اسطوخودوس – گیاهان دارویی و خواص آنها – قسمت هفتم

اسطوخودوس - نام ها - طبع گیاه - اسطوخودوس در طب سنتی - خواص دارویی و درمانی - منع مصرف

گیاهان دارویی و خواص آنها

قسمت هفتم

اسطوخودوس

Lavender 

مقوی معده ، مدر.، نیرو دهنده ، درمان سرماخوردگی ، بادشکن

 

اسطوخودوس یا اسطوقدوس با نام علمی Lavandula stoechas گیاهی است.از تیره نعناعیان که منشأ آن را جنوب اروپا معرفی کرده اند. طب گیاهی. گیاهان دارویی. طب سنتی.

نام های دیگر آن: خیر دشتی ، آنس الارواح ، لاوند.، ممسک الارواح ، ضُرم ، زغلیل ، رزالذهب ، خیری.، خرام ، خرامی ، آلاله تلخ ، گل لاوند.، شاه اسپرم رومی می باشد. در تنکابن آن را تروم می نامند.

گیاهی چند ساله است.که ریشه اصلی آن طویل و چوبی بوده.و انشعابات فراوانی دارد. دارای ساقه قهوه ای و ضخیم می باشد. و قسمت تحتانی ساقه انشعابات فراوانی دارد.که گیاه به صورت متراکم و انبوه به نظر می رسد.

ارتفاع گیاهان چندساله به ۴۰ تا ۶۰ سانتی متر می رسد. برگ ها به رنگ سبز تیره ، نیزه ای شکل و به طور متقابل روی ساقه قرار گرفته اند. طول برگ ها ۳ تا ۵ و عرض آنها ۲/۰ تا ۵/۰ سانتی متر است. اسطوخودوس در ایران در مناطق جنوبی غربی و شرقی یافت می شود. طب گیاهی. گیاهان دارویی.

برگ ها پوشیده از کرک های سفید پنبه ای و حفره ای دارای اسانس هستند. گل ها در انتهای ساقه های گل دهنده.به صورت خوشه های مجتمع قرار می گیرند. گل ها به رنگ آبی یا متمایل به بنفش است. تغذیه گل های این گیاه به وسیله زنبور عسل نه تنها در کیفیت عسل تولید شده مؤثر است.، بلکه سبب افزایش عملکرد عسل نیز می گردد.

میوه فندقه و به شکل تخم مرغ است. طول میوه ۲ میلی متر و به رنگ قهوه ای تیره و براق می باشد. طب گیاهی.

اسانس در برگ ها و گل تولید و ذخیره می شود. اسانس گل ها در مقایسه با برگ ها از کیفیت بهتری برخوردار است.و مقدار آن با توجه به نوع گیاه و شرایط اقلیمی بین ۵/۰ تا ۵/۱ درصد متغیر است. مهم ترین ترکیبات تشکیل دهنده اسانس را لینالیل استات ، لینالول.، کامفور و گرانیول (ژانیول و سینئول) ، تانن ، کومارین ، فلانوئیدها و دانه های خشک آن حاوی پروتئین و چربی است. همچنین برگ های بالایی سرشار از ترکیبات کامفن و لیمونن هستند. گیاهان دارویی.

گیاه اسطوخودوس یا اسطوقدوس ، لاوندر. lavender

گیاهان به طور معمول از سال اول به گل می روند. رویش مجدد گیاه در سال بعد از اوایل فروردین آغاز میشود.و گل ها در اواخر بهار ظاهر شده و گلدهی تا مرداد ماده ادامه می یابد. طب گیاهی.

اسطوخودوس به‌ زبان یونانی به ‌معنی حافظ ارواح است. این گیاه مقوی بدن ، قلب و احشاء است.و در تقویت دماغ (مغز) بسیار خوب است. “اسـطوخودوس” را جاروب دِماغ یا مغز می‌نامند. زیرا رطوبت مغز را زایل می‌کند.و موجب نشاط افراد می‌شود. ذهن را باز می‌کند. گیاهان دارویی.

اسطوخودوس اثر مسکن و ضد میکروبی دارد و در درمان سرماخوردگی و زکام مؤثر است. همچنین به‌علت تأثیرات آرامبخشی آن بر عضلات قلب برای درمان تپش قلب و کاهش فشار خون مفید است. سه قطره از روغن “اسـطوخودوس” را روی تکه‌ای پنبه چکانده و روی بالش قرار دهید. وقتی سرتان را روی بالش می‌گذارید. رایحه “اسطوخودوس” آرامبخش است.و خواب راحتی را ایجاد می‌کند. طب گیاهی. گیاهان دارویی.

اسطوخودوس داروی مؤثری برای درمان بی‌ خوابی ناشی از خستگی ، اضطراب و بیش‌فعالی مغز است.و از منظر طب ایرانی “اسطوخدوس” بی ‌خوابی ‌های ناشی از غلبه خشکی دماغ (مغز) را برطرف می‌کند.

برای دور کردن کک‌ ها و درمان آلودگی به شپش سر می‌توان از روغن اسطوخودوس استفاده کرد. همچنین روغن اسطوخودوس دارای خاصیت ترمیم‌ کنندگی پوست است. و در درمان سوختگی می‌توان از آن در ترکیب لوسیون‌ ها و کرم ‌ها استفاده شود.

این گیاه طبیعت خیلی گرم و خشک دارد. مقوی معده است. بیماری های کبدی را برطرف می کند. برای تقویت عمومی بدن و درمان رماتیسم به کار می رود. ضد زکام ، ضد آسم و برونشیت ، ضد میگرن ، ضد تشنج بوده و تپش قلب را از بین می برد. زردی را برطرف می کند. اگر دست و پای شما خواب می رود از این گیاه استفاده کنید.

این گیاه یکی از خوشبوترین گیاهان دارویی در جهان محسوب می شود.که در مناطق مختلفی از ایران ، هند ، چین ، انگلیس و کانادا به صورت خودرو رشد می کند. این گیاه علاوه بر آنکه به عنوان یک گیاه دارویی پرخاصیت در طب سنتی ایران و طب سنتی کشورهای چین و هند مورد استفاده قرار می گیرد.به عنوان یک خوراکی مفید در سبد غذایی بسیاری از خانواده های آسیایی و اروپایی وجود دارد. طب گیاهی. گیاهان دارویی و طب سنتی.

طبیعت گیاه اسطوخودوس گرم و خشک است.
طبیعت گیاه اسطوخودوس گرم و خشک است.
موارد استعمال در پزشکی نیاکان

محلل و بازکننده گرفتگی هاست. مقوی بدن و قوای دماغی و تفکر و همچنین مقوی احشاء و آلات داخلی برای بیماری های سینه.، سرفه ، ورم نزله ای و زکام نافع است. خاصیت مسهلی دارد. اختلاط سودای و بلغمی و فاسد شده را دفع می کند.و برای درمان بیماری های کبدی مفید است. طب گیاهی و گیاه درمانی.

خواص دارویی اسطوخودوس
  • اسطوخودوس اثر مقوی در رفع آسم و نزله دارد. گیاهان دارویی و طب سنتی.
  • اسانس آن بند آورندهٔ خون و ضد عفونی کننده است.
  • از آن به حالت رقیق شده، در پانسمان زخم ها و جراحات استفاده به عمل می آید. گیاهان دارویی و طب سنتی.
  • محلل و بازکننده گرفتگی هاست.
  • مصرف این گیاه در افرادی که دچار خواب رفتگی دست و پا می شوند بسیار موثر است. طب گیاهی.
  • نوشیدن جوشانده این گیاه موجب پیشگیری و درمان تهوع می شود.
  • استفاده موضعی و خوراکی از این گیاه علاوه بر آنکه موجب تقویت و توان سیستم عصبی می شود.می تواند موجب تنظیم ضربان قلب و کنترل تپش قلب شود.
  • مقوی بدن و قوای دماغی و تفکر و همچنین مقوی احشا و آلات داخل شکم و مفرح است. گیاهان دارویی و طب سنتی.
  • اخلاط سوداوی و بلغمی و فاسد شده را دفع می کند.
  • برای بیماری های کبدی و طحال و مجاری ادرار مفید است. طب گیاهی.
  • درمانگران طب سنتی مصرف چای اسطوخودوس را یکی از بهترین داروهای گیاهی برای تقویت معده و افزایش عملکرد آن می دانند.
  • اسطوخودوس به جهت داشتن خواص مفید در پاکسازی کبد می تواند از ابتلا به بسیاری از بیماری ها و اختلال های کبدی پیشگیری کند. گیاهان دارویی و طب سنتی.
  • نوشیدن چای یا جوشانده برگ های خشک شده اسـطوخودوس در کاهش التهاب و تورم دستگاه تنفسی مناسب است.و موجب درمان سرفه می شود. طب گیاهی.
خواص دارویی و درمانی گیاه اسطوخودوس
درمان بی‌خوابی و مشکلات خواب
رفع مشکل بد خوابی بزرگسالان: 

یکی از خواص اسطوخودوس رفع مشکلات بی خوابی و افسردگی است. استفاده از چای اسطوخودوس قبل از خواب کمک میکند.که خوابی آرام و راحت داشت باشید. همچنین گذاشتن چند شاخه از گلهای اسطوخودوس در بالشت و بوییدن رایحه آن کمک می کند.که خوابی آرام و دلپذیر را تجربه کنید. علاوه بر آن مصرف اسطوخودوس اضطراب و افسردگی را کاهش میدهد. گیاهان دارویی و طب سنتی.

رفع مشکل بی خوابی نوزادان: 

از روغن اسطوخودوس میتوان به عنوان روغن ماساژ برای نوزادان و کودکان استفاده نمود. روغن اسطوخودوس را و بعد از حمام کردن به بدن نوزاد خود بمالید. این روغن نوعی شل کننده و ریلکس کننده طبیعی است.که سبب القای خواب به نوزاد می شود. امروزه اکثر شامپوهایی که برای نوزدادان و کودکان تهیه شده حاوی روغن اسطوخودوس است. طب گیاهی.

رفع مشکلات خواب زنان باردار: 

استفاده از عرق اسطوخودوس زیر نظر پزشک یکی از بهترین عرقیات گیاهی است.که زنان باردار میتوانند.در دوران بارداری خود از آن مصرف کنند. خوردن عرق اسطوخودوس و چای آن باعث شده اضطراب و نگرانی از زنان باردار دور شده و مشکل بی خوابی آنها را رفع کند. همچنین در درمان خانگی سرما خوردگی به آنان کمک میکند. گیاهان دارویی و طب سنتی.

رفع مشکلات عصبی و افزایش تمرکز

از دیگر خواص اسطوخودوس رفع مشکلات عصبی نظیر افسردگی ، اضطراب و استرس میباشد. چنانچه شما از دسته افرادی هستید که شغل پر استرسی دارید.و در طول روز زیاد عصبانی میشوید.، پیشنهاد میشود از چای اسطوخودوس میل کرده و با اسانس این گیاه حمام کنید. استحمام با روغن اسطوخودوس تاثیر زیادی در افزایش توان بدن.، سیستم ایمنی و سیستم عصبی بدن دارد. به این منظور می‌توانید ۳ تا ۱۰ قطره از روغن اسطوخودوس را در آب وان حمام بچکانید.و قبل از خواب یک حمام با بو و طعم اسطوخودوس داشته باشید. طب گیاهی.

رفع خستگی و آرامش با روغن اسـطوخودوس

با اضافه کردن روغن اسطوخودوس به وان حمام و قرار گرفتن در آن علاوه بر آنکه می‌توان از اثرات درمانی این گیاه در کنترل تحریکات عصبی و تنش‌ های روزمره بهره برد.، می‌توان به افزایش عملکرد مغز و میزان تمرکز بر فعالیت‌های روزمره و تقویت حافظه نیز پرداخت. نوشیدن یک فنجان عرق اسطوخودوس هر شب پیش از خواب ، به مدت ۳۰ تا ۴۰ روز می‌تواند.تاثیر زیادی در افزایش توان مغز ، بهبود عملکرد آن و تقویت حافظه داشته باشد. گیاهان دارویی و طب سنتی.

درمان روماتیسم و بیماری های مفصلی

کمک به درمان روماتیسم ، آرتروز و نقرس از دیگر خواص اسطوخودوس میباشد. به این منظور ۲ قطره روغن آنرا با یک قاشق روغن بادام تلخ و یا روغن زیتون مخلوط کرده و عضو دردناک را با آن ماساژ دهید. همچنین استفاده از کمپرس اسطوخودوس نیز برای کاهش درد مفید است.

خواص اسطوخودوس برای سرماخوردگی

بخور دادن در دوره‌ سرماخوردگی باعث می‌شود.که مجاری تنفسی باز شود. به خاطر اینکه گرما باعث انبساط رگ‌ های خونی و افزایش سرعت جریان خون می‌شود.و به این ترتیب سرعت عکس‌ العمل سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برد. توجه داشته باشید.که خود بخار تأثیر مفیدی در درمان سرما خوردگی دارد. گیاهان دارویی و طب سنتی.

یکی از بخورهای مفید بخور با اسطوخودوس است. برای این کار ۵ قطره روغن اسطوخودوس را به یک کاسه آب داغ اضافه کنید.و به مدت ۱۵ دقیقه بخور دهید. اگر سرما خوردگی‌ تان شدید بود.این کار را روزی سه مرتبه تکرار کنید. در صورتی که سرما خوردگی ‌تان خفیف بود.یک مرتبه قبل از خواب بخور اسطوخودوس دهید. باید بدانید اسطوخودوس خواص ضد عفونی کننده و ضدالتهابی دارد.که ترشحات بینی را بهبود می‌دهد.

آشنایی با خواص طبی گیاه اسـطوخودوس
خواص اسطوخودوس در کاهش فشار خون

روغن اسطوخودوس قلب را آرام می کند. می تواند در کاهش فشار خون بالا موثر باشد. به همین دلیل توصیه می شود.برای مقابله با فشار خون بالا از اسطوخودوس به عنوان درمان مکمل استفاده کنید. می توانید از دم کرده اسطوخودوس استفاده کنید. یا ۲ قطره از روغن اسطوخودوس را با ۲۰ قطره روغن گیاهی رقیق کرده و روی ستون فقرات.، انحنای کف پا و یا کف دست ها بمالید. این کار را دو بار در روز انجام دهید. گیاهان دارویی و طب سنتی.

برگ اسطوخودوس برای درمان سردرد

یک خاصیت برگ اسطوخودوس تاثیر آن در درمان سردرد می باشد. نوشیدن عصاره تهیه شده از برگ‌ اسطوخودوس تاثیر زیادی در بهبود و تسکین سردرد دارد. این نوشیدنی برای درمان سردرد به ویژه سردردهای میگرنی کاربردی اعجاب‌انگیز دارد. این داروی گیاهی اگر چه طعمی تلخ و گس دارد.اما خاصیت و تاثیرگذاری آن چنان زیاد است.که بسیاری از بیماران تلخی آن را تحمل می کنند. اما در صورتی که برخی از بیماران قادر نباشند.گسی و تلخی عصاره اسطوخودوس را تحمل کنند.کافی است این عصاره را رقیق کرده و آن را میل کنند.

دمنوش اسطوخودوس برای آرامش و کاهش استرس

افرادی که مشاغل سخت و دشوار دارند.و میزان فشار و استرس کاری آن‌ها زیاد است.، بهتر است در طول روز یک یا ۲ لیوان از چای یا جوشانده گیاه اسطوخودوس میل کنند. نوشیدن این چای به افزایش توان سیستم عصبی کمک می‌کند. این خاصیت به رفع اضطراب ، بیخوابی.، استرس و افسردگی کمک می‌کند. در گیاه درمانی توصیه می شود.چای اسطوخودوس برای خواب بهتر شبانه میل گردد. برای تهیه ۸ تا ۱۰ لیوان چای اسطوخودوس کافی است.یک قاشق مرباخوری اسطوخودوس را در یک لیوان آب جوش مثل چای دم کرده و همراه با نبات و عسل مصرف کنید. گیاهان دارویی و طب سنتی.

نوشیدن دمنوش اسطوخودوس – که به آن چای اسطوخودوس نیز گفته می شود.– پیش از خواب به افرادی که دچار اختلال خواب هستند.و شب ها چندین بار از خواب بیدار می شوند.، کمک می کند تا به مرور خوابی آرام و بی دغدغه را تجربه کنند. برای بهره مندی از تاثیر این دمنوش کافی است.یک ساعت پیش از خواب شبانه یک فنجان دمنوش اسطوخودوس را به صورت ولرم بنوشید. برای تهیه دمنوش اسطوخودوس یک قاشق چای ‌خوری برگ خشک شده این گیاه را درون یک فنجان آب جوش بریزید.و سر فنجان را با کمک نعلبکی ببندید.تا در عرض ۱۰ دقیقه دم بکشد.

دمنوش اسـطوخودوس

توجه: از مصرف بیش از اندازه دمنوش اسطوخودوس (بیش از مقدار ذکر شده).خودداری کنید. در صورت زیاده روی احتمال این وجود دارد.که اسطوخودوس تاثیر معکوس داشته باشد.و به جای آرام بخشی باعث تحریک اعصاب شود.

اسطوخودوس برای درمان دل درد

تحمل استرس در مواقعی مثل اسباب کشی ، دغدغه ها یا درگیری های خانوادگی و … اغلب باعث ایجاد اختلالاتی در عملکرد روده ها می شود. اسطوخودوس می تواند درمان موثری برای این قبیل ناراحتی ها باشد. اسطوخودوس به عنوان یک مُسکن و ضد اسپاسم روی اختلالاتی که منشا عصبی دارند.اثر گذاشته و باعث کنترل و تسکین آنها می شود. در واقع درمانگران طب سنتی ماساژ شکم با روغن اسطوخودوس را یکی از مفیدترین شیوه‌های درمان و تسکین اسپاسم‌ ها و انقباض‌ های عضلات شکم می‌دانند.

برای درمان دل درد و اسپاسم شکم با استفاده از اسطوخودوس ، ۱ تا ۲ قاشق چایخوری گل خشک را با ۱۵ میلی لیتر آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید.و روزانه ۲ تا ۳ فنجان و موقع خواب نیز ۱ فنجان از این دم کرده میل نمایید. همچنین می توانید ۲ الی ۴ قطره از روغن اسطوخودوس را با ۱ قاشق سوپ خوری روغن گیاهی رقیق کرده.و مستقیماً روی شکم خود بمالید. نواحی دردناک (روی دستگاه گوارش) را در جهت عقربه های ساعت ماساژ دهید.تا روغن جذب پوست شود.

فواید اسطوخودوس برای درمان بیماری های تنفسی

اسطوخودوس برای درمان بیماری ‌های تنفسی مثل برونشیت.، رینیت و غیره بسیار موثر است. این گیاه ضد عفونی کننده ریوی موثری است.که ترشحات برونشیتی را کاسته.، به خلط انداختن آن را آسان تر ساخته.و گلو درد و سرفه را درمان می‌کند. ۲۰ گرم اسطوخودوس را با یک لیتر آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید. محلول را از صافی رد کنید.و روزانه ۳ فنجان بنوشید. این کار را حداکثر ۵ تا ۷ روز تکرار کنید. البته توجه داشته باشید.که مصرف دم کرده اسطوخودوس باید با مشورت پزشک و به عنوان درمان مکمل در کنار درمان مخصوص این بیماری و زیر نظر پزشک صورت گیرد. گیاهان دارویی و طب سنتی.

خواص اسطوخودوس در رفع حالت تهوع

اسطوخودوس در بین تمام فوایدی که دارد.می‌تواند حالت تهوع را هم برطرف کند. به ویژه زمانی که به دلیل استرس و فشارهای روحی و یا پرخوری دچار این حالت شده باشید.اسطوخودوس به دادتان می‌رسد. به خاطر اینکه اسطوخودوس مسکن است.و به همین دلیل سیستم عصبی را کنترل می‌کند. همچنین ترشح معده و انقباض ‌های روده را بیشتر می‌کند.و به این ترتیب غذا هضم می‌شود. یک قطره از اسانس خوراکی اسطوخودوس را در یک قاشق چای ‌خوری عسل بچکانید و بخورید. اگر حالت تهوع شدید بود.قطره را مستقیماً زیر زبانتان بچکانید. (یک قطره).

خواص اسطخودوس برای درمان یبوست

برای درمان نفخ یا یبوست می توان به اسطوخودوس اعتماد نمود. اسطوخودوس خاصیت ضداسترس دارد. به همین دلیل به هضم غذا کمک می کند. ۱ الی ۲ قاشق چایخوری گل خشک اسطوخودوس را در ۱۵ میلی لیتر آب جوش بریزید.و بگذارید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد. سپس از صافی رد کنید.و روزانه ۲ یا ۳ فنجان و ۱ فنجان نیز موقع خوابیدن از این دم کرده بنوشید.

علاوه بر این.، می توانید روغن اسطوخودوس را به صورت موضعی استفاده کنید. به این ترتیب که ۲ الی ۴ قطره از این روغن را در یک قاشق سوپخوری روغن گیاهی رقیق کرده و روی شکم خود بمالید.و در جهت عقربه های ساعت ماساژ دهید.تا کاملا جذب پوست شود.

خواص روغن اسطوخودوس در درمان سوختگی

بسیاری از درمانگران طب سنتی و مکمل بر این باورند.که استفاده از روغن گل اسطوخودوس به صورت موضعی موجب از بین رفتن آثار باقی مانده زخم‌ها و برخی از سوختگی‌ها می‌شود. ماساژ روغن اسطوخودس به روی زخم‌ها به صورت مستمر و روزانه کمک می کند.تا جای زخم‌ ها و سوختگی ‌ها از بین رود.

برای این کار از دو روش می توان بهره جست. در روش اول یک قاشق چای‌ خوری از روغن اسطوخودوس را در یک تشت آب حل کنید.و محدوده‌ای که دچار سوختگی شده را در آن قرار دهید.تا دردتان کم شود. و درست از همان دقایق بعد از سوختگی روند ترمیم پوست‌تان آغاز شود. شاید نتوانید روغن اسطوخودوس را مثل روغن نارگیل به ‌راحتی روی پوست‌تان بمالید.اما نگران نباشید. همان یک قاشق چای‌خوری روغنی که در آب ریخته‌اید.می‌تواند تاثیر شگفت‌انگیزی در حفظ سلامت و زیبایی پوست‌تان بگذارد.

اما روش دوم به این گونه است.که.به مدت ۱۵ دقیقه ، روی ناحیه ای که دچار سوختگی شده آب سرد بریزید. توجه داشته باشید.آب خیلی خنک نباشد. سپس با یک دستمال تمیز ، پوست را به آرامی خشک کرده ۲ الی ۵ قطره روغن اسطوخودوس را روی پوست سوخته بمالید. روزانه سه مرتبه ، تا درمان کامل بافت های آسیب دیده این کار را تکرار کنید.

تاثیر روغن اسطوخودوس برای آرامش و کاهش استرس

اگر شما هم جزء افرادی هستید.که در طول روز دچار عصبانیت و استرس می‌شوید.بهتر است اسپای اسطوخودوس را تجربه کنید. اسپای اسطوخودوس یا همان استحمام با روغن اسطوخودوس تاثیر زیادی در افزایش توان بدن ، سیستم ایمنی و سیستم عصبی بدن دارد. می‌توانید ۳ تا ۱۰ قطره از روغن اسطوخودوس را در آب وان حمام بچکانید.و قبل از خواب یک حمام با بو و طعم اسطوخودوس داشته باشید. با اضافه کردن روغن اسطوخودوس به وان حمام و قرار گرفتن در آن علاوه بر آنکه می‌توان از اثرات درمانی این گیاه در کنترل تحریکات عصبی و تنش‌ های روزمره بهره برد.، می‌توان به افزایش عملکرد مغز و میزان تمرکز بر فعالیت‌های روزمره نیز پرداخت.

عرق اسطوخودوس برای تقویت حافظه

برای افزایش توان حافظه و عملکرد مغز راهکارهای مختلفی در طب سنتی و دیگر شیوه‌ های درمانی طب مکمل وجود دارد. اما یکی از کاربردی ترین آنها استفاده ازعرقیات گیاهی و مصرف میوه‌ های طبیعی نظیر کشمش ، خرما و انجیر است. به اعتقاد درمانگران نوشیدن یک فنجان عرق اسطوخودوس هر شب پیش از خواب و به مدت ۳۰ تا ۴۰ روز می‌تواند.تاثیر زیادی در افزایش توان مغز ، بهبود عملکرد آن و تقویت حافظه داشته باشد.

خواص روغن اسطوخودوس از لحاظ ترکیبات آنتی اکسیدان

در اینجا می خواهیم کمی در خصوص خواص اسطوخودوس و روغن اسطوخودوس به عنوان یک منبع عالی ترکیبات آنتی اکسیدان توضیحاتی ارائه نماییم. یکی از خطرناک ترین و شایع ترین عوامل خطر در ارتباط با هر بیماری ، رادیکال های آزاد (سموم ، مواد شیمیایی ، آلاینده ها و غیره) می باشد. رادیکال های آزاد سبب از کار افتادن دستگاه ایمنی بدن انسان شده.، می تواند تاثیرات مخرب غیر قابل تصوری بر سلامتی ما داشته باشد. حال این سوال مطرح می شود.که برای پیشگیری از این آسیب ها چه باید کرد؟.پاسخ این است.که بدن ما با تولید آنتی اکسیدان ها از خود در برابر رادیکال های آزاد دفاع می کند.

واکنش و پاسخ طبیعی بدن در مقابل رادیکال های آزاد مخرب ، تولید آنزیم های آنتی اکسیدان – به خصوص گلوتاتیون ، کاتالاز و سوپراکسید دیسموتاز (SOD) – می باشد.، که سبب می شود.تا این رادیکال های آزاد نتوانند به ما آسیب برسانند. اما اگر میزان رادیکال های آزاد زیاد باشد.، بدن از لحاظ ترکیبات آنتی اکسیدان به منظور مقابله با آنها ، با کمبود مواجه می شود.

اسطوقدوس منبع بسیار عالی از ترکیبات آنتی اکسیدان

این مشکلی است.که امروزه به واسطه رژیم های غذایی نامناسب و قرار گرفتن زیاد در معرض سموم نسبتا شایع شده است. ولی از سوی دیگر روش های طبیعی زیادی برای حل این مشکل وجود دارد.که یکی از آنها استفاده از روغن اساسی اسطوخودوس می باشد. دانشمندان ثابت کرده اند که روغن اسطوخودوس یک منبع بسیار عالی از ترکیبات آنتی اکسیدان می باشد.

برای نمونه اخیرا دانشمندان چینی در یافته اند.که مصرف روغن اسطوخودوس (روغن اساسی اسطوخودوس) به بدن انسان کمک می کند.تا از میان ۴ ترکیب آنتی اکسیدان بسیار قوی که از آنها برای مقابله با رادیکال های آزاد استفاده می کند.، ۳ تا را در مدت ۲۲ ساعت پس از مصرف روغن اسطوخودوس تولید نماید. این ترکیبات آنتی اکسیدان عبارتند از گلوتاتیون ، کاتالاز و SOD.

همچنین دانشمندان رومانیایی در یافته اند.که استنشاق بخار روغن اسطوخودوس به مدت ۷ روز و هر روز ۶۰ دقیقه ، دارای چنین تاثیراتی است. این محققان دریافتند که انتشار روغن اسطوخودوس در محیط و هوا سبب محافظت از سلول ها در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد می شود. آسیب هایی که اگر با آنها مقابله نشود می تواند باعث بروز سرطان گردد. گیاهان دارویی و طب سنتی.

درمان مشکلات و بی خوابی پیش از قاعدگی

مصرف اسطوخودوس برای خانم هایی که به مشکل بی خوابی و افسردگی پیش از قاعدگی مبتلا هستند پیشنهاد می شود. اسطوخودس همچنین می تواند مشکلات گوارشی را برطرف کند. و نفخ شکم و گاز ناشی از آن را از بین ببرد. بسیاری از خانم های مبتلا به سندروم پیش از قاعدگی با مشکلات گوارشی مواجه هستند. در نتیجه استفاده از اسطوخودوس به آنها پیشنهاد می شود. اسطوخودوس مقوی معده هم است. ریختن گل تازه اسطوخودوس در بالش خاصیت آرام بخش دارد. ۲ گرم اسطوخودوس را باید به مدت ۱۰ دقیقه در یک استکان آب جوش دم کرد و قبل از خواب نوشید.

رفع قارچ انگشتان پا به وسیله روغن اسطوخودوس

قارچ انگشتان پا که بیشتر اوقات به شکل پوسته پوسته شدن بین انگشتان پا دیده می شود.، عارضه ای ناخوشایند و بدشکل است و حتی می تواند باعث ترک خوردن ، شکاف و افتادن کامل ناخن پا شود. ۲۵ قطره (۱میلی لیتر) روغن اسطوخودوس ، ۲۵ قطره روغن مرزه و ۴ میلی لیتر روغن بادام شیرین یا روغن هسته انگور را به آرامی مخلوط کنید. چند قطره از این ترکیب را روی پوست یا ناخن مبتلا به قارچ ، سه بار در روز بریزید. این کار را تا زمان از بین رفتن قارچ ها ادامه دهید. برای پیشگیری از عود آن ها کافی است.طی چند هفته بعد ، فقط یک بار در روز این کار را ادامه دهید.

خواص اسطوخودوس برای کودکان

روغن طبیعی گل اسطوخودوس یکی از ترمیم کننده های عالی پوست کودکان است.و او را از گزند پشه ها و حشرات در امان نگه می دارد. همچنین مصرف روغن اسطوخودوس به بهبود خواب کمک می کند.و درمانی بسیار عالی برای بی خوابی کودکان است. از دیگر خواص روغن اسطوخودوس برای کودکان می توان به درمان عفونت های پوستی ، کاهش استرس و رفع خستگی اشاره نمود.

خواص درمانی اسطوخودوس در طب سنتی
خواص اسطوخودوس برای خوب خوابیدن نوزاد

حمام کردن نوزاد قبل از خواب شب باعث می شود.نوزاد خسته شده و با سرعت بیشتری به خواب عمیق فرو می رود. همچنین آب گرم نه تنها نوزاد را آرام می کند ، بلکه عضلات او را هم آرام می کند. اگر مادر بتواند در طی استحمام ، با آب گرم نوزاد را ماساژ هم بدهد.برای نوزاد بسیار مطلوب می باشد. مادران خوش ذوق می توانند روغن اسطوخودوس را بعد از حمام کردن به بدن نوزاد خود بمالند. این روغن نوعی شل کننده و ریلکس کننده طبیعی است.که سبب القای خواب به نوزاد می شود. لازم به ذکر است که شامپوی معروف و رایجی که از قدیم برای نوزادان و کودکان استفاده می شود.، از این روغن دارد.

اسانس اسطوخودوس نیز آرامش بخش خوبی برای القای خواب به نوزاد محسوب می شود. اگر به هر دلیلی ، مثل ترس از سرماخوردگی نوزاد ، تمایل ندارید.که نوزاد خود را شب ها و قبل از خواب به حمام ببرید.می توانید قبل از خواب بالش و وسایل رختخواب نوزاد را به اسانس اسطوخودوس آغشته کنید. لازم به ذکر است.که باید ملحفه ای تمیز بر روی بالش آغشته شده به اسطوخودوس بیندازید. سپس نوزاد خود را بر روی آن بخوابانید. زیرا تماس مستقیم پوست نوزاد با اسطوخودوس و اسانس آن ممکن است.حساسیت هایی برای او ایجاد کند.

اسطوخودوس در دوران بارداری.(فقط با مشورت پزشک متخصص)

استرس و اضطراب در دوران بارداری ممکن است.سراغ هر مادر بارداری برود. مهم‌ترین مسئله این است.که مادر در این دوران باید استرس را از خود دور کند.و آرامش اعصاب داشته باشد. عرق اسطوخودوس یکی از بهترین عرقیاتی است.که زنان باردار را به آرامش دعوت می‌کند. همچنین برای خانم‌های بارداری که سرما خورده‌اند بسیار مفید است. چون تب را کاهش می‌دهد.

خواص اسطوخودوس برای پوست و مو ترکیب اسطوخودوس و آلوورا برای جوانسازی پوست. طب گیاهی.

اسطوخودوس ضد عفونی کننده‌ای طبیعی است.که گردش خون را افزایش می‌دهد. نمک هم به نرمی از پوست لایه ‌برداری می‌کند.و باعث بازسازی آن می‌شود. آلوورا هم به آبرسانی پوست کمک کرده.و سلول ‌ها را احیا می‌کند. بنابراین مخلوط این مواد می‌تواند معجزه کند.

یک قاشق غذاخوری گل اسطوخودوس.، ۱۰ قطره روغن اسطوخودوس ، نصف فنجان نمک ، یک‌ چهارم فنجان آب آلوورای خالص.یا ژل آن و یک‌ چهارم فنجان روغن (به دلخواه).، را با هم خوب مخلوط کنید. نتیجه مخلوط کردن این مواد با هم.یک خمیر غلیظ و سفت خواهد شد. اگر خمیر زیادی خشک بود.چند قطره دیگر روغن به آن اضافه کنید. سپس در حمام آن را روی لیف یا کف دست ریخته.و به آرامی با حرکات دایره‌ای پوست صورت را شست ‌و شو دهید.

درمان دانه های سیاه‌ روی بینی با روغن اسطوخودوس

شما به یک کاسه آب ، اجاق یا کتری ، حوله و روغن پایه اسطوخودوس نیاز دارید. آب درون کاسه را روی اجاق یا در کتری داغ کنید. همان‌طور که آب در حال جوشیدن است.، صورت خود را با روش‌ های همیشگی تمیز کنید. به محض اینکه آب جوش آمد.، آن را از روی اجاق بردارید. کاسه آب داغ را روی یک میز بگذارید.یا اگر آب را درون کتری جوش آورده‌اید ، آن را درون کاسه‌ ای بریزید. حالا چند قطره روغن اسطوخودوس به آب جوشیده بیفزایید. البته می‌توانید از اسطوخودوس خشک شده.نیز استفاده کنید.

اگر به رایحه نعناع یا رزماری نیز علاقه دارید.، می‌توانید چند قطره از این مواد را به آب اضافه کنید. اجازه دهید آب کمی ‌‌خنک شود. روی کاسه آب خم شوید. اگر بخار آب خیلی داغ است.، فاصله صورت خود را با آب بیشتر کنید یا صبر کنید آب خنک‌تر شود. البته یادتان باشد که آب همچنان باید بخار داشته باشد. حالا حوله را روی صورت خود بیندازید. طوری که مثل چادری روی سر شما و بخار آب قرار گیرد. حداقل بین ۵ تا ۱۰ دقیقه صورت خود را در معرض بخار آب قرار دهید. گاهی صورت خود را به چپ و راست حرکت دهید.تا بخار به تمام پوست صورت‌تان برسد. طب گیاهی.

وقتی کارتان تمام شد.، صورت خود را اول با آب ولرم و بعد با آب سرد بشویید.و آن را خشک کنید. این آبکشی نهایی باعث شسته شدن تمام آلودگی‌ های موجود روی پوست شده و آبکشی با آب سرد نیز باعث بسته شدن منافذ پوست می‌شود. حالا می‌توانید از کرم مرطوب ‌کننده‌ غیر چرب استفاده کنید.

روغن اسـطوخودوس
روغن اسطوخودوس به عنوان ضد آفتاب طبیعی

عصاره اسطوخودوس یکی از بهترین و طبیعی ‌ترین مواد برای پیشگیری از آفتاب سوختگی.و پوسته پوسته شدن پوست.به واسطه نور آفتاب است. البته استفاده از این ضد آفتاب طبیعی در روزهای پاییزی و زمستانی که نور خورشید مانند تابستان مستقیم و شدید نیست توصیه می‌شود. سعی کنید خالص ‌ترین و مرغوب‌ ترین روغن اسطوخودوس را تهیه کنید. با آغشته کردن پوست دست و صورت خود به عصاره این گیاه می‌توانید.علاوه بر مراقبت از پوست ‌تان در مقابل تابش خفیف نور خورشید از سرخ شدن و پوسته شدن پوست به دلیل سردی هوا پیشگیری کنید.

خواص اسـطوخودوس برای افزایش رشد مو

اگر به دنبال یک لوسیون طبیعی هستید.که بتوانید به صورت روزانه از آن برای شستشوی موهای‌تان استفاده کنید.و به طور همزمان علاوه بر از بین بردن شوره سر به پرحجم شدن موهای‌تان کمک کنید.حتما این نسخه را تجربه کنید. برای تهیه و استفاده از این لوسیون دست‌کم یک ماه فرصت لازم دارید. طب گیاهی.

یک فنجان عصاره اسطوخودوس را تهیه کنید و آن را با میزان برابر روغن زیتون خالص که فرآوری نشده باشد، مخلوط کرده و آن را به مدت ۳ تا ۴ هفته در محیط تاریک و سرد قرار دهید. می‌توانید از یک بطری تیره‌رنگ استفاده کنید یا اگر بطری تیره رنگ در دسترس ندارید دور بطری را با فویل خوب بپیچید تا نور به این ترکیب نرسد. سپس آن را در طبقه پایین یخچال قرار دهید و اجازه دهید ۳ تا ۴ هفته در این شرایط باقی بماند.

از این لوسیون می‌توانید هر شب برای ماساژ موهای‌تان استفاده کنید. آن را به آرامی روی پوست و ساقه موها ماساژ دهید و فراموش نکنید که از کلاه حمام یکبار مصرف برای محافظت از موها و پیشگیری از آلودگی بالشت استفاده کنید. فردا صبح با یک شامپوی ملایم روزانه گیاهی موهای‌تان را بشویید. با استفاده از این لوسیون نه تنها باکتری‌ها و شوره را از پوست سر دور می‌کنید بلکه می‌توانید به پرحجم شدن موهای‌تان نیز کمک کنید.

موارد منع مصرف

این گیاه دارویی تقریبا بی ضرر بوده و استفاده از آن در صورتی که حد اعتدال رعایت شود.، عوارضی به همراه نخواهد داشت. ذکر این نکته ضروری است.که از آنجا که طبع این گیاه گرم و خشک است.، مصرف آن برای افراد دارای مزاج صفراوی مناسب نبوده و بهتر است این افراد آن را با سکنجبین یا کتیرا به عنوان مسلح استفاده کنند. همچنین در برخی افراد زمانی که از آن به عنوان ماساژ استفاده شود.، ممکن است ایجاد حساسیت پوستی نماید.

افراد صفراوی با ملاحظه طبیب باید از آن استفاده کنند. ایجاد تشنگی میکند و زیاده ‌روی در مصرف آن برای ریه مضر است. طب گیاهی.

شیوه استفاده

از آنجا که بسیار لطیف و ضعیف است.، جوشاندن و کوبیدن زیاد آن باعث از بین رفتن خاصیتش می‌شود.

دمنوش:

حدود ۵ گرم سرشاخه گلدار و یا گل این گیاه را در یک لیتر آبجوش ریخته.و بمدت ۱۰ دقیقه دم کنید. مقدر مصرف این دم کرده ۴-۳ فنجان در روز است.

کمپرس:

۳۰ گرم گل و یا سرشاخه گلدار این گیاه را با یک لیتر آبجوش مخلوط کرده.و بمدت ۱۰ دقیقه دم کنید. طب گیاهی.

 

اسطوخودوساسطوقدوسپزشکی نیاکانترومخواص درمانی گیاهاندرمانطب جایگزینطب سنتیطب مکملگیاه درمانیگیاهان داروییلاوندر
نظرات (0)
نظر دهید