند مخاطبان ایجاد می‌کند.

توانایی ایجاد ارتباط به سادگی ، اثرگذاری فکر شما بر دیگران ، الهام بخشیدن به دیگران برای رسیدن به موفقیت بیشتر و ایجاد همراهانی وفادار.

به عبارات دیگر کاریزما یعنی برخورداری از این توانمندی که دیگران را بر آن داریم مشتاقانه خواسته ‌مان را برآورده کنند و حتی دیگران را نیز برای برآورده کردن خواسته ما ترغیب کنند… موفقیت

֍ مطلب پیشنهادی برای مطالعه:

روابط عاطفی، علایم هشدار کاهش علاقه و قطع رابطه

بیشتر بخوانید:
خودآگاهی ، پیشرفت شخصیت و تعالی معنوی

کاریزما چیست؟

آیا داشتن چنین شخصیتی اکتسابی است؟

خانم اولیوا فاکس (Olivia Fox Cabane) که فعالیت‌های زیادی در ضمینه مفهوم کاریزما داشته‌اند ، در یکی از سخنرانی ‌هایشان خیلی جالب این موضوع را توضیح می‌دهند: ارتباطات موثر

ممکن است برخی افراد ذاتاً شخیصتی کاریزماتیک داشته باشند ، اما کاریزما مجموعه‌ای از رفتارها ، صفات و مهارت‌ها است برخلاف تصور اکثر افراد که گمان می کنند کاریزما ذاتی و درونی است ، بخشی از آن هم آموختنی است.

خانم اولیوا فاکس در کتاب معروف خود به نام افسانه کاریزما (The Charisma Myth) در ۱۳ فصل به موضوع کاریزما پرداخته اند و یکی از موضوعات جالب این کتاب ، پرداختن به این موضوع است که زندگی یک شخصیت کاریزماتیک به چه صورت است؟

ویژگی بسیار جالب این کتاب ، گام‌های اجرایی بسیار ساده و چند خطی در هر صفحه است که دقیقاً پیشنهادهایی واضح برای داشتن شخصیت کاریزماتیک را مطرح می‌کند.

شخصیت کاریزما برای چه کسانی مفید است؟

این سوال بسیار خوبی است که بدانیم اصلاً آیا لازم است که شخصیت کاریزماتیکی داشته باشیم یا خیر؟

اگر هدف بزرگی داریم و می‌خواهیم اثری ماندگار از خود برجای بگذاریم ، بدون شک نیاز داریم که افراد دیگری نیز ما را در مسیر هدف همراهی کنند و این همراهی بدون شک از طریق کاریزما محقق خواهد شد. اما حتی اگر نمی‌خواهیم که شخصیتی کاریزماتیک داشته باشیم و یا اصلاً به آن نیازی نداریم ، به قول بیل گیتس:

“اگر نمی‌توانید کاری را عالی انجام دهید ، حداقل کاری کنید که عالی به نظر برسد!”

بنابراین دانستن مهارت‌های اینگونه شخصیت و بهره بردن از آنها بدون شک می‌تواند یک موضوع بسیار مهم باشد. ارتباطات موثر  مهارت های رفتاری

در مقالات بعدی ، روش ها ، تکنیک ها و تمرین های عملی موثری در این خصوص ارائه خواهد شد.

کاریزما چیست؟ - شخصیتی کاریزماتیک. ارتباطات موثر. مهارت های رفتاری

منبع کانال حکمت کهن وبلاگ حکمت کهن (هرمس) 1 وبلاگ حکمت کهن (اسرافیل) 1
2 دیدگاه
  1. نیما . گرجی پور می گوید

    جالبه
    ممنون

  2. المیرا بنی آدم می گوید

    سلام
    مطلب جالبیه.
    لطفا درباره تکنیک های اونم مطلب بگذارید.
    ممنونم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

« Translate - ترجمه »
֍ هدیه حکمت کهن - برای دریافت هدیه خود کلیک کنید.دریافت هدیه