حکمت کهن
علوم باطنی ، فراروانشناسی

شیرین بیان – گیاهان دارویی و خواص آنها – قسمت دوازدهم

گیاه شیرین بیان - طبع و خواص - شیرین بیان در طب سنتی - خواص و فواید - چای و دمنوش

شیرین‌ بیان یا مهک ، گیاهی خودرو از تیره باقلاییان است که دارای برگ‌ های مرکب بوده ، گل هایی به رنگ آبی ، ارغوانی و زرد دارد. میوه‌ آن شامل ۵ تا ۶ دانه قهوه ای رنگ است و ریشه و ساقه زیر زمینی آن که به رنگ قهوه ای یا سیاه می باشد ، مصرف دارویی دارد.ریشه شیرین بیان به خاطر خواص دارویی برای درمان بیماری های معده و روده به شهرت رسیده و فواید فراوانی نیز برای پوست صورت و موهای سر دارد. همچنین دمنوش شیرین بیان به لاغری و کاهش وزن ، کاهش دردهای قاعدگی زنان و درمان ناباروری مردان کمک به سزایی می کند…
شیرین بیان برای سلول‌ های سرطانی اثر مهارکنندگی دارد و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است. همچنین برای درمان سرما خوردگی ، سرفه و آنفلونزا اثرات مفیدی دارد.

0 561

شیرین‌ بیان یا مهک ، درمان و شفا. درمان التهابگیاهان دارویی و خواص آنها

قسمت دوازدهم

شیرین بیان

Glycyrrhiza glabra

طبع و خواص گیاه شیرین بیان در طب سنتی

خواص معجزه آسا شیرین بیان یا مهک در درمان بیماری ها

 

شیرین بیان

شیرین‌ بیان یا مهک ، گیاهی خودرو از تیره باقلاییان است.که دارای برگ‌ های مرکب بوده ، گل هایی به رنگ آبی ، ارغوانی و زرد دارد. میوه‌ آن شامل ۵ تا ۶ دانه قهوه ای رنگ است. و ریشه و ساقه زیر زمینی آن که به رنگ قهوه ای یا سیاه می باشد.، مصرف دارویی دارد. شیرین بیان. طب سنتی. درمان التهاب. کبد چرب.

ریشه شـیرین بیان به خاطر خواص دارویی برای درمان بیماری های معده و روده به شهرت رسیده.و فواید فراوانی نیز برای پوست صورت و موهای سر دارد. همچنین دمنوش شـیرین بیان به لاغری و کاهش وزن ، کاهش دردهای قاعدگی زنان و درمان ناباروری مردان کمک به سزایی می کند. طب سنتی. کبد چرب.

شیرین بیان ، طعم دهنده و محصول غذایی

شیرین بیان ، یکی از طعم دهنده های مواد غذایی و فرآورده های غذایی است. شیرین بیان زمانی که به عنوان یک محصول غذایی استفاده می شود.، فواید سلامتی یا عوارض جانبی ندارد. زمانی که به عنوان یک محصول دارویی استفاده می شود.، ممکن است اثرات نامطلوب و ناخواسته ای بر بدن ایجاد کند. در طب جایگزین به عنوان یک کمک موثر در درمان سوزش معده در ترکیب با گیاهان یا عصاره های دیگر استفاده می شود.

این گیاه می تواند در درمان علائم اگزما (خارش ، تورم و قرمزی) موثر باشد. سایر استفاده ها با تحقیقات شامل درمان پسوریازیس ، زخم شانکر ، سندرم روده تحریک پذیر ، کلسترول بالا.، گرفتگی عضلات ، درد ناشی از سرطان.، ورم مفاصل ، زخم معده و بسیاری از شرایط دیگر است. درمان التهاب و کبد چرب.

طبع شـیرین بیان یا مهک. طب سنتی ، طب مکمل. کبد چرب

این گیاه برای سلول‌ های سرطانی اثر مهارکنندگی دارد.و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است. همچنین برای درمان سرما خوردگی ، سرفه و آنفلونزا اثرات مفیدی دارد.

این گیاه در تمام مناطق رویشی هیرکانی ، ارسبارانی ، ایران و تورانی و زاگرسی می‌روید. طب سنتی.

مهم‌ترین بخش مورد استفاده این گیاه ریشه آن است.که در پاییز سال سوم برداشت می‌شود. گلیسیرین مهم‌ترین ماده عامل و موثر این گیاه است.که طعمی شیرین دارد. شیـرین بیان به دلیل وجود مواد شیمیایی خاص خاصیت مشابه اثر هورمون آدرنالین در بدن دارد. طب سنتی. درمان التهاب.

ریشه این گیاه برای درمان زخم اثنی عشر و معده اثرات مفیدی دارد و این گیاه ضد سم ، نیروبخش ، نرم کننده سینه است. این گیاه همچنین برای ناراحتی ‌های طحال ، جراحت گلو ، درمان جوش و کورک.و ناراحتی ‌های پوستی به صورت استعمال خارجی اثرات بهبودی مفیدی از خود نشان می‌دهد. برای درمان تب ، بیماری‌ های کبدی ، اثرات ضد لیز گلبول‌های قرمز و ضد افزایش کلسترول خون.، مشکلات کلیوی ، نفریت ، درد مثانه ، عفونت ادراری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین برای جذب آسپرین موثر در بدن بسیار مفید است. و زخم دهان را ترمیم کرده.و باعث مرطوب شدن دهان و رفع عطش می شود. کبد چرب.

مهک یا شـیرین بیـان در طب گیاهی و درمان و شفا. کبد چرب
شیرین بیـان در درمان نارسایی اولیه غدد فوق کلیه و نیز درمان برونشیت ، روماتیسم ، اواع سرفه و ورم مفاصل استفاده می شود. همچنین این گیاه یک ملین گیاهی است.
ضد سم ، ضد باکتری ، ضد ویروس

در موارد گرفتگی صدا و خشونت حلق نیز می‌توان از دم کرده ریشه این گیاه استفاده کرد. شیرین بیان ضد سم قوی بوده برای درمان مشکلات ناشی از جرب ، ترمیم زخم ، کاهش حساسیت ، آرتریت و رماتیسم از آن استفاده می‌شود. شیرین بیان صفرا‌ آور ، ضد تهوع بوده و از پوسیدگی دندان‌ ها جلوگیری کرده.و در تقویت اعصاب و نیز تقویت نیروی جنسی موثر است. مخلوط پودر شیرین بیان با رازیانه و شکر اگر روزانه به مدت ۷ تا ۱۰ روز مصرف شود برای درمان نفخ معده ، باز شدن رنگ چهره و رفع سردرد مفید و برای ازدیاد قوه بینایی موثر خواهد بود. ضماد برگ شیرین بیان برای رفع بدبویی زیر بغل و بوی انگشتان پا اثر بخش بوده و این گیاه ضد عفونی کننده ، خاصیت ضدقارچ ، ضد باکتری و ضد ویروسی داشته.و برای بیماری مالاریا مورد استفاده است. درمان التهاب.

طبع شیرین بیان 

طبیعت شیرین بیان معتدل است. این گیاه حاوی مقادیر بالای کلسیم ، کولین ، آهن ، منیزیم.، نیاسین ، پانتوتنیک اسید ، فسفر ، پتاسیم ، ریبوفلاوین.، سلنیوم ، سیلیکون ، تیامین ، ویتامین E ، روی ، فلاونوئید ها.، گلوکز ، ساکارز ، آسپارژین و گلیسیرریزین می باشد. طب سنتی. کبد چرب.

طبیعت شیرین بیان معتدل است.

شـیرین بیـان ، بومی اروپا و آسیاست.و در بیشتر مناطق ایران به ویژه در شهرستان خاتم مروست ، آذربایجان و شهرستان اقلید به فراوانی یافت می شود. امروزه از ریشه شیرین بیان بیشتر به عنوان شیرین کننده.، برای تهیه آب نبات استفاده می شود. طب سنتی. درمان التهاب.

درمان زخم های آفتوس یا زخم های دهانی

این گیاه برای درمان زخم معده دردناک مکرر که به عنوان زخمهای دهانی نیز شناخته می شوند.، مفید هستند. زخم های دهانی ، کوچک و غیر مسری هستند. که در بافت های داخل دهان و لثه رشد می کنند. علاوه بر این ، مطالعات نشان داده است.که عصاره این گیاه ، باعث بهبود قابل توجهی در درمان و بهبود درد و التهاب می شود. اجزای مفید شـیرین بیـان به تسریع التیام و کمک به تحریک مکانیزم دفاعی بدن کمک می کنند.

درمان آرتریت روماتوئید

این گیاه دارای خواص ضد التهابی است.و ثابت شده است که در درمان آرتریت روماتوئید موثر است. تحقیقات نشان داده است که می تواند.در کاهش سطح پروتئین – سیتوکین های التهابی و نیز تسکین درد و تورم، مفید باشد. کبد چرب.

درمان کبد چرب با ریشه شـیریـن بیان. درمان التهاب
درمان کبد چرب با شیرین بیان
محافظت از کبد

مطالعات نتایج امیدبخشی را در مورد اثر هپاتواستروئیدی شیرین بیان نشان داده اند. حاوی گلیسیریزین است.، که در درمان اختلالات کبدی با کاهش سمیت موثر است.و به تثبیت وضعیت کارکردی نرمال کبد کمک می کند. یک مطالعه تحقیقاتی دیگر شواهدی مبنی بر فلانوئید ایزولیکویریتیگنین ارائه کرده.که در این گیاه حضور دارد.، و دارای ویژگی های آنتی اکسیدانی و بازدارندگی است.که در حفاظت از سلول های کبد از چربی بالا، آسیب های ناشی از رژیم و آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو.، کمک می کند. کبد چرب.

شیرین بیان برای اختلالات معده ای

دانشمندان ذکر کرده اند که اسید گلیسیریزین موجود در شیرین بیان می تواند.در برابر رشد هلیکوباکتر پیلوری از فرد محافظت کند.و می تواند اثرات درمانی در علائم سوهاضمه یا هضم اختلال ایجاد کند. 

سندرم یائسگی و پیش یائسگی

ریشه این گیاه در درمان علائم یائسگی و سندرم پیش یائسگی (PMS) موثر است. شیرین بیان غنی از ایزوفلاون ها است.که به حفظ تعادل استروژن و پروژسترون در بدن کمک می کند. مطالعات نتایج مثبتی در رابطه با کارایی شیرین بیان در کاهش فراوانی گرگرفتگی های شبانه.و بهبود سلامت جسمی و روان شناختی در زنان یائسه نشان داده اند. همچنین حاوی فیتواستروژن است.و به بالا بردن سطح هورمونی در بدن کمک می کند.، که در تسکین گرفتگی عضلات و ناراحتی در طول قاعدگی موثر هستند. طب سنتی. طب مکمل ، طب جایگزین و طب سنتی و محلی ایرانی.

اثر پیشگیری شیمیایی و داروهای شیمی درمانی

این گیاه دارای اثرات پیشگیری شیمیایی است.و در درمان انواع مختلف سرطان ها مفید است. اثرات ضد پرولیفراتیوی گیاه شیرین بیان را در محدود کردن رشد سلول های سرطانی سینه انسان نشان داده است. این اثر به دلیل وجود فلانوئیدهایی مثل ایزولیکویریتیگنین ها است.که به سرکوب سرطان کمک می کند.و آپوپتوز نامیده می شود. تحقیقات در مورد فعالیت ضد توموری شیرین بیان که در کاهش سمیت ناشی از داروهای شیمی درمانی موثر هستند.و مانع تولید سلول های تومور می شود.، مدارک خوبی را بدست آورده است. طب سنتی.

سندرم خستگی مزمن

این گیاه در جلوگیری از نقص عملکرد غده های آدرنالی که مسئول تولید هورمون ها.از جمله کورتیزول برای مدیریت استرس در بدن و کمک به بهبود عملکرد کلی آن هستند.، مفید است.

باید از مصرف بیش از حد شیرین بیان اجتناب شود. این امر در افرادی موثر است.که برای مدت طولانی استروئید را برای مقابله با عمل سرکوبگر استروئیدی روی غدد آدرنالی مصرف کرده اند. طب سنتی.

این امر همچنین به تحریک مقاومت بدن برای مقابله با استرس.، به ویژه در طول مرحله ریکاوری بعد از عمل جراحی کمک می کند. اسید گلیسیریزین موجود در آن به احساس انرژی بیشتری کمک می کند.و نشانه های سندرم خستگی مزمن و فیبرومیالژیا را کاهش می دهد.

تقویت سیستم ایمنی

این گیاه به بهبود مکانیزم دفاعی بدن کمک می کند. همچنین در بالا بردن سطح اینترفرون تاثیرگذار است.، یک عامل ضد ویروسی که همراه با گلیسیریزین اسید است که عمل سلول های ایمنی را تحریک می کند.و به مبارزه با ویروس ها و باکتری عفونی مانند آنفولانزا کمک می کند. طب سنتی.

درمان سل

این گیاه در درمان سل ریوی موثر است.و به کاهش طول فرآیند التیام کمک می کند. خواص ضدمیکروبی اجزای موجود در آن به خوبی در درمان بیماری های ریوی موثر هستند.

فواید شیرین بیان برای درمان عفونت

این گیاه حاوی گلیسیریزین اسید است.که در درمان بیماری های ویروسی، قارچی و باکتریایی موثر است. مطالعات تحقیقاتی اثر ضد ویروسی شیرین بیان و ترکیبات آن را در مهار رشد ویروس تب خال و جلوگیری از هر گونه گسترش بیشتر سرطان را نشان داده اند. یک رویکرد علمی و سنتی ، بیان می کند.که خاصیت مبارزه شیرین بیان با عفونت در درمان عفونت های ریوی ، که ناشی از ویروس واریسلا – زوستر است.مفید تشخیص داده شده است.

آترواسکلروز

ریشه های این گیاه دارای آنتی اکسیدان هایی هستند.که در حفظ سطوح سالم کلسترول موثر میباشند. فلانوئید گلابریدین همراه با دیگر اجزای مفید موجود در شیرین بیان ، تاثیر مفیدی در جلوگیری از تجمع لیپوپروتئینیا کلسترول LDL اعمال می کند.و به کاهش خطر بیماری هایی مانند آترواسکلروز کمک می کند.

موثر در درمان اختلال تنفسی

این گیاه در درمان گلو درد ، سرفه ، سرماخوردگی.، برونشیت و بیماری های ریوی مانند آمفیزم مفید است. همچنین از عفونت های تنفسی فوقانی که توسط ویروس ها و باکتری ها ایجاد می شوند.، کمک می کند. به طور مؤثری به عنوان یک دفع آفات عمل می کند.و در دفع مخاط و سایر مواد از ریه کمک می کند. یک مطالعه منتشر شده شواهدی را در رابطه با اثر درمانی شیرین بیان در کاهش انقباضات مجاری هوایی و اثرات سودمند آن در درمان آسم ، ارائه داده است.

تاثیرات شیرین بیان بر درمان اچ آی وی

این گیاه در درمان بیماری های مربوط به اچ آی وی موثر است. گلیسیریزین موجود در ریشه های آن به مهار تکثیر ویروس با افزایش تولید کموکاین های بتا – کموکاین کمک می کند. همچنین به جلوگیری از تخریب سلول های سفید خون توسط ویروس HIV کمک می کند.و مکانیزم ایمنی بدن را تقویت می کند. طب سنتی.

سم زدایی

این گیاه دارای ویژگی های ملینی است.و سم زدایی در دو روده و خون را تقویت می کند. چنانچه در بخش سلامت نمناک گفته شده است.مطالعات تحقیقاتی نشان داده اند که اجزای موجود در عصاره شیرین بیان در القای آنزیم های سم زدایی فاز ۲ و آنتی اکسیدان هایی که به بدن در دور ریختن ضایعات سمی مضر و سمی کمک می کند.، مفید بوده است.

افزایش باروری در زنان

چای شیرین بیان می تواند به درمان مشکلات باروری در زنانی که اختلالات هورمونی مثل پلی کیستیک تخمدانی دارند.، کمک کند. به تنظیم ترشح هورمون استروژن و به درمان هر گونه عوارض باروری در زنان کمک می کند. در نرمال کردن قاعدگی نامنظم موثر است.، به احیای تخمک گذاری منظم کمک می کند.و بارداری را تقویت می کند.

موثر در درمان چاقی

عصاره این گیاه می تواند در پیش گیری از چاقی موثر باشد. عمل فلانوئید موجود در این گیاه در مبارزه با چاقی باعث کاهش قابل توجهی در چربی شکمی و میزان تری گلیسیرید بدن می شود.

مراقبت از پوست

این گیاه یک التیام دهنده پوست عالی است.و در درمان بیماری های پوستی مانند اگزما ، پای ورزش کاری و پسوریازیس مفید است. مطالعات نشان داده اند که استفاده از شیرین بیان به تسکین ورم و خارش در چنین شرایطی کمک می کند. عصاره شیرین بیان دارای اثرات روشن کنندگی پوستی است.و به حفاظت در برابر اشعه های مضر خورشید و بهبود قرمزی صورت کمک می کند.

استفاده از ماسک شیرین بیان به کاهش لکه های پوستی کمک کرده و باعث روشن شدن و سفیدی پوست صورت می شود. طب سنتی.

ماسک روشن کننده پوست با شیرین بیان

یک فنجان دمنوش شیرین بیان را با یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه ترکیب کنید.و بر روی صورت خود بمالید.، بگذارید تا خشک شود و سپس با آب ولرم بشویید.

درمان التهاب گوارشی با طب سنی. ضد التهاب
شیرین بیان در کنترل درد و التهاب گوارشی داروی مناسبی است.
شیرین بیان برای هپاتیت

شیرین بیان همچنین در درمان ویروس هپاتیت B مزمن نیز موثر است. به سرکوب ترشح آنتی ژن هپاتیت B کمک می کند.و عملکرد کبد را افزایش می دهد.

مراقبت از مو با شیرین بیان

این گیاه در حفظ موی سالم با کاهش ترشح روغن و جلوگیری از شوره سر موثر است. به مهار رشد هورمون دی هیدروتستوسترون کمک می کند.و رشد مو را تحریک می کند.

موثر در کاهش افسردگی

اثربخشی این گیاه در مبارزه با افسردگی بعد از یائسگی در زنان را یافته است. شیرین بیان شامل مواد معدنی ضروری نظیر منیزیم ، کلسیم و بتا کاروتن و فلانوئیدهای مفیدی است.که در مقابله با افسردگی کمک می کند.

سلامتی دندان

عصاره این گیاه در پیش گیری و درمان مشکلات دندانی و ورم لثه موثر است. خاصیت ضدمیکروبی این گیاه در برابر التهاب ریه مفید است.و از استرپتوکوک موتانس جلوگیری می کند.و مانع تشکیل بیوفیلم ها و پلاک های دندانی می شود. به خاطر چنین اثرات ضدباکتریایی حفاظتی اش ، عصاره شیرین بیان به طور گسترده در تولید محصولات بهداشت دهان مانند خمیر دندان مورد استفاده قرار می گیرد. طب سنتی.

شیرین بیان برای اختلالات عصبی

شیرین بیان در درمان اختلالات عصبی مثل فلج بل و بیماری لیم موثر است.

شیرین بیان برای سلامت قلبی و عروقی

ویژگی های آنتی اکسیدانی عصاره شیرین بیان در جلوگیری از استرس قلبی و عروقی در افراد دیابتی موثر هستند. فلانوئید گلابریدین که در ریشه های شیرین بیان وجود دارد.، به حفاظت از عروق در شرایطی که قند بالایی وجود دارد کمک می کند. از تشکیل پلاک در شریان ها جلوگیری می کند.و جریان بدون مانع خون در بیماران دیابتی را تحریک می کند.

عملکرد شناختی

مطالعات اثر محافظتی نورولوژیک گلابریدین در دیابت را نشان می دهد. به جلوگیری از اختلال شناختی کمک می کند.و به تقویت کارکردهای یادگیری و حافظه در دیابتی ها کمک می کند. موادی که در این گیاه وجود دارند.، دارای خواص ضد دیابتی و ضد التهابی هستند.که به کاهش قند خون ، جلوگیری از رشد مقاومت انسولین و جلوگیری از دیابت نوع ۲ کمک می کنند.

نفروپاتی دیابتی

مطالعات نشان داده اند که شیرین بیان بو داده در درمان نفروپاتی دیابتی موثر است.، که در آن آسیب کلیه به عنوان پیامد دیابت طولانی مدت رخ می دهد. اثر مهاری شیرین بیان به جلوگیری و درمان علائم نظیر گلومرول اسکلروز کمک می کند.که می تواند منجر به نفروپاتی دیابتی به خاطر دیابت بلند مدت شود.

خواص و فواید دیگر شیرین بیان

فواید سلامتی این گیاه شامل تسکین زخم های سوختگی ، ناراحتی های معده.، بیماری های تنفسی ، سندرم پیش از قاعدگی ، زخم های گوارشی و علائم یائسگی می شود.و به مبارزه با انواع مختلفی از عفونت ها از جمله تب خال ، هپاتیت و بام کمک می کند.

همچنین در درمان آرتریت روماتوئید ، دیابت ، سرطان.، سندروم خستگی مزمن ، سل ، اختلالات عصبی ، باروری زنان و چاقی موثر است.و به حفظ سطح سالم کلسترول تاثیر گذار است. طب سنتی.

عصاره شیرین بیان شامل فیتواستروژن ها است.که سم زدایی می کند و پوست و موی سالم ، بهداشت دندان و سیستم دفاع ایمنی بدن را تقویت می کند.

علاوه بر این ، به مبارزه با بوی بد بدن و افسردگی کمک می کند.

خواص عرق شیـرین بیـان در گیاه درمانی و طب سنتی ، درمان التهاب
خواص عرق شـیرین بیان:
– رفع التهاب اثنی عشر.
– ضد اسپاسم.
– رفع ترشح معده.
– آنتی باکتریال.
– درمان زخم معده.
– درمان ورم معده.
نحوه و مقدار مصرف شیرین بیان در روز
عصاره یا عرق شیرین بیان

توصیه می شود که عصاره شیرین بیان را حداکثر تا ۳۰ میلی گرم / میلی لیتر در روز استفاده کنید.

پودر شیرین بیان

سازمان بهداشت جهانی ، دوز توصیه شده برای پودر ریشه این گیاه را حداکثر تا ۷۵ میلی گرم در روز توصیه کرده است. پودر این گیاه بیشتر برای درمان اگزما و آکنه استفاده می شود.

چای و دمنوش شیرین بیان

توصیه می شود که چای و دمنوش این گیاه را فقط به اندازه ۱ فنجان در روز مصرف کنید. چای و دمنوش شیرین بیان بیشتر برای درمان زخم معده ، سرماخوردگی و سرفه و استرس استفاده می شود.

طرز تهیه دمنوش ریشه شیرین بیان

ریشه های خشک شیرین بیان را تمیز بشویید. در یک قوری به ازای هر فنجان آب جوش یک قاشق غذا خوری ریشه شیرین بیان بریزید.و بگذارید با حرارت پایین به مدت ۳ دقیقه خوب بجوشد.، از روی اجاق گاز بردارید و بگذارید ۵ دقیقه بماند تا دم بکشد. دمنوش شیرین بیان آماده است در فنجان بریزید و بنوشید.

چای و دمنوش شیـرین بیـان. درمان التهاب. کبد چرب.
چای و دمنوش شیـرین بیان
هشدارها و اثرات و عوارض جانبی مصرف

شیرین بیان حاوی گلیسیریزا است.که به اسید گلیسیریزین نیز مشهور است.و می تواند منجر به عوارض جانبی در برخی موارد شود.

این اثرات عبارتند از:
  • خستگی بدن ، قاعدگی نامنظم ، تورم و اختلالات کلیوی.
  • اما شیرین بیان بدون گلیسیریزا معروف به شیرین بیان دهلیزیرریزه شده است.تا عوارض جانبی کمتری داشته باشد.
  • این گیاه می تواند منجر به فشار خون و عوارض قلبی مانند آریتمی قلبی و نارسایی احتقانی قلب در برخی از افراد شود. افراد مبتلا به مشکلات فشار خون و اختلالات قلبی باید نسبت به مصرف شیرین بیان مراقب باشند.
  • شیرین بیان دارای تاثیر استروژنی در بدن است.و ممکن است شرایط حساس هورمونی مثل سرطان پستان ، فیبروئید رحمی و سرطان تخمدان را بدتر کند.
  • مصرف بیش از حد شیرین بیان در دوران بارداری توصیه نمی شود.، زیرا ممکن است منجر به عواقب کشنده ای مانند زایمان زود هنگام یا سقط جنین شود.
  • این گیاه می تواند بر میزان تستوسترون بدن در مردان تاثیر بگذارد.و علاقه آن ها به رابطه جنسی را کاهش دهد.
  • این گیاه ممکن است با دیورتیک ها تعامل داشته باشد.
  • شیرین بیان همچنین می تواند با داروهایی که میزان پتاسیم را در بدن کاهش می دهند.، تداخل داشته باشد و باعث کاهش سطح پایین پتاسیم می شود.که منجر به هیپوکالمی می شود.
  • شیرین بیان می تواند با کورتیکواستروئیدها مثل پردنیزون تداخل داشته باشد.و بر سطح هورمون کورتیزول تاثیر بگذارد که مسئول کنترل استرس در بدن است. شیرین بیان در کمک بر بوی بد بدن به خاطر خواص ضد باکتری اش موثر است.و همچنین به عنوان یک عامل روانکاری در تنقیه استفاده می شود. این امر در کاهش لکه های پیری و درمان آلرژی ، تاندونیت ، بورسیت ، و سمیت ناشی از غذا یا مواد شیمیایی موثر است.
چه کسانی نباید شیرین بیان مصرف کنند؟

تمام برچسب های بسته محصولات را بررسی کنید.و پیش از مصرف آن به پرشک درباره همه شرایط پزشکی ، آلرژی ها و تمام داروهایی که استفاده می کنید توضیح دهید. اگر به این گیاه حساسیت دارید.و یا دارای این مشکلات هستید ، نباید از آن استفاده کنید. طب سنتی.

  • وجود سطح پایین پتاسیم در خون (هیپوکالمی)
  • داشتن سرطان پستان ، تخمدان یا رحم.
  • تاریخچه اندومتریوز یا فیبروز رحمی.

اگر دارای این مشکلات هستید ، از پزشک ، داروساز یا دیگر ارایه دهنده های خدمات بهداشتی بپرسید که شیرین بیان برایتان مشکلی دارد یا خیر.

  • بیماری کلیوی.
  • بیماری قلبی.
  • فشار خون بالا.
  • اختلال ماهیچه ای – عصبی.
  • اختلال در نعوظ.
  • اگر غذاهای شور زیادی می خورید.

استفاده از این گیاه به عنوان یک عامل طعم دهنده در دوران بارداری ایمن است. با این حال ، مصرف بیش از حد آن ممکن است خطر سقط جنین یا زایمان زودرس را افزایش دهد. پس اگر باردار هستید.، از این گیاه استفاده نکنید.

مشخص نیست که آیا شیرین بیان به شیر مادر وارد می شود یا اینکه می تواند.به یک نوزاد آسیب برساند یا خیر. پس اگر شیرده هستید از این محصول استفاده نکنید.

هیچ گونه مکمل گیاهی – سلامتی از شیرین بیان را بدون توصیه پزشک به کودک ندهید. درمان التهاب. کبد چرب.

موارد استفاده از مهک در طب
۱- استوماتیت آفتی

شیرین بیان دارای عامل ضد التهابی است.و به عنوان دهانشویه مورد استفاده قرار می گیرد. در یک مطالعه تصادفی دوسو کور از پچ دهانی شیرین بیان در مقایسه با پچ پلاسبو استفاده شد و سرعت چشمگیر درمان زخم های دهانی در گروه تحت درمان با شیرین بیان ، ظرف ۸ روز ، مشاهده شد.

۲- بیماری ریفلاکس معده به مری

این گیاه به داشتن خاصیت ضد التهاب مخاطی معروف است.و برای درمان بیماری ریفلاکس ، گاستریت ، زخم های دوازدهه و پپتیک مورد استفاده قرار می گیرد. گلیسریزنیک اسید با توانایی مهار باکتری هلیکوپیلوری در درمان زخم معده.، مشکلات مخاطی معده و کاهش اسید معده مؤثر است.

برای استفاده درازمدت ، شیرین بیانِ بدون گلیسیریزین تجویز می شود.تا بیماران از عوارض جانبی مصرف گلیسیریزین در امان باشند. 

خواص درمانی گیاه شیرین بیـان. گیاهان دارویی , درمان التهاب
تنگی نفس را تسکین می دهد.
از پیری زودرس جلوگیری می کند.
درمان کننده زخم معده و سرطان معده.
سردرد را رفع می کند.
۳- خستگی آدرنال

به نظر می رسد این گیاه دارای فعالیت های گلوکوکورتیکوییدی خفیفی است.و در بدن با هورمون کورتیزول که از غدد فوق کلیوی ترشح می شود.، همکاری جدی دارد. ترکیبات شیرین بیان عمدتا گلیسیریزین ، که به لحاظ ساختاری شبیه به کورتیکویید است ، به گیرنده های گلوکوکورتیکویید و کانال های خونی پیوند می خورند.و به شکل ضعیفی نقش هورمون های استروییدی اندوژن را تقلید می کنند. شواهدی وجود دارد که این گیاه باعث کاهش تجزیه هیدروکورتیزون به فرآورده های کورتیزولی غیر فعال می شود. بنابراین مصرف شیرین بیان در کسانی که به خستگی ناشی از نارسایی غدد فوق کلیوی دچار هستند.، درمان مناسبی به نظر می رسد.

۴- آسم

از این گیاه به عنوان درمانگر سرفه و آسم استفاده می شود. عنصر فعال این گیاه -گلیسیریزین- در بیماران آسمی دارای اثرات ضد التهابی و افزایش دهنده استرویید های اندوژن است. همچنین این گیاه یک خلط آور است. که به دفع خلط از مجرای برونشی کمک می کند.و مسکنی است که التهاب مجاری هوایی و برونشیول ها را تسکین می دهد. درمان التهاب. کبد چرب.

۵- سندرم تخمدان پلی کیستیک

ریشه این گیاه و گلیسیریزین موجود در آن دارای اثرات آنتی آندروژن است.و از اهداف درمانی سندرم تخمدان پلی کیستیک حمایت می کند.

ریشه شیرین بیان که در طب سنتی چین استفاده می شود.خواصی چون کاهش تستوسترون سرم و تحریک تخمک گذاری را در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک به دنبال دارد. علاوه بر این ، این گیاه اثر اسپیرونولاکتون را تقویت می کند.و با تاثیرش بر کاهش پتاسیم ، افزایش فشار خون و احتباس مایع عملکرد مقابل اسپیرونولاکتون را خنثی می کند.

۶- خارش و التهاب پوست – اگزما

شواهدی وجود دارد که قرار دادن این گیاه روی پوست علایم اگزما را بهبود می بخشد. به نظر می رسد استفاده از ژل حاوی این گیاه سه بار در روز به مدت ۲ هفته ، قرمزی ، تورم و خارش را کاهش می دهد. کبد چرب.

۷- کلسترول بالا

تحقیقات اولیه نشان می دهد مصرف عصاره ریشه این گیاه روزانه به مدت ۱ ماه کلسترول کل.، کلسترول بد –LDL- و میزان تری گلیسیرید افراد مبتلا به کلسترول بالا را کاهش می دهد. درمان التهاب. کبد چرب.

۸- گرگرفتگی در یائسگی

برخی تحقیقات اولیه نشان می دهد.که مصرف عصاره این گیاه بیان تعداد و شدت گرگرفتگی در زنان یائسه را کاهش می دهد. اما تحقیقات اولیه دیگر نشان می دهند که استفاده از عصاره ریشه شیرین بیان در کاهش میزان و شدت گرگرفتگی تاثیر قابل توجهی ندارد. در این زمینه احتیاج به مطالعات بیشتری است.

دوز مصرف

مصرف دوزهای نامناسب این گیاه عوارض جانبی ایجاد می کند. دوز مصرفی شیرین بیان بستگی به عارضه ای دارد که به آن دچار هستید. افراد باید توجه کنند که هرگز نباید.از مقادیر بیش از اندازه شیرین بیان در غذاها یا به صورت مکمل استفاده کنند. افرادی که فشار خون بالا و یا پتاسیم پایین دارند.باید از مصرف همزمان آبنبات های شیرین بیان و مکمل گلیسیریزین اجتناب کنند. کبد چرب.

مصرف بی رویه این گیاه یا سایر فرآورده های آن به سبب تحریک غدد فـوق کلیـوی و ترشـح بـیش از انـدازه هورمـون آلدسترون ممنوع اعلام شده است. این حالت سـبب عوارضـی چون اختلال در فعالیت های متابولیسمی و بالا رفتن فشار خون می شود. در صورت مصـرف بـیش از ۲۰ گـرم در روز، بـروز عوارض نامطلوب بعید نیست. استفاده زیاد از این گیاه بـرای طحال هم مضر است. مصرف بسیار بالای شـیرین بیـان ممکـن است به بروز فشارخون بالا و حتی سـکته قلبـی منجـر شـود. برخی افراد با مصرف زیاد شیرین بیـان دچـار درد عضـله و عده ای دیگر با کرخت شـدن دسـت و پـا مواجـه مـی شـوند. مصرف زیاد این ماده سبب افزایش وزن هم می شود. درمان التهاب. کبد چرب.

مصرف شیرین بیان در بارداری

اگر باردار هستید.، مصرف خوراکی این گیاه برایتان خالی از خطر نیست. به نظر می رسد مصرف زیاد شیرین بیان در دوران بارداری ، حدود ۲۵۰ گرم در هفته ، خطر زایمان زودرس را افزایش می دهد. حتی ممکن است باعث سقط جنین شود. در موارد شیردهی اطلاعات کافی در مورد ایمنی مصرف این گیاه وجود ندارد. بهتر است برای دور ماندن از خطرات احتمالی از مصرف آن در دوران شیردهی هم اجتناب کنید.

تداخلات شیرین بیان با داروها

داروهایی که با این گیاه تداخل دارند عبارتند از:

  • داروهایی که پتاسیم بدن را کم می کنند. کبد چرب.
  • داروهای فشار خون.
  • دیورتیک ها ، قرص های مدر.
  • داروهای تنظیم کننده ریتم قلب.
  • رقیق کننده های خون ، مانند وارفارین.
  • استروژن ، داروهای هورمونی که درهورمون درمانی استفاده می شوند.و قرص های ضد بارداری. درمان التهاب ، کبد چرب.
  • کورتیکواستروییدها.

گاهی اوقات مصرف مکمل های شیرین بیان بدون گلیسیریزین این مشکلات را به دنبال نخواهد داشت. اما فراموش نکنید که قبل از مصرف باید با پزشک مشورت کنید. کبد چرب.

نحوه استفاده از ریشه شیرین بیان

شیرین بیان در قالب قرص های جویدنی ، عصاره های مایع ، کپسول.، پودر و گیاه خشک شده در دسترس است. این گیاه به روش های مختلفی برای درمان استفاده می شود.، مثلا: درمان التهاب. کبد چرب.

  • مخلوط کردن گیاه با ژل مناسب پوست مثل ژل آلوئه ورا ، برای کمک به درمان اگزما.
  • ریختن گیاه خشک شیریـن بیان در آب گرم یا تهیه تی بگ های آماده که محتوی شیرین بیان هستند.، برای تهیه چای مناسب درمان گلو درد.
  • اضافه کردن عصاره مایع این گیاه به نوشیدنی و یا ریختن آن زیر زبان برای درمان زخم ها و یا مشکلات معده. درمان التهاب. کبد چرب.
  • مصرف کپسول ها و قرص های جویدنی شیـرین بیان طبق دستورالعمل های درج شده روی بسته بندی یا مشورت با یک پزشک در این زمینه.
  • توجه داشته باشید که نباید بدون مشورت با پزشک.، از آبنبات ها یا چای های این گیاه به مدت طولانی مصرف کنید. اگر نگران فشار خون یا کمبود پتاسیم بدنتان هستید.، بهترین نحوه استفاده از شیریـن بیان مصرف مکمل های بدون گلیسیریزین یا DGL است، البته با مشورت و هماهنگی با پزشک.

 

بیشتر بخوانید:
بابونه - گیاهان دارویی و خواص آنها - قسمت سیزدهم
شیرین بیان. دانشنامه آزاد ویکی پدیا

 

منبع وبلاگ حکمت کهن (هرمس) وبلاگ حکمت کهن (میکائیل) کانال آپارات حکمت کهن
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

« Translate - ترجمه »
֍ هدیه حکمت کهن - برای دریافت هدیه خود کلیک کنید.دریافت هدیه