حکمت کهن
علوم باطنی ، فراروانشناسی

آویشن – گیاهان دارویی و خواص آنها – قسمت چهاردهم

گیاه آویشن - طبع آویشن - عسل آویشن - خواص و فواید آویشن - موارد احتیاط

نام گیاه آویشن به انگلیسی Thyme است که از دسته گیاهان دارویی بوده و بوته مانند و نحیف می باشد. محل رویش آویشن در مزارع پرورش گیاهان دارویی یا دامنه کوه ها است که در فصل بهار می رویند. این گیاه به دلیل خواص فراوانی که دارد به صورت متداول در حوزه درمان و طبخ انواع غذا استفاده می شود.
طبع گرم و خشک آویشن سبب شده مصرف آن برای افراد خاص ممنوع باشد و همراه با آن باید سرکه انگور به عنوان مصلح مصرف شود. …
آویشن به‌طور کلی در بهبود وضعیت سیستم ایمنی، دستگاه‌های تنفسی، گوارشی، عصبی و بخش‌های دیگر بدن تأثیر بسیاری دارد. زمانی که پای سلامتی به میان می‌آید، این گیاه مانند یک موتورخانه‌ی قوی عمل می‌کند.

0 499

درمان کم خونی و افسردگی. تقویت سیستم ایمنیگیاهان دارویی و خواص آنها

قسمت چهاردهم

آویشن

Thyme

طبع گیاه آویـشـن

خواص و فواید آویـشن برای درمان بیماری ها

 

آشنایی با گیاه آویشــن

نام گیاه آویشن به انگلیسی Thyme است که از دسته گیاهان دارویی بوده و بوته مانند و نحیف می باشد. محل رویش آویشن در مزارع پرورش گیاهان دارویی یا دامنه کوه ها است که در فصل بهار می رویند. این گیاه به دلیل خواص فراوانی که دارد به صورت متداول در حوزه درمان و طبخ انواع غذا استفاده می شود. آویشن . طبع و مزاج در طب سنتی. تقویت سیستم ایمنی و درمان سرطان.

طبع گـیاه آویــشن

طبـع گـرم و خشک آویـشـن سبب شده مصـرف آن برای افراد خـاص ممنوع باشد و همراه با آن باید سرکه انگور به عنوان مصلح مصرف شود. از پـودر آویـشن برای پخت غذا و طعم دار و مزه دار کردن آن استفاده می شود و آویشن را می توان به همراه دوغ به منظور کاهش دل درد و دل پیچه و تسکین سایر مشکلات گوارشی مثل اسهال استفاده کرد. این گیاه به صورت دم نوش و چای نیز برای درمان اختلالات گوارشی و تسکین درد دل مصرف می شود. همچنین برای درمان سرماخوردگی می توان این گیاه را با عسل یا عناب به صورت دمنوش استفاده نمود. تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان سرطان با طب سنتی. طبع و مزاج.

Thyme. طب سنتی
گیاهی از تیره‌ نعناعیان و سرده‌ اوریگانوم

این گیاه متعلق به خانواده‌ نعناع (Lamiaceae) . ایـن گـیاه از تـیره‌ نعـناعـیان و سرده‌ اوریـگانوم است. این گیـاه در حال حاضر در سراسر جهان کشت می‌شود و برگ‌های آن معمولا خشکانده شده و به عنوان چاشنی در آشپزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مشخص کردن طبع و مزاج. طبایع در طب سنتی و مزاج شناسی.

زنبورها نیز جذب گل‌های آویشن می‌شوند. عسل آویشــن سیسیل (در ایتالیا) از صدها سال پیش مشهور است. این گیاه انواع مختلفی دارد. اما آویـشن فرانسوی رایج‌ترین آنهاست.

طبع آویشن گرم و خشک است

طبع آویشن گرم و خشک است. امروزه این گیاه به شکل های آویشن تازه و خشک، چای و دمنوش ، روغن و عرق استفاده می شود. آویشـن حاوی مقادیر بالای تیمول که خواص ضد عفونی کننده دارد و کارواکرول که خواص ضد باکتریایی دارد، می باشد. طبع و مزاج در طب سنتی.

آویـشن شیرازی به انگلیسی Zataria در جنوب ایران، افغانستان و پاکستان می‌روید و خواص دارویی و خوراکی دارد. طبع و مزاج خوراکی های مختلف.

ترکیب روغن عصاره‌ای آویـشن

ترکیب اصلی روغن عصاره‌ای این گیاه، تیمول است که به آن خاصیت ضد عفونی‌ کننده بخشیده است. به همین دلیل روغن آن معمولا در دهان‌شویه‌ها و خمیردندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روغن میکروب‌ها و عفونت دهان را از بین برده و از دندان در مقابل پلاک و پوسیدگی محافظت می‌کند. تیمول هم‌چنین قارچ‌ها را نیز از بین می‌برد و به صورت تجاری در تهیه‌ی ضدعفونی‌کننده‌های دست و کرم‌های ضدقارچ استفاده می‌شود.

روغن آویشن

این گیاه علاوه بر کاروکرول، حاوی انواع فلاونوئیدها از جمله آپیژنین (apigenin)، نارینژین (naringenin)، لوتئولین (luteolin) و تیمونین (thymonin) است. این فلاونوئیدها قدرت آنتی‌اکسیدانی این گیاه را افزایش می‌دهند. تقویت سیستم ایمنی و درمان سرطان و کنسر.

خواص و فواید آویشـن، گیاهی قوی برای درمان بیماری ها

این گیاه به‌ طور کلی در بهبود وضعیت سیستم ایمنی، دستگاه‌های تنفسی، گوارشی، عصبی و بخش‌های دیگر بدن تأثیر بسیاری دارد. زمانی که پای سلامتی به میان می‌آید، این گیاه مانند یک موتورخانه‌ قوی عمل می‌کند.

خواص آویشن بسیار گسترده است به نوعی که از درمان انواع بیماری ها تا سلامت و زیبایی پوست و مو می توان از آن استفاده کرد. این گیاه دارویی بهترین درمان برای عفونت های تمام قسمت های بدن است. آویشن یکی از گیاهان پرخاصیت دارویی است که از زمان های قدیم مصرف آن به شیوه های مختلف برای درمان انواع بیماری ها توصیه شده است. شناسایی طبع و مزاج گیاهان و افراد.

خواص و فواید آویـشـن برای پوست
۱- درمان آکنه

گیاه فوق دارای خواص ضد باکتری فوقالعاده ای است و برای مبارزه با باکتری های که باعث آکنه در پوست میشود مفید است. آویشن اغلب به عنوان یک ماده در کرم های آکنه و شستشوی صورت استفاده میشوند.

۲- حفظ سلامت پوست از خواص آویـشن

این گیاه با از بین بردن باکتری های که باعث ایجاد مشکلات پوستی مختلف میشوند ، در حفظ سلامت پوست کمک میکنند.روغن آویشن را میتوان با آب رقیق کرد و به عنوان یک تونر پوستی استفاده کرد.این یک تونر پوستی ملایم است و میتوان برای انواع پوست ها استفاده کرد.

۳- درمان پای ورزشکاران از خواص آویـشن

خواص ضد قارچی آن برای درمان پای ورزشکاران مفید است.

خواص و مزایا برای مو

سالهای مدیدی است که این گیاه به خاطر مزایایش برای مو شناخته شده است. روغن اسانس آن باعث رشد مو میشود و با مشکلات مختلف مو مبارزه میکند.

۴- تحریک رشد مو

مواد مغذی موجود در آویـشن به فولیکول های مو برای رشد کمک میکند. گردش خون کف سر را افزایش میدهد. مخلوط روغن زیتون و روغن این گیاه را به پوست سر بمالید که باعث رشد مو و سالم تر شدن براقی موها میشود.

۵- درمان ریزش مو

استفاده از روغن آویشـن به تنهایی یا با سایر مواد دیگر میتواند موهای شما را ضخیم و درخشان کند و از ریزش آن نیز جلوگیری کند.

۶- درمان شوره سر با آویشن

با توجه به خواص ضد باکتریایی ، میتواند پوست سر را تمیز کند و در درمان شوره سر موثر میباشد.این گیاه اغلب به عنوان یک عنصر در شامپو یا نرم کننده ها مورد استفاده قرار میگیرد.

لازم به ذکر است که ۲ گونه اصلی آویشن قرمز و سفید وجود دارد. استفاده بیش از حد از نوع قرمز آن باعث تحریک پوست سر میشود. پس توصیه میشود که از نوع سفید آن استفاده کنید.

خواص درمانی گیاهان. طب سنتی
مزایای سلامتی آویشن و خواص آن برای درمان بیماری ها

این گیاه معطر ارزش دارویی دارد و از بسیاری جهات برای سلامتی شما مفید است. از جمله برای تقویت سیستم ایمنی انـسان.

۷- خواص ضد التهابی آویشن

خواص ضد التهابی آویشن در جلوگیری از التهاب مزمن در بدن موثر است و میتواند کمک کند تا از شر مشکلات آکنه خلاص شوید.

۸- درمان سوء هاضمه

چای آویشن به منظور تقویت هضم خوب و کاهش گاز و نفخ شناخته شده است. همچنین حاوی روغن های میباشد که می تواند زخم معده را درمان نکند.

۹- درمان اختلالات تنفسی

خواص آنتی سپتیک و انتی بیوتیک آن ، یک درمان موثر برای مشکلات تنفسی مانند سرفه و برونشیت و همچنین گلو درد و سر درد میباشد.شما میتوانید چای آن را مصرف کنید و برای شیرین کردن آن از عسل استفاده کنید. مصرف منظم این چای برای سلامتی بسیار مفید است.

۱۰- سلامت استخوانها

آویشن یک منبع عالی از ویتامین K ، آهن ، کلسیم ، و منگنز است.این مواد معدنی نقش مهمی در سلامت ، رشد و تراکم مناسب استخوان ها و کاهش مشکلات استخوانی ایفا میکند.

۱۱- مزایای قلبی و عروقی آویشن

این گیاه به دلیل اثرات آنتی اکسیدان و ضد التهابی که دارد از التهاب مزمن جلوگیری میکند که یکی از علل عمده بیماری های قلبی میباشد. رگ ها و شریان ها ، و فشار خون را کاهش میدهد و قلب را تقویت میکند.در کل یک تونیک بسیار عالی برای بهبود سلامت قلب میباشد ، زیرا قلب را قادر میسازد تا کارامد تر عمل کند.

۱۲- کنترل فشار خون

عصاره این گیاه به دلیل غنی بودن از پتاسیم در کنترل فشار خون و ضربان قلب نقش مهمی دارد. برای درمان سرطان با گیاهان دارویی.

۱۳- درمان گرفتگی های عضلانی

یکی از مهمترین مزایای آویشن ، اثر بخشی آن در درمان گرفتگی عظلات قائدگی و سایر اسپاسم در بدن است.

۱۴- بهبود بینایی

آویشن غنی از ویتامین A میباشد که این ویتامین به از بین بردن بیماری های مربوط به چشم ( به جز مشکلات مربوط یه شبکیه چشم ) کمک میکند.

۱۵- خواص ضد باکتریایی آویشن

خواص ضد باکتریایی آویشن ، مزایای زیادی برای مبارزه با انواع باکتری ها ، قارچ ها و ایکولی ها دارد.همچنین میتوانند قدرت آنتی بیوتیک را افزایش دهد و باکتری های درون و بیرون بدن را بکشد. چای آویشن همچنین برای مسائل پوستی و سطحی نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

خواص گیاه آویشن avishan. تقویت سیستم ایمنی بدن
خواص گیاه آویشن
avishan
thyme
۱۶- پیشگیری و درمان کم خونی

آویشن یک منبع عالی از آهن است. که مصرف تقریبا ۲۰ درصد آن برای تامین مواد معدنی در طی روز توصیه میشود. آهن برای توصیه گلبول های قرمز و تولید انرژی موثر است ؛ کمبود آهن سبب کم خونی ، خستگی و افزایش حساسیت به عفونت میشود.گنجاندن آویشن در رژیم غذایی در پیشگیری و درمان کم خونی و سایر اختلالات خون کمک میکند. اخلاط، طبع و مزاج برای درمان با گیاهان دارویی.

۱۷- سلامت دهان و دندان

خواص ضد باکتری آویشن ، آن را به یکی از راه حل های عالی برای بوی بد دهان تبدیل کرده است زیرا کمک میکند تا باکتری ها و عفونت در دهان از بین بروند.

این گیاه به عنوان یک عنصر در دهان شوی ها نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

۱۸- تقویت سیستم ایمنی بدن با آویشن

این گیاه به دلیل خواص آنتی اکسیدانی باعث جلوگیری از عفونت و بیماری ها میشود. روغن موجود در آویشن با افزایش امگا۳ ، در مغز به حفظ سلول های بدن و کاهش روند فرایند پیری کمک میکند.آویشن یک تونیک انرژی بزرگ برای بدن محسوب میشود. درمان سرطان و کنسر با گیاهان دارویی و طب سنتی ایرانـی.

۱۹- خواص دیورتیک آویشن

این گیاه با افزایش میزان ادرار در از بین بردن نمک های اضافی ،آب و سایر سموم کمک میکند. همچنین برای افراد مبتلا به نارسایی مزمن کلیه نیز مفید میباشد.

۲۰- آویـشن باعث خواب آرام و کاهش خستگی میشود

چای آویشن همراه با عسل اغلب به کودکان داده میشود تا خواب آرام داشته باشند. روغن آویشن دارای اثرات آرام بخش عالی است و میتواند خستگی را کاهش دهد و خلق و خوی را بهبود بخشد.

طبع و مزاج، طب سنتی.

۲۱- ویژگی های ضد سرطان

مطالعات ثابت کردن که ترکیبات موجود در عصاره آویشن ممکن است از سرطان روده بزرگ محافظت کند. مصرف آویشن کوهی منجر به مرگ سلول های سرطانی پستان میشود. طبع و مزاج در طبایع و مزاج شناسی.

۲۲- مزایای دیگر آویشـن

از بین بردن پشه ببر که در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری آسیای جنوی شرقی وجود دارد و باعث تب زرد میشود. طبق تحقیقات انجام شده توسط انجمن کنترل پشه های آمریکایی ، نشان داد که ترکیبات موجود در آویشن میتواند این پشه ها را از بین ببرند و از این بیماری ها جلوگیری کند.

بررسی دیگر خواص فوق العاده آویشن

محمد زکریای رازی در کتب خود نوشته است که آویشن نفخ شکن، موجب حرارت بدن و هضم غذا می باشد و جوشانده این گیاه برای درمان اسهال و پیچش روده بسیار اثر گذار است. 

از آنجایی که آویشن گیاهی ضدعفونی کننده است محلول شستشوی دهان که دارای آویشن باشد در درمان عفونت لثه عالیست.

درمان سرفه و گلودرد

آویشن در درمان سرفه و گلودرد بسیار توصیه شده است و برای معالجه بیماری مجاری تنفس فوقانی از قبیل برونشیت و آسم تاثیرات مفیدی دارد به طوریکه در طب سنتی از این گیاه به عنوان ضد اسپاسم، رفع تنگی نفس و سرفه و سوع هاضمه ودرمان سیاه سرفه، برونشیت، عفونت ریه، سرماخوردگی، آنفلوآنزا و برای درمان نفخ و گرفتگی های عضلانی استفاده می شود.

جوشانده آویشن برای درمان اسهال و پیچش روده بسیار توصیه می شود.
 دم کرده آویشن برای درمان عفونت گوش میانی، نفخ و تهوع استفاده می کنند،

حمام آویشن در طب سنتی به عنوان درمانی التیام بخش به افرادی که دچار گرفتگی و دردهای عضلانی و مفصلی به خصوص روماتیسم هستند توصیه شده است.

به دلیل وجود تیمول و کارواکرول در آویشن این گیاه حاوی اثرات ضدقارچی و ضدباکتریایی قوی است. درمان سرطان با طب سنتی و گیاهان دارویی.

دمنوش عالی برای درمان بیماری ها

اگر ۱۰ گرم اویشن را در یک لیتر آبجوش دم کرده و با کمی عسل به بیماران مبتلا به تنگی نفس و کلیه و مثانه و درد مفاصل و سیاتیک و خونریزیهای رحم و ترشحات غیر طبیعی زنان بدهید در دفع بیماری آنها موثر واقع خواهد شد.

دمنوش آویـشن. تقویت سیستم ایمنی. طبع و مزاج در طب سنتی.

در التهاب حنجره و لوزه ها و برای درمان آفت به صورت غرغره کردن استفاده شود. برای این منظور، یک استکان از پودر گیاه را در چهار استکان آب جوش آهسته به مدت ۲۰ دقیقه جوشانیده و پس از صاف کردن، برای شست وشوی دهان استفاده شود.

نحوه‌ استفاده از آویشن

این گیاه در تمامی طول سال، هم به‌صورت تازه و هم خشک ‌شده به ‌آسانی در دسترس است. آویشن تازه عطر دلپذیرتری دارد اما دسترسی به آن نسبت به آویشن خشک ‌شده کمی دشوارتر است. اگر آویشن تازه تهیه کردید، می‌توانید آن را یک تا دو هفته در یخچال نگهدارید. آویشن خشک باید در جای خنک و تاریک نگهداری شود و در حالت مطلوب، تا ۶ ماه ماندگاری دارد.

در بسیاری از دستور غذاها، نوع خشک‌شده‌ این گیاه را می‌توان جایگزین نوع تازه‌ آن کرد. یک قاشق چای‌خوری از برگ خشک‌شده‌ آویشن معادل یک قاشق غذاخوری آویشن تازه‌ خردشده است.

این گیاه را می‌توان به روش‌های مختلف مصرف کرد. رایج‌ترین آن، استفاده از آن به عنوان سبزی تازه یا خشک‌شده در غذاهای مختلف است. برای مقاصد دارویی، می‌توانید آویشن را به شکل چای، شربت، مکمل یا عصاره‌ی روغنی استفاده کنید.

زمانی که آویشن را به آشپزخانه‌ خود بیاورید و در زندگی روزانه از آن استفاده کنید، چه به صورت تازه و چه به شکل خشک‌شده، این گیاه سالم و خوشمزه‌ را می‌توانید به خوراکی‌هایی مثل مرغ، ماهی، گوشت قرمز، سبزیجات (به خصوص لوبیا، بادمجان، هویج و کدوسبز)، پنیر (به خصوص پنیر بز)، پاستا، انواع سوپ‌ها، سس‌ها، دسرها و ترشیجات اضافه کنید. گزینه‌های پیش روی شما واقعا بی‌پایان است. اگر طعم آویشن را دوست داشته باشید، می‌توانید آن را به هر غذایی که دوست دارید اضافه کنید. گیاهان دارویی برای تقویت سیستم ایمنی و درمان سرطان در طب سنتی و گیاهی.

۱- آویشن در بهبود گلودرد مؤثر است

روغن آویشن یکی از قوی‌ترین ضدمیکروب‌های طبیعی است که به عنوان دارویی مؤثر در درمان گلودرد استفاده می‌شود. روغن آویشن حاوی کارواکرول است. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین روغن‌ها برای تسکین گلودرد محسوب می‌شود.

در مطالعه‌ای که به‌تازگی توسط دانشکده‌ بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لودز در لهستان انجام گرفته، روغن آویشن به ۱۲۰ گونه‌ مختلف باکتری‌ جداشده از بیماران مبتلا به عفونت‌های حفره دهان، دستگاه تنفسی، ادراری و تناسلی واکنش نشان داده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می‌دهد روغنی که از گیاه آویشن گرفته می‌شود، فعالیت بسیار قوی در برابر تمامی سویه‌های بالینی دارد. این روغن حتی بر روی سویه‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک، اثر بسیار خوبی دارد. دفعه‌ بعد که گلودرد داشتید، حتما مقداری آویشن به سوپ خود بیفزایید و چای آویشن بنوشید زیرا که تسکین‌دهنده درد و ازبین‌برنده‌ میکروب است.

روش مصرف

غرغره کردن با محلول آویشن التهاب گلو را کاهش می‌دهد. برای این کار ۵ گرم برگ خشک آویشن را در ۱۰۰ سی‌سی آب جوش ریخته و به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید. دهانتان را با این محلول شستشو دهید. این دوره را بیش از ۳ هفته دنبال نکنید. در صورت برطرف نشدن علائم بیماری به پزشک مراجعه کنید.

֍ مطلب پیشنهادی برای مطالعه:

مریم گلی – گیاهان دارویی و خواص آنها – قسمت پانزدهم

بیشتر بخوانید:
شمع ها ، قسمت اول - راز قدرت شمع و کاربرد آن در مراسم جادویی و شفا
۲- باعث کاهش فشار خون و کلسترول می‌شود

مصرف آویشن منجر به تولید موادی می‌شود که ضد فشار خون هستند. به همین دلیل این گیاه فوق‌العاده، انتخاب مناسبی برای کسانی است که از علائم فشار خون بالا رنج می‌برند. مطالعه‌ای که به‌ تازگی روی حیوانات انجام شده، نشان داده که عصاره‌ آویشن می‌تواند ضربان قلب افرادی را که فشار خون بالا دارند، کاهش دهد. درمان سرطان با دمنوش و چای گیاهان دارویی.

این پژوهش هم‌چنین نشان داده است که در اثر مصرف آویشن، سطح کلسترول خون، تری گلیسیرید و کلسترول بد (لیپوپروتئین کم‌چگالی) نیز کاهش یافته است. این درحالی است که هم‌زمان سطح کلسترول خوب (لیپوپروتئین پرچگالی) افزایش یافته است. به جای این که به غذا بیش از اندازه نمک اضافه کنید، گیاهان و ادویه‌جات مفیدتر مثل آویشن را در وعده‌های غذایی روزانه‌ خود بگنجانید.

۳- از مسمومیت غذایی جلوگیری می‌کند

آویشن نه تنها می‌تواند از آلودگی مواد غذایی جلوگیری کند، بلکه می‌تواند از غذاهایی که قبلا آلوده شده‌اند آلایش‌زدایی کند. در جریان مطالعات متعددی که در میکروبیولوژی مواد غذایی (Food Microbiology) منتشر شده است، محققان دریافته‌اند که روغن آویشن می‌تواند کاهویی را که با شیگلا (ارگانیسم عفونی که مسبب اسهال است و می‌تواند آسیب‌های جدی به روده وارد کند) آلوده شده است، آلایش‌زدایی کند. شستن محصول در محلولی که فقط حاوی یک درصد روغن آویشن است، می‌تواند تعداد باکتری‌های شیگلا را به زیر مقدار قابل تشخیص کاهش دهد.

با افزودن آویشن به وعده‌ غذایی بعدی، در واقع می‌توانید احتمال ابتلا به بیماری‌های ناشی از غذای مسموم و آلوده را کاهش دهید. آویشن تازه را به سالادی که خودتان درست می‌کنید، اضافه کنید تا سبزیجات خامی که در آن استفاده کردید، سالم‌تر شوند و با اطمینان بیشتری آنها را مصرف کنید.

خواص عسل آویشن. طبع و مزاج
خواص عسل آویشن
خواص ضد سرطانی دارد

خواصی که این گیاه دارد، می‌تواند در مبارزه با تومورها و سرطان اثربخش باشد. به‌خصوص کارواکرول که ترکیب اصلی سازنده‌ی این گیاه پرخاصیت است، خاصیت ضد تومور بودن از خود نشان داده و آویشن را به گیاهی مفید برای مبارزه با سرطان تبدیل کرده است. در درمان سرطان ها از طب سنتی تا تقویت سیستم ایمنی بــدن ما.

اخیرا پژوهشی نیز در کشور چین انجام شده و نتایج آن را Anti-Cancer Drugs منتشر کرده است. این پژوهش نشان می‌دهد کارواکرول باعث جلوگیری از تکثیر و پخش شدن رده‌های سلولی‌ سرطان روده‌ بزرگ می‌شود. به‌طور کلی تحقیقات نشان می‌دهند که کارواکرول پتانسیل زیادی برای پیشگیری و درمان سرطان روده‌ بزرگ دارد.

آویشن گندزدایی می‌کند

کپک یک آلاینده‌ رایج هوا است که به طور بالقوه خطرناک است و می‌تواند در خانه به صورت نهفته باقی بماند. هنگامی که شما آن را شناسایی کردید، یک بار برای همیشه اقدامات لازم را برای خلاص شدن از شر آن انجام دهید. روغن آویشن می‌تواند کپک را در مقدار کم از بین ببرد.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

گرفتن تمام ویتامین‌هایی که بدن‌تان هر روز نیاز دارد، می‌تواند دشوار باشد. خوشبختانه، آویشن سرشار از ویتامین C و همچنین منبع خوبی از ویتامین A است. اگر احساس کردید که دارید سرما می‌خورید، آویشن می‌تواند کمک‌تان کند که دوباره سلامتی‌تان را به‌دست آورید.

جلوی ضعف را می‌گیرد

آویشن خاصیت تقویت‌کنندگی دارد. برای همین توصیه می‌کنیم اگر دچار خستگی، ضعف، کاهش قوای بدن، کم خونی و افسردگی شده‌اید به سراغ آویشن بروید.

روش استفاده

در ۱۵۰ میلی لیتر آب جوش یک قاشق چای‌ خوری کوچک آویشن بریزید. در ظرف را بگذارید و اجازه دهید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دم بکشد. محلول را صاف کرده و روزانه دو فنجان از این جوشانده میل کنید. طبع و مزاج گیاهان.

از این گذشته می‌توانید در حمام نیز از خواص این گیاه استفاده کنید. برای این کار ۶۰ گرم آویشن را در یک لیتر آب بریزید و بگذارید بجوشد. در ظرف را بگذارید و زیر شعله را کم کنید و بگذارید به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دم بکشد. محلول را صاف کرده و در آب وان بریزید. ۱۵ دقیقه در وان آب دراز بکشید تا خستگی‌تان از بین برود.

توجه داشته باشید که حمام آویشن برای تسکین دردهای روماتیسم هم مفید است.  طب سنتی و درمان سرطان پیشرفته. طبع و مزاج و گیاهان دارویی ایران.
نمک دریا. طبع و مزاج در طب سنتی. درمان سرطان با تقویت سیستم ایمنی.
خوراکی های مفید در طب اسلامی
آویشن و نمک دریا
مقابله با برونشیت، آنژین، سینوزیت و گریپ

 آویشن برای مقابله با عفونت‌های مجاری تنفسی فوق‌العاده است. این گیاه شگفت انگیز باعث تعریق بیشتر می‌شود و همین امر تب را کاهش می‌دهد. آویشن با سرماخوردگی مقابله کرده و ضد اسپاسم است برای همین سرفه را از بین می‌برد. تقویت سیستم ایمنی بدن با طب سنتی ایرانـی.

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مصرف شربت آویشن باعث کاهش دوره و شدت علائم برونشیت شده و ضدسرفه است.

 روش مصرف

برای مقابله با سرفه یک مشت آویشن تازه یا خشک را در یک لیتر آب ریخته و به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کرده و با عسل شیرین کنید. هر دو ساعت یک بار یک فنجان از این جوشانده میل کنید. توجه داشته باشید که این دوره‌ درمانی را نباید بیش از ۳ هفته دنبال کنید.

یک قطره افشره‌ی خوراکی آویشن را در یک پیاله آب گرم (نه جوش) بچکانید. حولـه‌ ای روی سرتـان انداختـه و بخـور بگـیرید. می‌توانید از برگ‌های خشک آویشن نیز بخور درست کنید. برای این کار یک قاشق غذاخوری آویشن خشک را در یک لیوان آب سرد به مدت یک ساعت بخیسانید و سپس با شعله‌ی کم آن را داغ کنید. بعد بخور بگیرید. توجه داشته باشید اگر علائم سرماخوردگی، برونشیت و غیره برطرف نشد حتماً به پزشک مراجعه کنید.

 مقابله با نفخ معده
 آویشن حاوی ترکیبات تلخ مزه‌ای است که می‌تواند به هضم غذا کمک کند. اگر دچار نفخ، سنگینی، گرفتگی عضلات معده و در حالت کلی هر نوع مشکل مربوط به دستگاه گوارش هستید بعد از غذا از آویشن استفاده کنید.
روش مـصرف

یک نوک انگشت برگ خشک آویشن را در یک فنجان بریزید و با آب‌جوش پُر کنید. در فنجان را بپوشانید و اجازه دهید که به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه دم بکشد. محلول را صاف کنید. بعد از دو وعده‌ اصلی، یک فنجان از این جوشانده میل کنید. این دوره‌ درمانی را بیش از ۳ هفته ادامه ندهید.

 آویشن جلوی تعریق زیاد پاها را می‌گیرد

آویشن یک دئودورانت یا بو گیر طبیعی و فوق‌العاده موثر محسوب می‌شود.

روش استفـاده

۵۰ گرم آویشن خشک را در دو لیتر آب ریخته و بجوشانید. سپس در ظرف را بگذارید و شعله را خاموش کنید. اجازه دهید محلول به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دم بکشد. سپس آن را صاف کنید و داخل تشت یا وان حمام بریزید. به مدت ۱۰ دقیقه پاهایتان را در این محلول قرار دهید.

درمان آفت و بوی بد دهان

 آویشن یک گیاه ضدعفونی کننده و التیام بخش است. برای همین می‌توان از آن برای درمان آفت‌ها و التهاب لثه و همچنین برای پایان دادن به کابوس بوی بد دهان استفاده کرد. تقویت سیستم ایمنی بدن با تعـیین طبع و مزاج فرد.

روش اسـتفاده

برای غرغره کردن یک لیوان آب را بجوشانید و سپس یک قاشق چای‌خوری آویشن را در آن ریخته و به مدت ۱ تا ۲ دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کنید و روزانه چند بار غرغره کنید.

فواید بخور آویشن برای جوش های سر سیاه

یک لیوان پر آب را در ظرفی ریخته، هنگامی که به جوش آمد، ۴ قاشق غذا خوری آویشن شیرازی را درون آن ریخته، حرارت را خیلی کم کنید، به طوری که بخار از ظرف متساعد شود.

با انداختن حوله‌ای بزرگ روی سر، پوست صورت را در فاصله ۳۰ سانتیمتری بخار قرار داده و این عمل را حدود ۱۵ دقیقه ادامه دهید.

بعد محلول مورد نظر را صاف کرده و با پنبه‌ای محلول را روی پوست صورت بمالید و بعد از ۱۰ دقیقه، صورت را با آب ولرم بشویید.

بهتر است بعد از بخور از کرم‌های تقویت‌کننده استفاده شود. با تکرار این روش، جوش‌های سر سیاه از بین خواهند رفت.

فواید آویشن برای لاغری و کاهش وزن

خاصیت دیورتیک آویشن به دفع سموم بدن کمک کرده و برای لاغری و کاهش وزن مفید می باشد.

خواص آویشن برای زنان در دوران بارداری و شیردهی

اگرچه در طول بارداری مصرف مقدار کم آویشن به عنوان چاشنی غذا مفید است اما مقادیر بالای آن محرک رحمی بوده و بهتر است در مصرف آن احتیاط کنید.

معلوم نیست که آیا ترکیبات آویشن به شیر مادر منتقل می شوند یا نه با این حال، لازم به ذکر است که آویشن برای درمان مشکلات قاعدگی استفاده می شود و ممکن است در دوران بارداری خطر سقط جنین را افزایش دهد.

توجه داشته باشید که زنان باردار و شیرده نباید بدون تجویز پزشک از آویشن استفاده کنند.

خواص آویـشـن برای نوزادان و کودکان

اگر چه آویشن عوارض جانبی زیادی ندارد اما بهتر است از دادن آن به نوزادان و کودکان خودداری کنید. طبع و مزاج گیاهان و خوراکی ها را بشناسید.

فواید آویـشـن برای پریود

یکی از مهمترین مزایای آویشن درمان گرفتگی و اسپاسم در دوران قاعدگی و درمان سندرم پیش از قاعدگیدر زنان می باشد.

خواص برای معده و دستگاه گوارش

چای آویشن برای کاهش گاز و نفخ معده شناخته شده و همچنین آویشن هلیکوباکتر پیلوری عامل زخم معده را از بین می برد.

خواص برای کبد

آویشن یک عامل سم زدایی قوی بوده که برای سم زدایی کبد یسبار مفید می باشد.

خواص برای سنگ و عفونت کلیه

روغن آویشـن به عنوان یک دیورتیک محسوب می شود که با افزایش میزان ادرار به درمان سنگ و عفونت کلیه کمک می کند.

خواص برای اعصاب

کارواکرول موجود در آویـشن برای روی بر روی فعالیت نورون ها تأثیر گذاشته و باعث بهبود خلق و خو و احساسات شما می شود و از استرس جلوگیری می کند.

خواص برای چشم

غلظت کاروتنوئید و ویتامین A موجود در آویشن عامل موثری برای سلامت بینایی بوده و به پیشگیری از دژنراسیون ماکولا و آب مروارید کمک می کند.

کم کاری تیروئید

محققان آلمانی دریافتند که این گیاه می تواند موجب کاهش سطح هورمون های تیروئید و کم کاری تیروئید در افراد شود.

عفونت واژن

خواص ضد باکتریایی گیاه فوق، آن را برای درمان عفونت واژن در زنان مناسب کرده است.

چای و دمنوش آویشن. تقویت سیستم ایمنی بدن
چای و دمنوش آویـشن
خواص چای و دمنوش آویشن

تحقیقات نشان داده که نوشیدن یک فنجان چای آویـشن برای جلوگیری از بیماری آلزایمر، درمان گلودرد، سرفه و سرماخوردگی، درمان سوزش سر دل و معده درد مفید می باشد. در طب سـنتی طبع و مزاج مهم می باشد.

طرز تهیه چای و دمنوش آویشــن

یک قاشق غذا خوری آویشن را در یک لیوان آب جوش بریزید و بگذارید به مدت بیست دقیقه دم بکشد. برای شیرین کردن آن می توانید از عسل استفاده کنید.

خواص عرق آویـشن

عرق این گیاه می تواند برای درمان اختلالات تنفسی مانند تنگی نفس، برونشیت و سرفه، عفونت قارچی، درمان سوزش سر دل و رفع بوی بد دهان استفاده شود.

قبل از استفاده از عرق اویشن با پزشک خود مشورت کنید. تقویت سیستم ایمنی انسان و درمان سرطان و کنسر.

عرق آویشن. گیاهان دارویی
عرق آویشـن
خواص روغن آویشـن

امروزه روغن آویشن در دو نوع قرمز و سفید تولید می شود. روغن آویشن قرمز دارای مقدار بیشتری فنل بوده و از روغن آویشن سفید گران تر می باشد.

برای درمان بیشتر بیماری ها روغن آویشن را موضعی استفاده می کنند. درمان سرطان در طب سنتی با تشخیص طبع و مزاج. تقویت سیستم ایمنی بـدن.

روغن آویشن برای درمان بیماری های باکتریایی، ویروسی و قارچی مناسب می باشد. استقاده از روغن آویشن برای ماساژ به درمان روماتیسم و سیاتیک کمک می کند. روغن آویشن سفید برای درمان بیماری های تنفسی و عفونت ریه و همچنین به عنوان دهان شویه استفاده می شود.

درمان بیماری ها با گیاه آویشن. گیاهان دارویی. تقویت سیستم ایمنی
مضرات و عوارض

در بعضی منابع اشاره شده است که مصرف زیاد آویـشن یا عصاره آن در دوران بارداری می تواند احتمال سقط جنین را افزایش دهد. بنابراین توصیه شده است که خانمهای حامله بهتر است از مصرف این گیاه خودداری کنند. برای درمان شناختن طبع و مزاج الزامی است.

مطالعات نشان می دهد که این گیاه می تواند روند انعقاد خون را با تاخیر مواجه کند. بنابراین کسانی که قرار است تحت عمل جراحی قرار بگیرند، از دو هفته قبل از عمل جراحی، نباید آویشـن استفاده کنند. طب سنتی و تقویت سیستم ایمنی بدن انسان.

برای افرادی که دارای معده حساس هستند، مصرف زیاد آن می تواند موجب ناراحتی های دستگاه گوارش شود، اما به طور کلی این گیاه به عنوان ماده آلرژیک شناخته نمی شود و می تواند به طور منظم در رژیم غذایی استفاده شود. طبع و مزاج برای طب سنتی ایرانی. درمان سرطان و کنسر. سیستم ایمنی.

هشدار در مورد مصرف آویـشن

در خـوردن آویـشن نبـاید زیـاده روی کـرد چون موجب بـروز آلبومیـن در ادرار مـی شود.

در برخـی کتب طب سـنتی اشاره به اثر سـقط کـنندگی این گیاه شده است. برای همین مصرف آن برای زنـان حامـله و بـاردار توصیـه نمی شـود.

این احتمال وجود دارد که بعد از مصرف آن بعضی عوارض جانبی را تجربه کنید‌ که در ادامه آن‌ها را نام برده‌ایم.

طب سنتی و گیاهان دارویی. مزاج

۱- اثرات نامعلوم روی زنان باردار و شیرده

مصرف آویشـن به مقدار متعادل مشکلی برای زنان باردار و شیرده ایجاد نمی‌کند. مشکلی که وجود دارد این است که نمی‌دانیم اگر در مصرف آن زیاده‌روی شود چه اتفاقاتی میفتد. بنابراین بهتر است مقدار کمی از این گیاه را مصرف کنید‌.

۲- مضر برای کودکان

مشخص نیست که مصرف موضعی روغن آویشن برای کودکان بی‌خطر است یا مصرف خوراکی آن. بنابراین بهتر است به کودکان آویـشـن ندهید‌.

۳- مشکلات خونریزی

این گیاه مانند سایر گیاهانی که به رنگ سبز تیره هستند، حاوی ویتامین K است‌. ویتامـین ذکـر شـده می‌توانـد سـرعت لختـه شدن خـون را کاهـش دهـد. این موضوع ممکن است در صورت زیاده‌روی در مصرف آن منجر به افزایش خطر خونریزی شود. به همین دلیل است که باید دو هفته قبل از عمل جراحی از مصرف آویـشن خودداری کنید. تشخیص طبع و مزاج افراد.

۴-  عمل کردن به‌ عنوان استروژن

آویـشن ممکن است به‌عنوان استروژن در بدن عمل کند. اگر دچار مشکلی مانند سرطان سینه و سرطان رحم و تخمدان هستید که در اثر مواجهه با استروژن بدتر می‌شود، نباید از آن استفاده کنید. تقویت سیستم ایمنی بدن.

نکات زیر را درباره‌ آویشـن در نظر داشته باشید.
  • اضافه کردن این گـیاه به غذاهای مختلف بی‌خطر است.
  • این گیــاه ممکن است منجر به ناراحتی دستگاه گوارش شود. بنابراین اگر دچار مشکلی در این زمینه هستید، از مصرف آویشن خودداری کنید.
  • استفاده‌ موضعی از روغن آویـشن روی پوست بی‌خطر است.
  • می‌توانید از این گیاه برای طعم‌دار کردن غذاهای مختلف استفاده کنید‌.
  • اگر بعد از استفاده از روغن گیاه فوق پوستتان دچار تحریک شد، استفاده از آن را متوقف کنید.
  • آویشـن اگر به مقدار متعادل مصرف شود، خطری برای زنان باردار و شیرده به دنبال نخواهد داشت. با این وجود حتما قبل از مصرف این گیاه با پزشک مشورت کنید تا اطمینان حاصل پیدا کنید در سلامتیتان مشکلی ایجاد نمی‌شود.
  • نمی بایست بیش از مقدار توصیـه شده از آن مصـرف کنید. درمان سرطان با تقویت سیستم ایمنی بدن در طب سنتی. با طبع و مزاج.
  • افرادی که به اوریگانو حساسیت دارند، ممکن است به آویـشن هم آلرژی داشته باشند.
  • دو هفته قبل از عمل جراحی از مصرف این گیاه خودداری کنید‌‌.
گیاهان درمنه – اسطوخودوس و آویـشن شیرازی

 

 

منبع وبلاک حکمت کهن (هرمس) حکمت کهن (میکائیل) کانال آپارات حکمت کهن
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

« Translate - ترجمه »
֍ هدیه حکمت کهن - برای دریافت هدیه خود کلیک کنید.دریافت هدیه