حکمت کهن
علوم باطنی ، فراروانشناسی

ترخون – گیاهان دارویی و خواص آنها – قسمت چهارم

ترخون - خواص ترخون - ترخون در طب قدیم - موارد احتیاط - طب سنتی

ترخون دارای طبیعت گرم و خشک است. این گیاه در درمان بیماری های قلبی ، مغزی و گوارشی می تواند مفید باشد. ترخون دارای ویتامین‌‏های A و C و همچنین مواد معدنی آهن ، کلسیم ، منیزیم ، پتاسیم و منگنز است. ترخون به دلیل افزایش ترشح اسید معده و خاصیت اشتها آوری از گذشته ، به عنوان …

0 446

گیاه ترخونگیاهان دارویی و خواص آنها

قسمت چهارم

ترخون

(Tarragon)

ترخون یا تلخون  گیاهی از خانواده کاسنی یا مرکبان است.که پایا و ارتفاع ساقه آن از ۳۰ سانتیمتر تا یک متر می رسد. ترخون دارای برگ‏ های به رنگ سبز روشن و براق.، بلند و باریکی است.که ضعیف نیز می ‏باشند. پهنک برگ کشیده و باریک و نوک‌تیز است. گل ‏های این گیاه زرد رنگ هستند.که در فواصل تیر تا مهر ماه شکوفه می ‏دهند. فیلوتاکسی برگ متناوب و گل‌ها متمایل به زرد است.و دانه‌های گیاه عقیم بوده.و تکثیر آن به‌صورت رویشی انجام می‌شود. دمنوش گیاهی. طب سنتی.گیاهان دارویی.

در برگ ترخون اسانس روغنی وجود دارد.که ترکیب عمده اسانس آن را متیل چاویکول.و پی‌متوکسی سینامیک آلدئید تشکیل می‌دهند.، که این مواد خاصیت ضدعفونی‌ کنندگی بسیار قوی دارند. گیاهان دارویی

ترخون دارای طبیعت گرم و خشک است. این گیاه در درمان بیماری های قلبی.، مغزی و گوارشی می تواند مفید باشد. ترخون دارای ویتامین‌‏های A  و  C و همچنین مواد معدنی آهن ، کلسیم ، منیزیم.، پتاسیم و منگنز است. طب سنتی.

ترخون به دلیل افزایش ترشح اسید معده و خاصیت اشتها آوری از گذشته.، به عنوان ادویه مخصوص گوشت مورد توجه بوده.و سبب کاهش فشارخون هم می‌شود. در طب سنتی از این گیاه به عنوان کاهش دهنده درد دندان.و دارای خاصیت ضد کرم یاد شده است. طی تحقیقی که در سال ۲۰۰۵ صورت گرفت.و در”مجله کشاورزی شیمی غذا” نیز به چاپ رسید.محققان دریافتند.ترخون می‌تواند.به عنوان یک روبنده و از بین برنده رادیکال‌های آزاد.در بدن نقش موثری ایفا نماید. دمنوش ترخـون

برخی خواص دارویی این گیاه عبارتند از: 
  • ترخون منبع بسیار خوبی از آهن ، کلسیم و منگنز است. این سبزی همچنین دارای پتاسیم.، منیزیم و ویتامین‌‏های A  و C می‌باشد.
  • از مهمترین خواص ترخون کاهش درد دندان و لثه است. در واقع جویدن ترخون باعث جلوگیری از خونریزی لثه.و التیام زخم‎های دهان می‎شود. علت تسکین درد دندان به خاطر وجود ماده‌ای موسوم به اوژنول است.که در سبزی ترخون وجود دارد.
  • مصرف ترخون برای درد مفاصل مفید بوده.و بهتر است همراه غذا خورده شود.و یا کوبیده آن به ‎صورت ضماد استفاده گردد.
  • ترخون قاعده‎آور بوده.و درمان‎کننده قاعدگی‎های دردناک می‎باشد.
  • خوردن ترخون برای تسکین دل درد و دردهای معده.که در اثر غذا و پرخوری به وجود آمده است.، مفید می‎باشد. همچنین اگر معده شما تنبل و ترشح آن ضعیف است.، خوردن این سبزی همراه با غذا به شما کمک خواهد کرد. به طور کلی ترخون ، مقوی دستگاه‌ هاضمه است.و همچنین نفخ و باد شکم را دفع می‌کند.
  • ترخون قدرت دفاعی بدن را در برابر برخی ویروس‌ها و باکتری‌ها افزایش می‌دهد.
  • از دیگر خواص ترخون تقویت اعصاب است. به این منظور از دمکرده آن باید استفاده شود. خوردن چای ترخون ، خستگی را از بین برده.، اعصاب را آرام می‌کند.و راه حل خوبی برای مشکلات بی‌خوابی است.
  • کسانی که سرعت انزال و سستی کمر دارند.، ترخون خشک را با زرده تخم‎مرغ مخلوط کرده.به کمر بمالند.و اگر ریشه ترخون باشد.، بهتر است.
  • پیشگیری از تصلب شرائین و بیماری‌های عروقی از دیگر خواص ترخون می باشد. به این منظور برگ‎های ترخون جویده و میل شود.
  • استفاده از دم کرده ترخون برای درمان نقرس.، دردهای روماتیسمی مفید است. به این منظور ۱۰ گرم از این سبزی در ۳۰۰ سی‎سی آب جوشانده.و روزی ۳ فنجان میل شود.
  • گیاه ترخون در درمان مارگزیدگی بسیار مفید است. دمنوش ترخـون
  • ترخون دارای خواص آنتی‌ اکسیدانی فراوانی بوده.که می‌تواند در خنثی‌ سازی موادی موسوم به رادیکال‌های آزاد کمک کند. طب سنتی و درمان گیاهی در طب مکمل.
موارد احتیاط:
  • ترخـون برای گرم مزاجان مضر است.و زیاده‌ روی در خوردن آن مشکلاتی را به وجود می‌آورد.
  • به دلیل وجود استراگول در ترخـون و تاثیر آن بر جنین و ایجاد ناهنجاری در آن ، زنان باردار نباید از آن استفاده کنند. همچنین زیاده‌ روی در مصرف ترخـون باعث آغاز قاعدگی شده و در زنان باردار می‌تواند منجر به سقط جنین شود.
  • زیاده ‎روی در خوردن ترخون باعث کم شدن شهوت می‎گردد و خون را تیره می‎کند.
  • مصرف برگ ترخـون در برخی افراد ممکن است.باعث تحریکات پوست شود.
  • ترخـون حاوی استراگول است.و مصرف بیش از حد آن در طولانی مدت می تواند.به سرطان منجر شود.
  • اگر از اختلالات خونریزی رنج می برید قبل از افزودن ترخـون به رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنید. زیرا ترخـون می تواند لخته شدن خون را کند کند.
  • دو هفته قبل از عمل جراحی از مصرف ترخون اجتناب کنید.
خواص درمانی و دارویی گیاه ترخون Tarragon
خواص درمانی و دارویی گیاه ترخون Tarragon
ریشه ترخون

ریشه‌ ترخون در طب گیاهی به نام “عاقرقرحا” مشهور است. این گیاه به برطرف کردن سکسکه و درد مفاصل کمک می‌کند. این گیاه قدرت دفاعی بدن را در برابر برخی ویروس‌ها و باکتری‌ها افزایش می‌دهد. مصرف سالانه ترخون قدرت جنسی را کاهش می‌دهد. دمنوش ترخـون و خواص دمنوش ترخـون

سلامت دهان با ترخون

مصرف ترخون برای جلوگیری از خونریزی لثه‌ها و نیز التیام زخم‌هایی که در دهان وجود دارند بسیار مفید است و در طول تاریخ، از این سبزی معطر برای تسکین موقتی درد دندان استفاده می‌شده است. محققان دانشگاه آریزونا می‌گویند علت تسکین درد دندان به خاطر وجود ماده‌ای موسوم به اوژنول است که در روغن میخک نیز وجود دارد. سبزی ترخون نه تنها موجب تسکین درد دندان می‌شود بلکه برای تسکین درد لثه نیز که همراه با درد دندان ایجاد می‌شود موثر است. گیاهان دارویی

دم‌کرده ترخون برای جلوگیری از آبله و سرخجه و کنترل علل وبا در طب گیاهی اهمیت زیادی دارد. ترخون قدرت دفاعی بدن را در برابر برخی ویروس‌ها و باکتری‌ها افزایش می‌دهد

کمک به هضم غذا

سبزی ترخـون علاوه بر استفاده در آشپزی به عنوان طعم دهنده ، دارای خواص دارویی نیز است.که از جمله آن‌ها می‌توان به تسکین ناراحتی‌های معده که بر اثر استرس به وجود آمده و همچنین تقویت سیستم هاضمه اشاره کرد. برگ و سرشاخه‌ های گل‌ دار ترخـون محرک و مقوی معده بوده و خاصیت ضدانگلی دارد. مصرف آن اشتهاآور و ادرارآور (کاهش‌دهنده آب و رطوبت اضافه بدن) بوده و اندکی خاصیت مخدر دارد.

ترخون چه خواصی دارد

سلامت دهان و دندان

 مزه نسبتا تند و دلچسب ترخون می تواند بوی بد دهان را رفع کرده و از طرفی نیز مقادیر بالای کلسیم و فسفر در این گیاه موجب تقویت و استحکام دندان می شود.

 رفع درد های عضلانی

 منیزیم موجود در ترخـون می تواند با رفع گرفتگی رگ های خونی و رفع سفت شدن عضلات باعث شل شدگی و درمان دردهای عضلانی شود. طب سنتی

 طعم دهنده غذا

 از پر کاربردترین ویژگی ترخـون این است.که از آن به عنوان ادویه خاص برای طعم دادن به غذا و خوراک های متنوع استفاده می شود.

 ضد سرطان

 خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی موجود در گیاه ترخون  با مهار رادیکال های مضر در بدن نقش مهمی در کاهش سرطان دارد.

 خاصیت ترخون برای دیابت

 ترخون منبع فیبر است که این فیبر به عنوان فیبر رژیمی می تواند تمام کالری را در اندام های مختلف پخش کند و با روند این مکانیسم بتواند موجب تنظیم قند خون و درمان دیابت شود. گیاهان دارویی و درمان با گیاهان.

 تقویت سیتم دفاعی

 ترخون با داشتن ویتامین C و خواص آنتی اکسیدانی می تواند نقش محافظ بدن در برابر باکتری ها و ویروس ها را داشته باشد و ایمنی بدن را تقویت بخشد.

 ضد یبوست

 ترخون داری نوعی فیبر رژیمی خاص است که با تقویت گوارش می تواند دفع را آسان کند و از یبوست  جلوگیری نماید.

 استخوان ساز

 ترخون گیاهی است که سرشار از آهن، فسفر و کلسیم است و می تواند هم استخوان ساز قوی باشد و هم از پوکی استخوان بکاهد.

 ضد رماتیسم

 عرق و روغن برگ و گل گیاه ترخون با ترکیبات خاصی مانند اوسیمون، استراگول و فلاندرن می تواند موجب کاهش درد رماتیسم شود.

 سلامت قلب

 ترخون در سلامت قلب و عروق دو نقش مهم دارد:

  • با داشتن پتاسیم می تواند انقباضات و ضربان قلب را کنترل کند.
  • با خاصیت ضد التهابی وآنتی اکسیدانی غنی، باعث تقویت رگ های خونی و سلامت قلب گردد.
 تقویت بینایی

 از خواص دیگر ترخون ویتامین A می باشد که به مقدار زیادی در این گیاه یافت می شود که هم در تقویت بینایی موثر است و هم مانع از آب مرواردید در چشم ها می شود. طب سنتی و گیاه درمانی. طب چایگزین و درمان گیاهی.

 ضد التهاب

 خاصیت ضد التهابی ترخون وابسته به اسید های چرب امگا ۳ و آنتی اکسیدانی این گیاه است که می تواند علائم التهابی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

 خاصیت ترخون برای کم خونی

 ویزگی بارز ترخون این است که از طرفی منبع غنی آهن است و از طرفی با داشتن ویتامین C می تواند جذب آهن را در بدن افزایش دهد بنابراین مصرف ترخون برای درمان کم خونی موثر است. خواص عالی و فوق العاده دمنوش ترخـون.


خواص درمانی و دارویی دمنوش گیاه ترخـون. طب سنتی
سلامت دستگاه گوارشی

 سبزی ترخون علاوه بر تقویت دستگاه های گوارشی با داشتن زینک می تواند موجب محافظت از مخاط روده در برابر اسهال شود. گیاهان دارویی

 تقویت اعصاب

 ترخـون دارای ویتامین های گروه B بخصوص B12 می باشد.که با تقویت سلول های مغزی نقش موثری در فعالیت های عصبی و همچنین نوعی محافظ جهت پیشگیری از آسیب های مغزی باشد. طب سنتی

تنظیم آب بدن
֍ مطلب پیشنهادی برای مطالعه:

مریم گلی – گیاهان دارویی و خواص آنها – قسمت پانزدهم

بیشتر بخوانید:
کاسنی - گیاهان دارویی و خواص آنها - قسمت یازدهم

 گیاه ترخـون یک گیاه ادرار آور قویست که می تواند تمام مواد و آب اضافی شکمی را دفع کرده و از این طریق تعادل آب بدن را فراهم سازد.

 مسکن قوی درد دندان

 اگر از درد دندان رنج می برید.می توانید دم کرده ترخـون را بنوشید تا ماده اوژنول موجود در ترخون باخاصیت ضد التهاب و مسکن قوی دردتان را کاهش دهد.

 رفع زوال عقل

 ترخون منبعی از ویتامین گروه B6 است.که با اثر مثبت بر عملکرد مغزی و تقویت سیستم عصبی مرکزی عملکرد شناختی را بهبود داده و از زوال عقل می کاهد.

 اشتها آور

 از خواص مفید دیگر ترخـون این است که می تواند با تحریک پیام به مغز و اثر بر متابولیسم بدن موجب افزایش اشتها شود.

 رفع بوی بد بدن

 روغن ترخون با عطری دل پذیر می تواند در جهت درمان بوی بد بدن جلوگیری کنند.که حتی در ساخت عطر و خوشبو کننده طبیعی کاربرد دارد. دمنوش.

ضد استرس

 ترخـون منبع غنی از ویتامین ها و مواد معدنی با خاصیت آنتی اکسیدانی است که می تواند نقش چشمگیری در کاهش اضطراب و استرس باشد.

 رفع بی خوابی

 از قدیم در طب سنتی همواره گیاه ترخون را گیاهی آرام بخش می دانستند.که با بهبود عملکرد مغزی می تواند علائم بی خوابی را کاهش دهد. گیاهان دارویی.

 خواص ترخون برای معده و گوارش

 نقش ترخـون از سه جهت در بهبود بیماری گوارشی موثر است:

  • با تقویت کبد می تواند موجب تحریک ترشح صفرا شود.
  • با فیبر غنی باعث تقویت معده در برابر امراض ورم و زخم معده می شود.
  • با بهبود هضم از مشکلات روده تحریک پذیر جلوگیری می کند.
 تقویت ماهیچه

 مصرف تـرخون به عنوان نوعی کربوهیدات می تواند.موجب افزایش جذب کراتین در بدن شود.که این ماده می تواند.در ساخت و تقویت ماهیچه موثر است.

 خاصیت آنتی اکسیدانی

 مصرف گیاه ترخـون به صورت روغن ، خام و دم کرده می تواند.خاصیت آنتی اکسیدانی غنی برای حفظ سلامت بدن در مقابل رادیکال های آزاد داشته باشد.

 ضد تعرق

 ترخـون گیاهی خوشبو با ترکیباتی نظیر اوسیمن ، فلاندرن.، استراگول و سینئول است.که می تواند نوعی ضد عرق محسوب شود.

 خواص ترخون برای فشار خون

 تـرخون با دارا بودن ماده ای شیمیایی اما گیاهی و طبیعی ، مانع از ایجاد پلاکت در خون شده.و همچنین با وجود منیزیم قلب را تقویت می بخشد.و براحتی فشار خون را کنترل می کند. دمنوش ترخـون

کاهش دردهای قاعدگی

 تـرخون دارای منیزیم جهت شل کردن عظلات.، پتاسیم جهت بهبود خونرسانی.و خواص ضد اتهابی جهت کاهش درد است.، که می تواند درد و مشکلات قاعدگی را به حداقل برساند.

 سلامت اندام های داخلی بدن

 پتاسیم و آهن موجود در ترخـون می تواند.نقش مهمی در تقویت و حفظ سلامت اندام های داخلی مثانه ، کلیه ، کبد.و کیسه صفرا داشته باشد.

 سلامت و رشد مو

 عصاره تـرخون علاوه بر تحریک فولیکول موکوبج طراوت.، نرمی و افزایش رشد مو به عنوان یک گیاه طبیعی.ضد موخوره هم موثر باشد. دمنوش گیاهی و چای ترخـون.

 دفع سموم بدن

 دم کرده تـرخون می تواند.نقش مهمی در دفع سموم بخصوص از کبد داشته باشد.و با مصرف منظم روزانه یک استکان دم نوش ترخون بدنتان را پاکسازی کنید.

 ترخون برای لاغری شکم

 اگر میخواهید از شر شکم نفخ خلاص بشوید.و چربی های دور کمرتان را آب کنید.از روغن گیاهی تـرخون استفاده کنید. برای این کار ۱۰ قطره روغن گیاهی ترخـون را با ۱۰ قطره روغن فندق مخلوط کنید. درمان با گیاهان دارویی.

 بعد از هر وعده غذایی اصلی رو شکم و پهلوهایتان بمالید و به آرامی ماساژ بدهید تا روغن جذاب آن شود.

گیاه تـرخون و خواص آن در طب سنتی

 خاصیت ترخون برای کودکان

  • با افزایش اشتها برای تقویت بنیه کودکان مفید است.
  • سرشار از آهن برای درمان کم خونی در کودکان.
  • روغن ترخون نوعی لوسیون برای بدن نوزادان.
  • مواد معدنی غنی برای سلامت دندان و لثه کودکان.

خواص ترخون برای زنان باردار

  • داشتن فیبر رژیمی که مانع از یبوست بارداری می شود.
  • تقویت اعصابی و رفع افسردگی بارداری.
  • به عنوان نوعی استخوان ساز برای جنین ضروریست.
  • جهت رفع تهوع و طعم بد دهان جویدن ترخون موثر می باشد.
ترخون در طب قدیم

ابن‌سینا و زکریای رازی پزشکان دانشمند ایرانی قبل از اروپائیان به خواص درمانی ترخـون پی بردند.و در کتاب‌های طبی خود این دو پزشک دانشمند می‌نویسند که ترخـون نفخ را برطرف کرده.و هوای آلوده از طاعون را ضدعفونی و پاک می‌کند.

ابن بیطار ترخون را سبزی سفره غذا می‌داند.و عقیده دارد.چند برگ از ترخون اشتها را تحریک کرده.و نفس را معطر و خوشبو می‌کند.

ترخون در زمان جنگ‌های صلیبی به اروپا وارد شد.و در نقاط مختلف اروپا کشت آن معمول و رواج یافت.و امروزه این سبزی معطر را در غذا و دوا به کار می‌برند. ترخـون از زمانی که در اروپا پیدا شد. در طب و درمان امراض به کار رفت.و در مصرف آن خواص اشتهاآور ، هضم‌کننده ، عادات ماهانه زنان و ترشح‌کننده بزاق دهان و همچنین داروی دردهای دندان تشخیص دادند.

مصرف ترخـون برای جلوگیری از خونریزی لثه‌ ها.و نیز التیام زخم ‌هایی که در دهان وجود دارند.بسیار مفید است.و در طول تاریخ ، از این سبزی معطر برای تسکین موقتی درد دندان استفاده می‌شده است.

در قرن نوزدهم دو پزشک معروف فرانسوی به نام شومل و کازن با مصرف دم‌کرده و اسانس ترخون بیماری‌هایی را چون ضعف معده و سوءهضم معالجه می‌کردند و از معالجه با این گیاه معطر نتایج موثری می‌گرفتند.

ترخون در قدیم به‌واسطه‌ خواص درمانی که داشته است بسیار معروف بوده و در فرانسه به نام گیاه اژدها و یا شرپانتین معروف بوده است و از آن سالاد درست می‌کرده‌اند و یا خام و با غذا می‌خورده‌اند. ترخون را دم می‌کرده‌اند و دم‌کرده آن را به‌عنوان مقوی معده می‌خورده‌اند تا هضم غذا را آسان کند. گاز و نفخ شکم و روده‌ها را برطرف می‌کند و قاعدگی و عادت ماهانه زنان را مرتب سازد و دردهای اعصاب و انواع رماتیسم را شفا می‌بخشد. دمنوش گیاهی ترخـون. دمنوش ترخـون خواص فراوانی دارد.

دمنوش ترخون.خواص درمانی و دارویی گیاه ترخون
دمنوش ترخون Tarragon Tea
این همه خواص از کجا آمده است؟

خواص درمانی تـرخون مرهون روغن مایع اصلی آن است.که دارای بو و طعم تندی است.و مزه آن نزدیک به تربانتین است. روغن مایع اصلی ترخـون دارای ۷۰% استراگول و ۲۰% ترپن است. این روغن دارای خواص تقویت‌کننده ، اشتهاآور ، مقوی معده ، ادرارآور ، قاعده‌آور و کرم‌کش است. دمنوش گیاهی. طب سنتی.گیاهان دارویی.

خواص ترخـون در طب سنتی
  • ضد روماتیسم
  • قاعده آور
  • اشتها آور
  • محرک مغز
  • کرم زدا
  • رفع بوی بد دهان
  • باد شکن
  • مقوی معده
  • مدر
  • تسکین درد دندان

    گیاهان دارویی

 

منبع وبلاگ حکمت کهن - هرمس کانال تلگرام حکمت کهن کانال آپارات حکمت کهن
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

« Translate - ترجمه »
֍ هدیه حکمت کهن - برای دریافت هدیه خود کلیک کنید.دریافت هدیه