کاسنی – گیاهان دارویی و خواص آنها – قسمت یازدهم

گیاه کاسنی - طبع و خواص - کاسنی در طب سنتی - خواص و فواید - خواص عرق کاسنی

گیاهان دارویی و خواص آنها

قسمت یازدهم

کاسنی

chicory

طبع و خواص گیاه کاسنی در طب سنتی

 

معرفی کاسنی ، طبع و خواص

کاسنی از جمله گیاهانی است که مصرف آن به سلامت شما کمک می‌کند. عرق این گیاه قلب، کبد و کلیه را فعال می‌کند. گیاه دارویی کاسنی ، گیاهی با گل‌های آبی است که بیشتر در فصل بهار رشد می‌کند.و در هوای مرطوب نیز رشد آن دو چندان می‌شود. مزاج کاسنی سرد و تر است. کبد چرب. طب سنتی. گیاهان دارویی.

تمامی قسمت ‌های این گیاه اعم از ریشه و برگ مصرف دارویی دارند. مصرف دَم کرده برگ و یا ریشه کاسنی به مقدار یک فنجان قبل از هر وعده غذایی اثر تقویتی بر معده داشته و اشتها را زیاد می‌کند.

برگ تازه این گیاه حاوی ویتامین “ث” فراوان بوده و از این رو مصرف آن التهابات لثه را که ناشی از کمبود این ویتامین است ، بهبود می‌بخشد. برای بهبودی لثه تحلیل رفته ، مالیدن عصاره گیاه با استعمال خارجی بر روی لثه توصیه شده است. طب سنتی.

مزاج کاسنی سرد و تر است.

شربت تهیه شده از جوشانده ریشه این گیاه برای سرفه های خشک و مقاوم با خلط غلیظ توصیه می‌شود. عَرَق کاسنی در تصفیه خون موثر است و نوشیدن یک فنجان در یک لیوان آب سرد صبح و شب موثر می باشد. بهره گیری از عَرَق کاسنی برای طراوت و شادابی پوست و رهایی از جوش صورت نیز موثر است.

آشنایی با کاسنی

این گیاه در حاشیه جاده ‌ها نیز به وفور یافت می‌شود. بر اساس مطالب مندرج در کتب پزشکی قدیمی ، این گیاه همراه مسافران بوده و در بسیاری مواقع نیز برای درمان گرمازدگی مورد استفاده قرار می ‌گرفته است. کبد چرب. گیاهان دارویی.

از ریشه های خشک و قطعات زمینی آن برای دارو استفاده می شود. کاسنی تلخ است. دو نوع صحرایی (وحشی) و کاسنی کشت شده توسط کشاورزان وجود دارد. نوع وحشی در کنار جویبار یا در میان سبزه زار و در اوایل بهار رشد می کند. این گیاه دارویی را در اواسط خرداد ماه برداشت می کنند.

این گیاه دو گونه کِشتی و چهار تا شش گونه وحشی موجود است. کاسنی انواع مختلفی دارد.
گونه های گیاه کاسنـی

به تعبیر دقیق تر از این گیاه دو گونه کِشتی و چهار تا شش گونه وحشی موجود است. کاسنی انواع مختلفی دارد. سه نوع آن معروف است. کاسنی بری که به tansy شهرت دارد و در ایران نمی‌روید. کاسنی زرد که به گل قاصدک شهرت دارد و در طب قدیم ایران به نام ترخشقون نام برده‌اند. در بیشتر نواحی ایران پراکندگی دارد. کبد چرب. گیاهان دارویی.

کاسنی معمولی ، یک گیاه دارویی پایا با گل‌ های آبی یا ارغوانی است. این گیاه در اصل بومی جهان قدیم است.و بعداً در قاره آمریکا نیز به‌ صورت گیاه خودروی کنار جاده‌ای درآمده است. منشا اصلی این گیاه اروپای مرکزی ، مناطق غربی و مرکزی آسیا و شمال آفریقا است. پراکندگی وسیعی در نواحی مختلف ایران به خصوص شهرستان اقلید ، آذربایجان و مناطق کوهستانی خراسان دارد. به آب و هوای خنک ، آفتابی یا کمی سایه نیاز دارد. گرمای شدید تابستان را تحمل نمی‌کند.

برگ آن در بسیاری از فرهنگ ها دارای کاربرد مشابه اسفناج می باشد. ریشه این گیاه که اغلب به صورت پودر استفاده می شود جایگزین خوبی برای قهوه محسوب می شود. کبد چرب. طب سنتی.

در این گیاه ویتامین ها و املاح معدنی چون روی ، منیزیم ، منگنز ، کلسیم ، فولیک اسید آهن و پتاسیم ، ویتامین A ، B6 ، C ، E و ویتامین K وجود دارد که همگی برای بدن ضروری و مفید هستند. بهترین زمان برای نوشیدن عرق کاسنی صبح ناشتا قبل از صبحانه است.

کاسـنی
Chicory
ترکیبات کاسنی

برگ کاسنی دارای املاحی نظیر سولفات ها و فسفات های سدیم و منیزیم و پتاسیم است. گلوکزید تلخی به نام شیکورین Chicarine یا سیکورین Cichorine نیز در آن یافت می شود. گل های آن به علاوه دارای سیکوری ئین می باشد که ایزومر اسکولین (Esculine) است.

سیکوری ئین Cichoriine با فرمول C15 h16 O9 و به وزن ملکولی ۲۸/۳۴۰ در گل های کاسنی یافت می شود.

ریشه این گیاه دارای ۱۱ تا ۱۵ درصد انیولین ، ۱۰ تا ۲۲ درصد قندهای مختلف نظیر گلوکز ، لولز و ساکارز یک ماده رزینی ، مقدار کمی تانن ، اسانس ، پکتین ، لوولین Levuline و ثیکورین می باشد. که به سهولت در آب ، تبلور حاصل می کند.

مقدار درصد اینولین که به حالت محلول در شیره سلولی اعضای گیاه وجود دارد تدریجاً در پاییز زیاد می شود. در حالی که مقدار آن در بهار به حداقل می رسد.

برگ و ریشه گیاه دارای ویتامینهای B , G , K , P است. گرد ریشه بو داده کاسنی به علت مصرفهای زیادی که دارد در بعضی نواحی اروپا پیوسته مورد استفاده قرار می گیرد.

کاسنی در طب سنتی

طبیعت گیاه کاسنی سرد و تر است. برخی خواص دارویی این گیاه عبارتند از:

ریشه کاسنی با افزایش جریان زردآب ، به بدن کمک می کند تا مواد غذایی و مایعات موجود در بدن بهتر هضم شوند. پماد تهیه شده از برگ های له شده آن برای درمان التهاب و ورم چشم استفاده می شود. گیاهان دارویی.

این گیاه در پیش گیری از پوکی استخوان ، سرطان روده و سینه موثر است. کبد چرب.

مخلوطی از آب کاسنی ، هویج ، کرفس و جعفری ، غذایی مغذی برای اعصاب ، چشم و سیستم عضلانی به حساب می آید. طب سنتی.

این گیاه که خاصیت طبیعی رونده دارد ، با یبوست حاد مقابله می کند.

خواص درمانی و دارویی گیاه کاسنی در طب سنتی قدیم ایران

آب کاسنی همراه با کرفس و جعفری خاصیت تقویت کنندگی دارد و برای بیماران کم خون بسیار مفید است.

مصرف پودر ریشه خشک آن همراه با عسل برای درمان برونشیت حاد مفید است. گیاهان دارویی.

کاسنی در ازدیاد نطفه موثر است و انسان را از ابتلا به قولنج محفوظ نگه می دارد و توان و نیروهای بدنی را تجدید می کند.

 خواص و فواید کاسنی در طب سنتی و دیدگاه ابن سینا
ابن‌سینا ، پزشک بزرگ ایرانی در مورد گیاه کاسنی و خواص آن گفته است:
  • کاسنی باز کننده است و سموم کبد را دفع می‌کند.
  • این گیاه در درمان التهابات معده و پاک کردن مجاری ادراری موثر است.
  • مالیدن آب کاسنی به محل‌ های خارش بدن بسیار مفید است.
  • غرغره آب کاسنی گلودرد و تورم مفصلی را از بین می‌برد.
  • اگر آب پخته کاسنی را با سکنجبین میل کنید بهترین داروی تب ‌های طولانی و مداوم است. کبد چرب.
  • ریشه این گیاه در باز کردن و روان شدن اخلاط بسیار موثر است.
  • ریشه کاسنی ، مجاری گوارشی را پاک می‌کند و بهترین تصفیه‌کننده خون است.
  • ریشه کاسنی در از بین بردن ورم احشا خیلی مۆثر است.
  • ریشه این گیاه بهترین دارو برای آب آوردن شکم است. و در نفخ و تحلیل مواد بسیار نافع است.
  • ریشه کاسنی برای تقویت معده ، زیاد کردن ادرار و رفع درد مفاصل و یرقان مفید است. مشکلات صفراوی را بر طرف می‌کند.
  • کاسنی در ازدیاد نطفه موثر است. انسان را از ابتلا به قولنج محفوظ نگه می‌دارد. توان و نیروهای بدنی را تجدید می‌کند. کبد چرب.
  • این گیاه در ضعف اعصاب ، ضعف چشم و فشار خون مفید است.
  • قلب ، کلیه و کبد را فعال و با نشاط می‌کند.
  • این گیاه رحم را به وظیفه طبیعی خود وا می‌دارد. برگ آن دارای مقداری ویتامین C است لذا در حفظ جوانی موثر است. طب سنتی.
کاسنی ، مسکن حدت حرارت خون و صفرا و تشنگی است.
خواص دارویی و درمانی گیاه کاسنی
  1. مصرف برگ های تازه ، دم کرده و عرق کاسنی ، بیش از هر چیز عملکرد کبد را بهبود بخشیده و از این طریق خواص زیادی به بدن می رساند. برگ های کاسنی ، باید تازه و نشُسته مصرف شود. زیرا در اثر شستن برخی از خواص خود را از دست می دهد.
  2. بیشترین تاثیر این گیاه در بهبود عملکرد کبد است. کاسنی برای کبد گرم و سرد مفید بوده و هر چه تلخ تر باشد در رفع امراض کبد مفیدتر است. با توجه به نقش مهم کبد در بدن و مخصوصاً در فرآیند هضم ، با بهبود عملکرد آن بسیاری از مشکلات و بیماری ها از بین می روند.
  3. اگر کاسنی را بجوشانند تا ساقه و برگ آن پاره شده و آب رقیق از آن جدا شود بعد با نبات مصرف کنند در تصفیه خون بی نظیر است.
  4.  منبعی مفید برای فروکتوز است. اینولین به خودی خود شکلی از فیبر طبیعی است که اگر در برنامه غذایی گنجانده شوند به کنترل و کاهش وزن کمک شایانی می‌کنند. هر دوی این اهداف به تنظیم گرلین که نخستین اسید آمینه‌ای است که با احساس گرسنگی و رفتارهای غذاجویانه مرتبط است ، کمک می‌کند. مصرف کاسنی موجب کاهش ترشح هورمون گرلین و منجر به کنترل پرخوری و ایجاد احساس سیری یا پری شکم می‌شود.، که این امر در راستای تلاش برای کاهش وزن است. گیاهان دارویی.
  5. عرق کاسنی ، مملو از ویتامین C، فسفر و آهن گیاهی است که با تقویت کبد ، رنگ پوست را روشن ، بیماری‌ های پوستی مانند: اگزما ، جوش‌ ها و التهابات پوستی را بر طرف می کند.
  6. عصاره این گیاه موجب کاهش رشد تومورهای سرطانی می شود. شهد موجود در کاسنی از کیفیتی برخوردار بوده که اجازه رشد به تومورها را نداده و از خواص آنتی اکسیدانی بالایی برخوردار است.
  7. زردی یکی از مشکلات بسیار رایج است که کودکان در بدو تولد دچار آن می‌شوند. برای اینکه از زردی کودک جلوگیری شود ، زنان باردار می‌توانند در دوران بارداری کاسنی مصرف کنند.
  8. برای درمان ناباروری به خوردن این گیاه سفارش شده است. این گیاه که در روایات از آن به “سرور سبزی ها” تعبیر شده است ، دو اثر مهم در درمان ناباروری دارد. یکی افزایش کلّی احتمال بارداری و دیگری افزایش احتمال پسردار شدن.
دفع سموم کبدی

این گیاه با تاثیراتی که بر روی کبد دارد ، زمینه دفع صفرا از بدن را فراهم کرده و زردی را می‌زداید و بار کبد را سبک می‌کند. به همین دلیل مسکنی تاثیرگذار برای تب محسوب می‌شود. کبد چرب. طب سنتی.

سیروز کبدی

استفاده از گیاه کاسـنی برای تصفیه خون بسیار مفید است. به این منظور میتوان سالاد کاسنی را در برنامه غذایی روزانه گنجاند. از اثرات مفید این گیاه ، حفاظت کبد در برابر سموم کبدی است. این اثر با ماده‌ای به نام تتراکلروکربن (CARBON TETRACHOLORIDE) به اثبات رسیده است. هرچه عرق کاسنی تلخ تر باشد فواید عرق کاسنی بیشتر است و در التیام امراض کبدی موثرتر است. کبد چرب. گیاهان دارویی.

گیاه کاسنی با تاثیراتی که بر روی کبد دارد ، زمینه دفع صفرا از بدن را فراهم کرده و زردی را می‌زداید و بار کبد را سبک می‌کند. به همین دلیل مسکنی تاثیرگذار برای تب محسوب می‌شود.
خواص معجزه آسا برای پوست

بسیاری از جوش های صورت ناشی از گرمی و حرارت و یا کثیف شدن خون است. منشأ همه این پدیده ها “کبد” است. بنابراین باید کبد را تصفیه و از خون کثیف و غلیظ پاک کرد. وقتی کبد آینه شد صورت هم به تبع آن شفاف و بدون لک و جوش می شود. کاسنی ، بهترین درمان برایصاف کردن کبد و درخشندگی پوست است.

بهره گیری از عرق این گیاه برای طراوت و شادابی پوست و رهایی از جوش صورت نیز موثر است. روزی ۳ لیوان مخلوط عرق و شاهتره (۲ به ۱) قبل از هر وعده غذایی مصرف شود.

کاهش وزن و تناسب اندام

این گیاه دارای فروکتوز بوده و اینولین به خودی خود شکلی از فیبر طبیعی است. اگر در برنامه غذایی گنجانده شود همین فیبر موجود در کاسنی تاثیر بسزایی در تحرکات روده و درمان یبوست را دارد و به کنترل و کاهش وزن کمک می کند.

هر دوی این اهداف به تنظیم گرلین که نخستین اسید آمینه ای است که با احساس گرسنگی و رفتارهای غذاجویانه مرتبط است ، کمک می کند. مصرف کاسنی موجب کاهش ترشح هورمون گرلین و منجر به کنترل پرخوری و ایجاد احساس سیری یا پری شکم می شود. این امر در راستای تلاش برای کاهش وزن میباشد و برای حفظ تناسب اندام مناسب است.

پیشگیری از سرطان

عصاره این گیاه موجب کاهش رشد تومورهای سرطانی می شود. گزارشات اخیر حاکی از آن است که شهد موجود در کاسنی از کیفیتی برخوردار بوده که اجازه رشد به تومورها را نداده و از خواص آنتی اکسیدانی بالایی برخوردار است. پلی فنول ها کاسنی ، تاثیرات مثبتی بر پیشگیری از انواع مختلف سرطان از جمله سرطان سینه و سرطان های مرتبط با روده دارد.

کاهش دردهای مفاصل

این گیاه به طور سنتی برای درمان آرتروز به کار گرفته می شود. مطالعات نشان داده اند که این گیاه به طور قابل توجهی دارای خواص ضدالتهابی می باشد. به همین دلیل موجب کاهش دردهای مفصلی – استخوانی می شود. گیاهان دارویی.

در مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۰ ، گزارشات حاکی از آن است که ۷۰٪ از بیمارانی که از دردهای مفصلی – استخوانی رنج می بردند با کاسنی تحت درمان قرار گرفتند و به طور قابل ملاحظه ای دردهایشان بهبود یافته. این گیاه را عموما برای کاهش دردهایی که عامل التهابی دردهای ماهیچه ای و درد مفاصل می توان مصرف نمود. کبد چرب.

دفع سموم از بدن – درمان تب و میگرن – پیشگیری از قولنج – افزایش فرزند پسر – زیبایی فرزند.
فواید در بارداری

یکی از مشکلاتی که در بدو تولد کودک می تواند ، کودک و خانواده او را تحت تاثیر خود قرار دهد زردی نوزاد است. یکی از روش های جلوگیری از زردی نوزادان ، جلوگیری آن در دوران بارداری است. عرق کاسنی با پاک سازی کبد و دفع مواد زائد و سمومات کبد و نیز تصفیه خون ، نقش بسیار ارزنده ای در جهت جلوگیری از زردی نوزادان در طول دوران بارداری دارد.

وقتی کبد و خون مادر باردار از مواد زائد و سمی پاک شود، تاثیر فوق العاده ای بر روی زیبایی جنین دارد. کاسنی و مصرف عرق کاسنی در طول دوران بارداری می تواند با پاک سازی کبد و تصفیه خون ، نقش مهم در زیبایی کودک ایفا نماید.

یکی از مواد طبیعی که می تواند در کاهش و کنترل فشار خون بارداری نقش ارزنده ای ایفا نماید ، عرق کاسنی می باشد. عرق کاسنی با تصفیه خون و کبد و پاک سازی بدن از سمومات و نیز به دلیل طبیعت نسبتا سردی که دارد می تواند کمک موثری در کنترل و کاهش فشار خون بارداری باشد.

ایمنی در برابر بیماری های عفونی از خواص عرق کاسنی است. عرق کاسنی خاصیت ادرار آوری داشته و با تقویت مثانه و کلیه ها و پاک کردن آن ها از سنگ و خارج کردن سموم از بدن و نیز با پاک کردن مجاری ادراری نقش ارزنده ای در جلوگیری و درمان عفونت ادراری در دوران بارداری دارد.

عرق کاسنی

عرق کاسنی از گیاه کاسنی بدست می آید. دارای خواص مختلف از جمله درمان مشکلات گوارشی ، جلوگیری از سوزش سردل ، کاهش درد آرتروز مفاصل ، سم زدایی از کبد و کیسه صفرا ، جلوگیری از عفونت های باکتریایی ، تقویت سیستم ایمنی بدن و تقویت قلب است. این گیاه همچنین یک داروی طبیعی آرام بخش و تقویت کننده اعصاب است. می تواند مانع از ابتلای افراد به بیماری سنگ کلیه شود. هرچه عرق کاسنی تلخ تر باشد فواید عرق کاسنی بیشتر است.

خواص عرق کاسنی:
تصفیه کننده خون. ضدجوش و لک. مقوی کبد. ضد زردی و یرقان. رفع تشنگی. درمان بیمارهای مزمن پوستی. سفید کننده پوست.

بهترین زمان برای نوشیدن عرق کاسنی صبح ناشتا قبل از صبحانه است که نوشیدن آن به همراه آب می تواند سبب افزایش دریافت مواد مغذی از این گیاه شود.

خواص عرق کاسنی
  • تصفیه کننده خون.
  • ضدجوش و لک.
  • مقوی کبد.
  • ضد زردی و یرقان.
  • رفع تشنگی.
  • درمان بیمارهای مزمن پوستی.
  • سفید کننده پوست.
طریقه مصرف عرق کاسنی

طریقه مصرف: قبل از هر غذا یک استکان میل شود.

موارد منع مصرف

اگر چه می‌توان مزایای فراوانی برای این گیاه برشمرد، اما در صورت بارداری مصرف بیش از حد آن غیرمجاز است. زیرا ممکن است موجب خونریریزی گردد.و احتمال سقط جنین غیر عمدی را افزایش دهد. اگرچه تحقیقات در این زمینه کافی نیست. اما همان تحقیقات نشان می‌دهد.که در دوران شیردهی نیز مصرف بیش از حد آن ممنوع می‌باشد. زیرا مواد موجود در این گیاه از طریق شیر مادر به کودک منتقل می‌شود. گیاهان دارویی.

مصرف بیش از حد آن باعث ترش کردن معده ، کاهش وزن (ورزشکارانی که دارای مقداری اضافه وزن هستند می‌توانند روزی ۲ الی ۵ بار از عرق کاسنی استفاده بکنند). این گیاه مضر است برای اشخاصی که مبتلا به سرفه هستند. تخم کاسنی بدمزه و قی آور است. همچنین مصرف بلند مدت فرآورده‌ های این گیاه ، موجب تخریب عروق شبکیه می‌شود. علاوه بر این مصرف طولانی مدت فرآورده‌های این گیاه موجب افت فشار خون و افزایش ترشحات صفرا می‌شود.

  • مصرف این گیاه برای کسانی که دچار نفخ و سایر مشکلات معده هستند بایستی با احتیاط و زیر نظر طبیب باشد. طول دوره مصرف کاسنی هفت روز است و بعد از آن یک هفته نباید مصرف شود.
  • با توجه به این ‌که مصرف فرآورده‌های کاسنی موجب انقباض عضلات رحمی می‌شود ، مصرف عرق کاسنی در بارداری احتمال زایمان زودرس را تقویت می‌کند.
  •  اگر فرد مبتلا به آلرژی های تنفسی و یا غذایی است باید قبل از شروع استفاده از این ماده غذایی تست عدم داشتن آلرژی به آن را انجام دهد. طب سنتی.
شیوه استفاده
  • ۴ گرم ریشه کاسـنی را در ۱۵۰ میلی لیتر آب جوشیده به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید. بعد از صاف کردن ۱ فنجان قبل از غذا به مدت یک ماه بنوشید.
  • سه قاشق غذا خوری از آب کاسنی له شده را با ۲ قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. خوب بهم بزنید. سپس روزی سه بار (صبح ، ظهر ، عصر) کمی از آن را به پوست بمالید. خوب ماساژ دهید تا پوستتان شفاف شود. کبد چرب.
  • یک قاشق غذاخوری برگ گیاه کاسنی را در یک قوری چینی با آب ۸۰ درجه سانتی گراد به مدت ۱۵ دقیقه دم کنید. در صورت تمایل به شیرین کردن آن از عسل یا نبات استفاده کنید.
  • بهترین زمان برای نوشیدن عرق کاسـنی ، صبح ناشتا قبل از صبحانه است.

 

گیاهان دارویی و خواص آنها

پزشکی نیاکانخواص درمانی گیاهانطب جایگزینطب سنتیطب گیاهیکاسنیگیاه درمانیگیاهان دارویی
نظرات (0)
نظر دهید