حکمت کهن
علوم باطنی ، فراروانشناسی

مهارت تشخیص دروغ و شناخت دروغگو (۲)

دروغ سـنج خوب - متداول ترین حرکات مربوط به دروغ گویی - زبان بدن - گرفتن مچ دروغگو

همه ما در زندگی فرد دروغگویی را سراغ داریم. یک دروغگوی حرفه ای. فردی که حتی اگر تلاش هم کند، باز هم نمی تواند از دروغ گفتن دست بردارد. او در مورد هر چیز و همه چیز دروغ می گوید. …تشخیص فرد دروغگو از شخص راستگو جزء علایق مشترک همه ماست و به قولی «لذتی که در گرفتن مچ دروغگو هست در دروغ گفتن نیست». روان‌شناسان توصیه هایی می کنند که دانستن آنها می تواند به شما کمک کند.
تشخیص حرکات نیرنگ جزو مهمترین مهارت های مشاهداتی می باشد که می توانید کسب کنید. در این مقاله هشت مورد از علائمی که مربوط به دروغ گویی و فریب و نیرنگ هست را بررسی می کنیم…

0 583

مهارت تشخیص دروغ و شناخت دروغگوـدروغ سنج. مهارت رفتاری شناختن دروغگو

قسمت دوم

چگونـه دروغ سـنج خوبی باشیم؟

 توصیه های روان‌شناسان

متداول ترین حرکات مربوط به دروغ گویی

نشانه های شناختن فرد دروغگو

 

گرفتن مچ دروغگو

تشخیـص فـرد دروغگو از شخـص راسـتگو جزء علایق مشترک همه ماست و به قولی «لذتی که در گـرفتن مـچ دروغـگو هست در دروغ گـفتن نیست». روان‌شناسان توصیه هایی می کنند که دانستن آنها می تواند به شما کمک کند: تشخیص دروغ، دروغ سنج برای شناختن دروغگو و عادت دروغگویی با زبان بدن. مهارت های رفتاری فرد.

  • به حرکات ظاهر او توجه کنید

تنها به یک فاکتور مثلاً استرس داشتن فرد توجه نکنید چرا که ممکن است شخصی راست بگوید ولی هنگام صحبت کردن عصبی به نظر برسد. قبل از اینکه سوال بپرسید – بدون آنکه جلب توجه کنید – حالات اولیه وی نظیر میزان نگرانی.، عصبانیت، ارتباط چشمی و پلک زدن و موقعیت دست‌هایش را به خاطر بسپارید.

  • مقایسه کنید

کلید فهمیدن این‌که شخصی دروغ می‌گوید.یا نه در این است که پس از سوال کردن‌تان – درست طول زمان کوتاهی که اطلاعات در مغز طرف مقابل پردازش می‌شود. تا جواب شما را بدهد.– تغییرات رفتاری‌ای را که در مرحله پیش به خاطر سپرده اید بررسی کنید. توجه داشته باشید فرصت مقایسه را از دست ندهید. زیرا احتمالاً پس از گذشت این زمان طلایی.فرد به تسلطی نسبی روی رفتارش خواهد رسید. مهارت های رفتاری در شناسایی فرد دروغگو و عادت دروغگویی.

دروغ سنج. مهارت های رفتاری شناختن دروغگو

  • به حرف‌های او خوب گوش کنید

گاهی اوقات توجه به حالات بدن و ریز شدن در رفتار طرف مقابل کمک شایانی به شما نمی کند. در این گونه موارد دقت در گفته‌های شخص.، بهترین راهنماست. دروغ‌گوها معمولاً  بیش از حد به جزئیات بی‌ربط می‌پردازند. آنها سعی می‌کنند با این کار ذهن مخاطبشان را از موضوعی اصلی دور کنند.تا دروغ‌شان کمرنگ جلوه کند. فراموش نکنید.که دروغ‌گو فراموش‌کار است.و احتمال اینکه متناقض صحبت کند بسیار زیاد است. عادت دروغگویی. زبان بدن و تشخیص دروغ با دروغ سنج.

  • چند دقیقه مکث کنید

برای بیشتر مـردم دروغ گفـتن کار سخت و استرس زاست.و هیچ اتفاقـی مثل سکوتی که میان پاسـخ او و سـوال بعدیتان برقرار می‌کنید.عذاب‌آور نیست. سعی کنید در این لحظات میزان عصبانیت و نگرانی‌اش را بسنجید.

  • بحث را عوض کنید

بی‌تردید شیرین‌ترین زمـان برای دروغگـو لحظـه‌ای است که احسـاس کند دروغ به پایـان رسـیده و در کارش موفـق بوده است. تغییر بحث توسط شما احتمالاً لبخندی بر لبان دروغ‌ گـو می نشاند. در این هنگام بازگشت به مبحث قبلی مانند ضربه پایانی یک بوکسور برای ناک اوت کردن حریفش است و با خشم مضاعف او همراه خواهد بود. زبان بدن و دروغ سنج عادت دروغکویی برای تشخیص دروغ. عادت دروغگویی.

هشت مورد از متداول ترین حرکات مربوط به دروغ گویی

راست گویی همیشه بهترین سیاست است، مگر این که استثنائاً دروغ گوی خیلی خوبی باشید.  (جی.کی.جروم)

تشخیص حرکات نیرنگ جزو مهمترین مهارت های مشاهداتی می باشد که می توانید کسب کنید. در این مقاله هشت مورد از علائمی که مربوط به دروغ گویی و فریب و نیرنگ هست را بررسی می کنیم.

مهارت های رفتاری و زبان بدن.
راستگویی همیشه بهتـرین سیاسـت است، مـگر ایـنکه استـثنائاً دروغگـوی خـیلی خوبـی باشـید.
(جـی.کـی.جـروم)
  • پوشاندن دهان

وقتی مغز به طور ناخودآگاه به دست دستور می دهد تا جلوی واژه های دروغی را که بر زبان آورده می شود بگیرد، دست شخص، دهانش را می پوشاند. گاهی این حرکت به صورتی است که چندین انگشت روی دهان گذاشته می شود یا حتی مشت بسته روی دهان قرار می گیرد، اما در هر حال معنای آن یکی است.

بعضی سعی می کنند با سرفه قلابی حرکت پوشاندن دهان را مخفی کنند. وقتی بازیگری نقش گانگسترها یا موقع بازجویی پلیس از این حرکت استفاده می کند تا تماشاچیان بفهمند که او پنهان کار یا دروغ گوست.

اگر کسی در حال صحبت از این حرکت استفاده کند، نشانه این است که شاید دارد دروغ می گوید.

اگر او موقع صحبت شما دهانش را بپوشاند، می تواند به این معنی باشد که احساس می کند شما چیزی را پنهان می کنید. یکی از ناراحت کننده ترین صحنه هایی که یک سخنران می تواند ببیند.این است.که موقع صحبتش یکی از حضار از این حرکت استفاده کند. در این جا سخنران می تواند مکث کند.و بپرسد : « کسی می خواهد سوالی بکند؟ » یا « می بینم که بعضی ها با حرفم موافق بسنجد و پاسخ ها را ارائه کند، همان کاری که وقتی حضار دست به سینه می نشینند باید بکند.

پوشاندن دهان در زبان بدن
پوشـانـدن دهـان

حرکت پوشاندن دهان ممکن است به صورت ملایم به شکل «هیس س س » بیان شود یعنی یکی از انگشتان دست به طور عمودی روی لب ها قرار گیرد. این حرکت احتمالا در دوران کودکی شخص مورد استفاده مادر یا پدر بوده است. مهارت های رفتاری زبان بدن و دروغ سنج تشخیص دروغ.

همین شخص وقتی بزرگ می شود از این حرکت استفاده می کند تا به دیگران بگوید که احساسات شان را بیان نکنند. نکتـه جـالب ایـنجاست کـه از روی ایـن حـرکـت می فهـمید که چـیزی را مـخفی نگـه داشـته شـده است. مهارت های رفتاری و عادت دروغگویی.

  • لمس بینی

گاهی لمس بینی به صورت چند بار مالیدن زیر بینی است اما گاهی هم به صورت لمس سریع و تقریباً نامعلوم بینی انجام می شود. زنان این حرکت را با حرکات کوچک تر نسبت به مردان انجام می دهند و علتش هم شاید این باشد که نمی خواهند آرایش شان خراب شود.

نکته مهمی که باید در رابطه با این حرکت به خاطر داشت این است که این نوع اعمال همیشه باید به صورت دسته و مجموعه تعبیر شوند؛ چون آن شخص ممکن است تب یونجه داشته یا سرما خورده باشد.

محققان «بنیاد پژوهش بویایی و چشایی » واقع در شهر شیکاگوی آمریکا دریافته اند که وقتی دروغ می گوییم، مواد شیمیایی موسوم به کاتکولامین آزاد شده و باعث متورم شدن بافت های داخل بینی می شود. آن ها از دوربین های تصویر برداری خاصی برای نمایش جریان خون بدن استفاده کردند تا نشان دهند که دروغ گویی عمدی باعث بالا رفتن فشار خون هم می شود.

این تکنولوژی نشان می دهد که بینی انسان موقع دروغ گویی عملاً پر خون می شود. این قضیه به « حالت پینوکیو » معروف است.

افزایش فشار خون باعث باد کردن بینی شده و پایانه های عصبی موجود در بینی را غلغلک می دهد؛ در نتیجه، شخص از طریق مالش سریع بینی اش با دست سعی می کند « خارش» را آرام کند. شما با چشم غیر مسلح نمی توانید باد کردن بینی را ببینید اما علت حرکت لمس بینی همین امر است. همین پدیده موقعی که شخص ناراحت، مظطرب یا عصبانی است اتفاق می افتد. شناختن و تشخیص دادن عادت دروغگویی اشخاص.

عادت دروغ گفتن

آلن هرش، عصب شناس آمریکایی، و چارلز وولف در رابطه با شهادت بیل کلینتون، رئیس جمهور اسبق آمریکا، در دادگاه عالی این کشور دست به بررسی گسترده ای زدند. آن ها دریافتند که وقتی کلینتون در رابطه با قضیه مونیکالوینسکی منشی کاخ سفید حقیقت را می گفت به ندرت به بینی اش دست می زد، اما وقتی که دروغ گفت اخم کرد و هر چهار دقیقه یک بار بینی اش را لمس کرد.

به طوری که جمعا ۲۶ بار به بینی اش دست زد. این پژوهشگران نشان دادند که وقتی بیل کلینتون پاسخ های درست و صادقانه ای به پرسش های دادگاه داد ابدا بینی اش را لمس نکرد. پژوهش های به عمل آمده با دوربین های تصویربرداری بدن فاش ساخته که اندام های تحتانی بدن مردان نیز موقع دروغگویی پرخون شده و باد می کند.

  • خاراندن بینی

خارش بینی معمولا با مالش یا خاراندن عمدی بینی برطرف می شود و با حرکت ملایم لمس بینی درست مثل حرکت پوشانـدن دهـان می تواند مورد استفاده سخنران قرار گیرد تا دروغش را پنهان کند و هم می تواند توسط شنوندگان او استفاده شود تا شک و تردیدشان نسبت به حرف های سخنران را پنهان کنند. اما خارش بینی معمولا حرکت جداگانه و منفردی است که ربطی به صحبت های کلی شخص نداشته و خارج از چارچوب آن است. مهارت های رفتاری.

  • مالـیدن چـشم

وقتی کودکی نمیخواهد به چیزی نگاه کند چشمهایش را با یک یا دو دستش می پوشاند.وقتی بزرگسالی نمیخواهد به چیز ناراحت کننده ای نگاه کند، احتمالا چشم هایش را میمالد. مـالیـدن چـشم در واقع تلاش مغز شخص برای ممانعت از دیدن فـریب، تردیـد یا چیزی ناراحت کننده است، یا به مـعنی اجـتناب از نگـاه کردن به چهـره کسـی اسـت که به او دروغ گـفتـه مـی شود. چوپان دروغگو و عادت دروغگویی در افراد.

مـردان معـمولا چشمـشان را به شدت می مالـند و اگــر دروغـشان واقـعا شاخ دار باشـد طـرف دیگـر را نگـاه مـی کنند. زنـان کمـتر از مالیـدن چـشم استـفاده می کنند. در عـوض، آنهـا از حرکـات کوچـک و مـلایم لمـس زیـر چـشم استفاده می کـنند؛ زیـرا یـا از زمانـی کـه دختر بچه بودنـد یاد گرفته اند که حـرکات شـدید انجام ندهند یا اینـکه نمی خواهـند آرایش شان خراب شود. بعلاوه آنـها از زل زدن به شـنونده اجتـناب کرده و سوی دیـگر را نـگاه می کنند.

زبان بدن و مالیدن چشم دروغگو

جمله معروفی هست که می گوید « مثل چی دروغ می گوید » این جمله اصطلاحا اشاره به حرفی دارد که با دندان های قفل شده و لبخند دروغین به اضافه مـالیـدن چشـم ادا شده است. بازیگران سینما از این حرکت برای نمایش عدم صداقت استفاده می کنند. در فرهنـگ های «مـودب»، مثل فرهنگ انگلـستان، که ترجیح می دهند دقـیقا همـان چیزی را که فـکر می کنـند به آدم نـگویند، این جمـله بـه ایـن صـورت در آمـده که « از لای دندان هایت دروغ می گویی. »

  • گـرفتن گوش

فرض کنیم به کسی می گویید : « قیمتش فقط ۵۰،۰۰۰ تومان است »، شخص گوشش را می گیرد، طرف دیگر را نگاه می کند و می گوید: « معامله خوبیه ». این یک کار نمادین از سوی شنوده است تا «بد نشنود». او با این کار سـعی می کنـد با گذاشـتن دستش روی گـوش یا دور گــوش خود مانع ورود واژه هایی که می شنود بشود. یا این که لاله گوشش را می کشد. این نسخه بزرگسالان برای حرکت دست ها روی هر دو چشم است که مورد استفاده کودکی قرار دارد که میخواهد سرزنش های پدر و مادرش را نشنود. مهارت رفتاری زبان بدن و دروغ سنج برای تشخیص دروغ.

نسـخه هـای دیگـر گـرفتـن گـوش شامـل مـالیدن پشـت گـوش، فرو کـردن انـگشت در گوش، کشیدن لالـه گــوش یـا خـم کـردن کـل گـوش به سـمت جـلو و پوشـاندن سـوراخ گـوش میشود. تشخیص دروغ با مهارت های رفتاری زبان بدن.

به علاوه، گرفتـن گـوش نشانه این است که شخص به اندازه کافی شنیده است یا می خواهد حرف بزند.

گرفـتن گـوش، مثل لمس بینی حرکتی است که اشخاص مظطرب از آن استفاده می کنند. پرنس چارلز، جلوی مردم، اغلب اوقات، هم از حـرکت گرفتـن گــوش و هم لمـس بینـی استفاده می کند. وقتی او از برابر جمع کثیری از مردم می گذرد با استفاده از این حرکت در واقع نگرانی و اظطرابش را نشان می دهد. ما تا به حال هیچ عکس یا فیلمی از او ندیده ایم که وقتی امن و امان در اتومبیلش نشسته از این حرکت استفاده کند. زبان بدن و دروغ سنج خوب بودن.

  • خاراندن گردن

این جا، انگشت اشاره شخص که معمولا انگشت همان دستی است که با آن می نویسد زیر لاله گوش و کنار گردن را می خاراند. مشاهدات ما از این حرکت فاش می سازد که شخص به طور متوسط پنج بار گرددنش را می خاراند. تعداد خاراندن به ندرت کم تر از پنج تاست و بعید است بیش تر از پنج تا بشود. تشخیص دروغ.

این حرکت نشانه تردید یا عدم اطمینان است و وجه مشخصه کسی است که می گوید : « مطمئن نیستم که موافق باشم. » وقتی کلام شخص متضاد با این حرکت است، کاملا قابل مشاهده است : مثل موقعی که شخص مثلا می گوید : « می فهمم چه احساسی دارید. » و بعد گردنش را می خاراند، و این نشان می دهد که در واقع نفهمیده است. عادت دروغگویی و پینوکیو.

عادت دروغگویی و مالش گردن.

  • کشـیدن یقه

دزموند موریس (Desmond Morris) یکی از اولین کسانی بود که کشف کرد دروغ باعث غلغلک بافت های ظریف صورت و گردن می شود؛ به طوری که برای رفع آن، مالش یا خارش لازم است. ایـن امـر نه تنها توضیـح می دهـد که چـرا اشـخاص نامـطمئن گـردن شان را می خاراننـد، بـلکه توضیـح خوبی برای این واقـعیت است کـه چـرا بعضـی ها موقـع دروغ گـفتـن و موقعـی که حدس می زنند مچـشان گرفتـه شود از حرکـت یقـه استفاده می کنند. زبان بدن.

افـزایـش فـشار خـون نـاشی از حـقه و نیرنــگ باعــث میـشود گــردن شخـص عـرق کنـد و وی وقـتـی احسـاس کنــد شمـا حـدس زده ایـد کــه حـقیقت را نمـی گـوید گـردنش را می خـاراند یـا یقــه اش را می کـشد.

به علاوه این حرکت موقعی انجام می شود که شخص عصبانی یا مایوس است و احتیاج دارد یقه اش را از گردنش دور کند تا هوای سرد به جریان بیفتد. وقتی چنین حرکتی را دیدید، بپرسید : « میشود لطفا حرفتان را تکرار کنید؟ » یا : « میشود لطفا منظورتان را روشن کنید ؟ » این باعث میشود تا شخص فریب کار دست از بازی بردارد. تشخیص دروغ و شناخت عادت دروغگویی از طریق زبان بدن و مهارت های رفتاری در دروغ سنج.

  • انگشتان در دهان

این حرکت حاکی از تلاش ناخودآگاه شخص برای بازگشت به احساس امنیت کودکی است که شیر مادرش را می نوشد. این حرکت موقعی اتفاق می افتد که شخص احساس می کند زیر فشار است. بچه کوچک به جای سینه مادرش از انگشت شست یا پتویش استفاده می کند، اما وقتی بزرگ شد انگشتانش را کنار دهانش می گذارد؛ یک سیگار، پیپ، قلم و لیوان را به دهان می برد و یا آدامس می خورد. عادت دروغگویی و مهارت شناختن فرد دروغگو.

بیش تر حرکات دست به دهان را می توان به دروغ گویی یا فریب نسبت داد؛ اما حرکت انگشت در دهان، در واقع نشانه ای بیرونی است از نیاز درونی شخص برای قوت قلب و دلگرمی؛ بنابراین، دلگرم کردن این شخص یک حرکت مثبت است. مهارت های رفتاری در زبان بدن.

تماشای آنلاین فیلم های کانال آپارات حکمت کهن

 

بیشتر بخوانید:
تصاویر ذهنی ، آینده انسان را می‌سازند

 

منبع خط سوم (هرمس) راه نور (میکائیل) کانال آپارات حکمت کهن
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

« Translate - ترجمه »
֍ هدیه حکمت کهن - برای دریافت هدیه خود کلیک کنید.دریافت هدیه