حکمت کهن
علوم باطنی ، فراروانشناسی

مریم گلی – گیاهان دارویی و خواص آنها – قسمت پانزدهم

مریم گلی - گیاه شناسی - طبع مریم گلی - خواص درمانی - چای و دمنوش - روغن مریم گلی

نام علمی مریم گلی Salvia officinalis است. مریم گلی ارتباط نزدیکی با رزماری دارد و معمولا این دو گیاه «گیاهان خواهر» در نظر گرفته می‌شوند. درواقع بسیاری از مزیت‌های سلامتی و خواص مریم گلی به دلیل وجود رزمارینیک اسید موجود در آن است. این گیاه یک مخدر است که خواص درمانی نیز دارد. برای بهره‌مندی از این خواص بی‌نظیر، می‌توانید مریم‌گلی خشک شده مصرف کنید.
مریم گلی برای اثرات توهم‌زا، آرامش‌بخش و درمانی استفاده می‌شود. این گیاه، بومی جنوب مکزیک و قسمت‌هایی از آمریکای مرکزی و جنوبی است. در آنجا، سرخ‌پوستان مازاتک قرن‌ها از این گیاه در مراسم‌های سنتی استفاده می‌کردند. ماده فعال این گیاه، سالوینورین …

0 758

گیاهان دارویی و گیاه درمانی با مریم گلیگیاهان دارویی و خواص آنها

قسمت پانزدهم

مریم گلی

Salvia officinalis

گــیاه شـناسی مـریم گـلـی

طبع گیاه مریـم گـلی

خواص و فواید مریمی برای درمان بیماری ها
چـای و دمـنوش مریـم گلـی
روغـن مـریمیه

 

مریم گلی  Sage

مریم گلی یا مریم چمنی گیاهی از خانواده‌ نعناعیان است. این گیاه چندساله اثرات شگفت‌انگیزی بر تندرستی انسان دارد. تقویت سیستم ایمنی. ضد سرطان. گیاهان دارویی.

نام علمی مریم گلی Salvia officinalis است. مریم گلی ارتباط نزدیکی با رزماری دارد و معمولا این دو گیاه «گیاهان خواهر» در نظر گرفته می‌شوند. درواقع بسیاری از مزیت‌های سلامتی و خواص مریم گلی به دلیل وجود رزمارینیک اسید موجود در آن است.

رزمارینیک اسید، ترکیبی آلی در رزماری است که آن را به گیاهی قدرتمند و مفید تبدیل می‌کند. البته مریم گلی تفاوت‌هایی با رزماری دارد و درواقع بوته‌ای همیشه سبز با ساقه‌های چوبی و گل‌های آبی یا بنفش است که در منطقه‌ مدیترانه یافت می‌شود. خواص ضد سرطان و کنسر. گیاهان دارویی.

این گیاه که با نام علمی Salvia Officinalis شناخته می‌شود، طبع گرم و خشکی دارد. در حقیقت نام علمی آن از کلمه انگلیسی سالور به معنای نجات‌دهنده گرفته شده است.

انواع مریم گلی

مریم گلی یک سرده بسیار بزرگ از گیاهان است که شامل گیاهان یک‌ساله، چندساله و حتی بوته‌ای می‌شود. بیش از ۱۰۰۰ گونه در این سرده وجود دارد که بسیاری از آنها با همان نام رایج “مریم گلی” شناخته می‌شوند.

گیاه شناسی مریم گلی و طب سنتی

درحالی‌که اکثر گونه‌های مریم‌گلی چندساله هستند، اما برخی از محبوب‌ترین آنها نیز به‌ صورت یک‌ساله در مناطق سردتر کاشته می‌شوند. اکثر گیاهان مریم‌گلی به دلیل دوره گلدهی طولانی خود شناخته می‌شوند که گاهی اوقات می‌تواند از اواخر بهار تا پاییز ادامه پیدا کند. می‌توانید از بذر این گیاه برای برگرداندن رنگ و لعاب به باغچه خانه‌تان استفاده کنید. تقویت سیستم ایمنی. ضد سرطان و آلزایمر. گیاهان دارویی.

این گیاه یک مخدر است که خواص درمانی نیز دارد. برای بهره‌مندی از این خواص بی‌نظیر، می‌توانید مریم‌گلی خشک شده مصرف کنید.

برخی از رایج‌ترین انواع مریم گلی در ایران شامل این مواردند:
  • مریـم گلی آتشین (گل سلوی قرمز)
  • مریم گلـی پنبه‌ای
  • گیاه مریم گلی سفید
  • مـریم گـلی جنگلی
  • مریم گـلی آناناس
  • گیاه مـریـم گـلـی مرموک

مریم گلی برای اثرات توهم‌زا، آرامش‌بخش و درمانی استفاده می‌شود. این گیاه، بومی جنوب مکزیک و قسمت‌هایی از آمریکای مرکزی و جنوبی است. در آنجا، سرخ‌پوستان مازاتک قرن‌ها از این گیاه در مراسم‌های سنتی استفاده می‌کردند. ماده فعال این گیاه، سالوینورین A است که یکی از قوی‌ترین داروهای روانگردان طبیعی در نظر گرفته می‌شود.

از اثرات این دارو می‌توان به توهم، سرگیجه، اختلالات بینایی و غیره اشاره کرد. نام دیگر این گیاه، سالویا یا اسکا ماریا پاستورا است.

اسناد زیادی برای استفاده‌های قدیمی و سنتی از مریم گلی در پزشکی وجود دارد که قدمت آنها به هزاران سال پیش برمی‌گردد.

طب سنتی و مریم گلی. ضد افسردگی و تقویت سیستم ایمنی بدن

مریم گلی در ابتدا برای درمان مارگزیدگی، حفاظت در برابر شَر، افزایش قدرت باروری زنان و موارد دیگری استفاده می‌شد که امروزه دیگر کاربردی ندارند یا اهمیت خود را از دست داده‌اند. ضد سرطان و کنسر.

از برگ‌های این گیاه که سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدان است به‌صورت چای نیز استفاده می‌شود. از مهم‌ترین خواص مریم گلی می‌توان به تقویت حافظه و تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد.

“مریم گلی”‌ گیاه دارویی است. در کتب طب سنتی به نام «مریمی» نام برده شده است و در زبان عربی از آن به «مریمیه» و «شالبیه» و «مریمیه صغیره» نام برده می‌شود. این گیاه در تمام مناطق معتدله رشد می‌کند و دارای گل‌ های زیبایی است و جزء گیاهان معطر و خوشبو است که طعم بسیار تلخی دارد.

مریم گلی از خانواده نعناع است که بیشتر از برگ ‌های آن استفاده می‌شود. یک گیاه تلخ‌ مزه‌ای که دارای اسانس و رایحه مشخصی است.

فواید مریم گلی عبارتند از:

۱- این گیاه منبع غنی از ویتامین A  است. که برای سلامت چشم بسیار مفید است.

۲- این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان است. که از تخریب سلول های توسط رادیکال های آزاد محافظت می کند.

۳- به دلیل خاصیت ضدالتهابی اش برای گلو و دهان و برای آسم و برونشیت مفید است. تقویت سیستم ایمنی.

۴- مریم گلی همچنین به‌عنوان یک گیاه با خواص شل‌کننده عضلانی عالی شناخته شده می‌شود و می‌تواند خستگی ذهن و بدن را برطرف کند.

طبع گیاه مریم گلی در طب سنتی

این گیاه دارای طبعی گرم و خشک است. برای رفع استرس بسیار توصیه شده است و یک آرامش بخش قوی به حساب می آید. همچنین مریم گلی را برای پیشگیری از آلزایمر می توان مصرف کرد. خواص ضد سرطان و کنسر.

مریم‌گلی از روزگاران گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت و به عنوان داروی مۆثر برای معالجه عوارض نیش حشرات مفید است. همچنین بعنوان داروی تونیک و مقوی برای تقویت روح، بدن و افزایش طول عمر به‌کاربرده می‌شد.

گیاهان دارویی. مریم گلی در طب سنتی و تقویت سیستم ایمنی.

در اروپا از در قدیم‌ برای کاهش شیر زنان استفاده می‌شد، این گیاه ضد آلزایمر قوی است و به شکل قرص و قطره تهیه شده است و در ایران از قدیم به عنوان داروی آرام‌بخش و برطرف‌کننده سوءهاضمه، درد و نفخ استفاده می‌شده است.

خواص مریـم‌ گلـی
  • گیاه مریم گلی ضد درد ، آرامش‌بخش و برای کاهش قندخون مفید است.
  • برگ‌های این گیاه دارای اسانس روغنی فرار، ساپونین و یک ماده تلخ به نام پیکروسالوین است و دارای خاصیت متوقف کردن رشد باکتری و دارای اسیدهای آلی است. تقویت سیستم ایمنی بدن.
  • جوشانده غلیظ این گیاه اگر با آب مخلوط شود برای دردهای مفصلی، روماتیسم و حتی راشیتیسم کودکان بسیار مفید و مۆثر است.
  • مریم گـلی ضدسرطان ، ضدآلزایمر ، ضد میکروب ، ضد تعریق ، آنتی‌ اکسیدان ، کاهش‌دهنده شیر در زنان باردار ، کاهش‌ دهنده میل جنسی ، قاعده‌آور و کاهنده پرفشاری خون است.
  • مریم گلی یکی از گیاهان دارویی می‌باشد که تسکین‌دهنده گلودرد است.  برگ‌های این گیاه خواص ضد التهابی و ضدعفونی دارد. از این رو برای تسکین گلو درد به اندازه داروهای موجود موثر است.  گلودرد یک بیماری شایع در فصل سرما است که می‌تواند در اثر ویروس، باکتری یا موادی همچون الکل، تنباکو یا آلاینده‌های موجود در هوا به وجود آید. با تقویت سیستم ایمنی می‌توان علائم سرماخوردگی مانند گلودرد را تسکین داد. مریم گلی در افزایش تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارند.
  • برگ‌های مریم گُلی سازگاری با دهان و حلق داشته و به همین دلیل محلول غِرغِره و دهان‌شویه مناسبی از آن به دست می‌آید.

خواص دارویی و درمانی گیاه مریم گلی

تقویت سیستم ایمنی

مریـم گلـی، منبع ویتامین C است که به آن خاصیت ضد التهابی می‌دهد. همچنین این گیاه دارای خواص ضد میکروبی است. این دو خاصیت نقش مهمی برای تقویت سیستم ایمنی در بدن ایفا می‌کنند. به این منظور می‌توان مریم گلی را به صورت دم کرده و یا حتی به صورت موضعی روی پوست برای از بین بردن میکروب‌ها و باکتری‌ ها استفاده کرد.

تقویت سیستم ایمنی بدن و خواص گیاه مریم گلی. ضد سرطان

تقویت کننده حافظه و ضد آلزایمر

وجود آنزیم کولین استراز در این گیاه سبب افزایش تمرکز و تقویت سیستم عصبی مرکزی و حافظه می‌شود. و توانایی فکری و ذهنی را ارتقا می‌دهد. همچنین استفاده منظم از دم نوش مریم گلی در درمان آلزایمر خفیف کاربرد فراوان دارد.

تقویت استخوان‌ها

وجود مقادیر بالای ویتامین K در مریم گلی که عنصری اساسی برای استحکام استخوان‌ ها و افزایش تراکم آنها است، بافت استخوان‌ها را تقویت کرده و از بروز پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

ضد افسردگی

دم کرده گیاه مریم گلی با استرس، اضطراب و افسردگی مقابله کرده و موجب شادمانی و شادابی می‌شود. این گیاه همچنین یک آرامبخش بسیار قوی است و همچون مسکنی بی ‌نظیر عمل می‌کند. ضد سرطان و کنسر.

ضد سرطان - ضد آلزایمر - قاعده آور

درمان مشکلات پوست

استفاده از عصاره مریم گلی در نواحی آسیب دیده پوست و یا مناطقی با مشکلات پوستی همچون آکنه، پسوریازیس و اگزما به صورت منظم می‌تواند به بهبود تدریجی آن‌ها کمک کند. همچنین خواص ضدعفونی، ضد التهابی و آنتی ‌اکسیدانی آن در رفع جوش های صورت بسیار مؤثر است. از سوی دیگر ماساژ پوست صورت با روغن برگ‌ های این گیاه، سبب بهبود جریان گردش خون در بدن شده و از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کند.

کمک به بیماران دیابتی

استفاده از مریم گلی ، روند آزاد شدن گلوکز ذخیره شده در کبد و قند خون را تنظیم می‌کند. این گیاه همچنین می‌تواند سطح تری گلیسیرید و کلسترول مبتلایان به دیابت را پایین آورد و به آنها در حفظ چربی های مفیدشان کمک کند. ضد سرطان.

جلوگیری از مشکلات گوارشی

برگ ‌های این گیاه، محرک دستگاه گوارش بوده و به آن خاصیت ضد نفخ بودن می‌دهند. این خاصیت با رفع علائم سوء هاضمه، پیشگیری از اسپاسم‌ معده و کاهش بروز ورم معده و اسهال، دستگاه گوارش را در حالت معمول خود قرار می‌دهد و به سبب فیبر فراوانی که دارد در رفع اختلالات سیستم گوارش بسیار مؤثر عمل می‌کند.

بهبود عملکرد قلب

مریم گلی فاقد کلسترول و سرشار از کلسیم، پتاسیم و البته میزان کمی سدیم است. تمامی این موارد در تنظیم مشکلات ناشی از کلسترول و در نتیجه رفع برخی اختلالات قلبی – عروقی مؤثر است. تقویت سیستم ایمنی و ضد سرطان و کنسر بدخیم.

بهبود عوارض یائسگی

مصرف منظم این گیاه در بهبود عوارض ناشی از یائسگی از جمله گر گرفتگی‌، تعریق بیش‌ازحد و تعریق شبانه بسیار مؤثر است.

دم کرده مریم گلی
  • دَم کرده تهیه شده از برگ‌های مریم گُلی برای رفع شوره سر و یا بازگرداندن رنگ موی سر کاربرد دارد. دم کـرده مریم گُلی با ۲۰ گرم برگ در ۵۰۰ میلی‌لیتر آب تهیه می‌شود.
  • دم‌کرده آن به میزان پنج تا شش قاشق در رفع عرق شبانه و عرق ناشی از ضعف که معمولاً در بیماران مبتلا به تب‌های قطع نشدنی دست می‌دهد، اثر معالج دارد.
  • غِرغِره و یا دهان‌شویه دَم کرده رقیق‌شده مریم گُلی را می‌توان برای گلودرد، التهاب لوزه، زخم‌های دهان و یا بیماری‌های لثه استفاده کرد.
  • قرار دادن پارچه خیس شده در محلول دَم‌کرده مریم گُلی و کُمپرس نمودن زخم‌هایی که دیر خوب می‌شوند، با این گیاه دارویی توصیه شده است.
  • کارشناسان مریم گُلی را محرّکی مقوّی برای کبد و جریان صفرا و همچنین بهبود گردش خون عنوان کرده‌اند.

دمنوش مریم گلی

دمنوش ضد استرس مـریم گلی

ازآنجایی‌که مریم گلی می‌تواند عملکرد فرد را در موقعیت‌های پراسترس بهبود دهد و اضطراب مزمن را کاهش دهد، می‌توانید از آن برای درست‌کردن دمنوش ضد استرس استفاده کنید. خواص ضد سرطان گیاهان و مـریم گلـی.

֍ مطلب پیشنهادی برای مطالعه:

آویشن – گیاهان دارویی و خواص آنها – قسمت چهاردهم

بیشتر بخوانید:
اکالیپتوس - گیاهان دارویی و خواص آنها - قسمت سوم
طرز تهیه دمنوش مریـم گلی

برای تهیه دمنوش مریم‌گلی ۱ فنجان آب را بجوشانید و آن را روی ۱ قاشق سوپ‌خوری برگ مریم گلی بریزید. اجازه دهید برگ‌ها تا زمانی که به غلظت دلخواه برسید (حدود ۵ الی ۸ دقیقه) در آب بمانند و سپس آنها را از صافی رد کنید. هنگامی که دمنوش به‌اندازه کافی خنک شد می‌توانید آن را با خیال راحت بنوشید و از فواید بی‌نظیر آن برای سلامتی بهره‌مند شوید.

برای طعم‌دار کردن دمنوش مریم‌گلی، می‌توانید از شکر، عسل، آب‌لیمو یا پوست رنده شده لیمو و یا دارچین استفاده کنید.

چای و دمنوش مریم گلی - Sage Tea - تقویت سیستم ایمنی - ضد سرطان

طرز تهیه چای مریم گلی

دو قاشـق سـوپ خـوری برگ‌ هـای مریـم گـلی تـازه یا یک قاشق سوپ خوری بـرگ مـریم گلـی خشک شده را به یک لیوان اضافه کنید. آب جوش را نیز به لیوان اضافه کنید و روی آن را بپوشانید. چند دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و یپس از صافی عبور دهید. دمنوش و درمان با گیاهان دارویی و طب سنتی.

دمنوش مریم گلی و خواص درمانی گیاهان دارویی ضد سرطان و کنسر

روغن مریم گلی

روغن مریم گلی حاوی موادی مانند کامفن، سینول، برنول، و بورنیل است که به عنوان خواص تونر، قابض، روان کننده و محرک شناخته می شوند. این روغن می تواند به صورت خارجی برای تسکین دردهای دردناک مانند سفتی ماهیچه، روماتیسم و سایر بیماری های عفونی استفاده شود. ضد سرطان و کنسر.

علاوه بر این، از آن برای آروماتراپی در عصبانیت، استرس، خستگی، سردرد و اضطراب استفاده می شود. محلول یا چای مریم گلی دارویی مفید برای درمان تب حصبه، اسهال، مشکلات کبد، مشکلات کلیوی، خونریزی ریه یا معده و سرخک است. ضد سرطان . گیاهان دارویی و طب سنتی.

روغن شالبیه یا مریمیه

سعی کنید روغن مریم گلی را با روغن های لیمو، پرتقال، لیموترش، گل یاس، کاج، گل شمعدانی، سرو کوهی، گل یاس، چوب صندل و کندر برای داشتن خواص و اثربخشی بیشتر مخلوط کنید.

روغن مریم گلی می تواند در کاهش انواع مشکلات و بیماری های پوستی کمک کند و همچنین گردن درد را تسکین می دهد. این روغن به خوبی تولید و ترشح چربی بر روی پوست را متعادل می کند و تضمین می کند که پوست شما بدون روغن باقی بماند. این ویژگی روغن مریم گلی در جلوگیری از بوجود آمدن جوش و آکنه بر روی پوست بسیار موثر است.

روغن مریم گلی - ضد افسردگی

ارزش درمانی روغن مریم گلی باعث می شود بهترین بخش از آروماتراپی باشد. این روغن دارای یک اثر خنک کننده فوری و یک عطر تسکین دهنده است.

یکی از بهترین و جذاب ترین مزایای روغن این گیاه این است که می تواند مانند یک داروی تقویت قوای جنسی عمل کند. این روغن می تواند میل جنسی شما را افزایش دهد.

 عوارض و موارد منع مصرف

در کنار تمامی این خاصیت‌ها، ذکر این نکته ضروری است که مصرف همزمان این گیاه با داروهای مسکن، آرام بخش‌ها، کنترل صرع، فشار خون و دیابت تداخل ایجاد کرده و علائم این بیماری‌ ها را تشدید می‌کند. به علاوه مصرف آن در مبتلایان به فشار خون توصیه نمی‌شود و برای بانوان باردار احتمال سقط جنین را در پی خواهد داشت. همچنین به دلیل تأثیر بر هورمون استروژن سبب کاهش ترشح شیر برای بانوان شیرده می‌شود که این امر مصرف آن را برای این قشر با محدودیت مواجه می‌کند.

مصرف مقدار زیاد مریم گلی در مدت طولانی موجب افزایش ضربان قلب، گر گرفتگی، خشکی دهان، تشنج و سرگیجه می‌شود.

رایج‌ترین عوارض جانبی مریم گلی عبارت‌اند از:
  • حالت تهوع
  • سرگیجه
  • عدم هماهنگی حرکتی
  • مشکل در تمرکز
  • گیجی
  • لکنت زبان
  • بی‌قراری
  • سردرد
  • دل‌پیچه
سایر عوارض جانبی ممکن است شامل این موارد باشند:
  • خستگی
  • ازدست‌دادن حافظه
  • گرگرفتگی
  • ازدست‌دادن موقعیت مکانی – زمانی (احساسی که ممکن است ناخوشایند و اذیت‌کننده باشد)

ازدسـت‌ دادن موقـعیت مکـانی – زمانی موقعی رخ می‌دهد که فرد احساس می‌کند به زمان و مکان دیگری منتقل شده است یا این که حس می‌کند هم‌زمان در چندین مکان قرار دارد. این تجربه می‌تواند واقعا ترسناک باشد و در افراد آسیب‌پذیر منجر به اختلالات روانی جدی شود.

نحوه انتخاب مریم گلی 

مریم گلی تـازه برگ های معطر و بدون نقاط نرم، لکه دار و یا خشک انتخاب کنید. مـریم گـلی خشک بصورت کامل، ساییده شده و پودر موجود است. مریـم گلـی ساییده شده ظاهر نسبتاً نرمی دارد.

روش نگهداری مریم گلی

مریم گلی تازه را در یک دستمال حوله ­ای پیچیده و درون یک کیسه پلاستیکی به مدت ۴ روز در یخچال نگهداری کنید. این گیاه تازه را به مدت ۱ سال می توان در فریزر نگهداری کرد. آنها را شسته و برگ هایش را خشک کنید.  ساقه­ های آن را دور ریخته و در کیسه های مخصوص فریزر قرار دهید. مریم گلی خشک در جای سرد و تاریک و در ظرف در بسته به مدت ۶ ماه نگهداری کنید. گیاهان دارویی در طب سنتی.

طریقه مصرف این گیاه

روش مصـرف مــریم گــلی بسـته به تاثیـری که می‌خواهید دریافت کنید مـتفاوت است. تکنیک‌های زیر در خـصوص روشـهای استـفاده از ایـن گیـاه (خصوصا برگ آن) و بهره‌مندی از خواص بی‌نظیر این گیاه هستند. خواص ضد سرطان و کنسر.

روغن مریم گلی - sage oil. درمان جوش و آکنه

روغـن مـریم گـلی

برگ‌های این گیاه می‌توانند به یک روغن ضروری حاوی توژون، برنئول و سینئول تصفیه شوند. روغن‌های مریم‌گلی متعددی در بازار وجود دارند که می‌توانید از آنها برای آروماتراپی (رایحه‌درمانی) استفاده کنید. آروماتراپی روشی مناسب برای ریلکسیشن است.

نوشیدنی‌ها یا وعده‌های غذایی

می‌توانید از برگ این گیاه همراه با آویشن، جعفری و رزماری برای پخت‌ و پز استفاده کنید. راه‌های زیادی برای مصرف این گیاه وجود دارند. برخی از افراد، ادویه مریم گلی را به غذاهای مختلف اضافه می‌کنند تا طعم خوبی به غذا بدهند. درحالی‌که برخی دیگر از آن در دم‌نوش‌های خانگی استفاده می‌کنند.

چای مریم گلی و دمنوش ضد استرس و ضد سرطان

استفاده موضعی

امروزه بسیاری از محصولات مراقبت از پوست موجود در بازار (نظیر سرم‌ها، صابون‌ها و لوسیون‌های بدن) حاوی برگ این گیاه هستند. استفاده از محصولات مراقبت از پوست حاوی مریم گلی، یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای حفظ سلامت پوست است. درمان بیماری ها با گیاهان دارویی در طب سنتی.

کشیـدن مـریم‌گلی

یکی از رایج‌ترین روش‌های استفاده از این گیاه، کشیدن آن در پیپ بدون تنباکو است. در این شرایط، دود به ‌سرعت و به طور عمیق استنشاق می‌شود. قبل از بیرون دادن دود، آن را به مدت ۲۰ الی ۳۰ ثانیه در ریه‌ها نگه دارید. در این شرایط سالوینورین A و B می‌توانند از دود جذب شوند. گیاهان دارویی.

اگر خیلی سریع دود را بیرون دهید ممکن است مقدار زیادی از مواد هدر بروند. تاثیری که این گیاه روی شما می‌گذارد، به میزان دود استنشاق شده و جذب شده در مدت حدود ۲ دقیقه بستگی دارد. اگـر بین پک‌ها مدت زیادی وقفه بیندازید، فقط مدت‌زمان کشیدن مریم‌گلی را طولانی‌تر می‌کنید و شدت تاثیرات آن را افزایش نمی‌دهید.

این گیاه اغلب به‌صورت سیگارهای رول شده مصرف نمی‌شود، زیرا برگ مریم گلی خشک شده معمولا به‌اندازه کافی قوی نیست تا بتواند اثری ایجاد کند.

خـوردن مریـم‌گلـی

هنگامی که برگ‌های این گیاه را می‌جوید و به مدت طولانی در دهان نگه می‌دارید، سالوینورین مستقیما توسط بافت‌های پوششی دهان جذب می‌شود.

نمی‌توان گفت که بهترین طریقه مصرف این گیاه کدام است. زیرا هر یک از این روش‌ها ممکن است اثرگذاری متفاوتی برای افراد گوناگون داشته باشند.

تقویت کننده حافظه و ضد آلزایمر sage - تقویت سیستم ایمنی بدن

میزان مصرف مریم گلی باید چقدر باشد؟

این که مصرف چه میزان مریم گلی بی‌خطر است به این بستگی دارد که از چه نوع مریم‌گلی استفاده می‌کنید. حتی دوزهای کوچک این گیاه ممکن است اثرات توهم‌زا ایجاد کنند. مرکز ملی اطلاعات مواد مخدر (NDIC)، مصرف بیش از ۵۰۰ میکروگرم یا ۰.۰۰۰۵ گرم مریم‌گلی را توصیه نمی‌کند.

  • اگر می‌خـواهید برگـهای خشک شده این گیاه را به‌صورت سیگار مصرف کنید، دوز ۱.۴ گـرم الی ۱ گرم بـرای مـصرف، بی‌خطر در نظر گرفـته می‌شود.
  • در صورتی‌که از عصاره این گیاه استفاده می‌کنید، استفاده کمتر، تاثیر بیشتری دارد. ضد سرطان و کنسر.
  • اگـر می‌خواهید برگ‌های تازه ایـن گیـاه را بجوید، حدود پنج برگ آن بی‌خطر در نـظر گرفـته می‌شود. گیاهان دارویی و درمان با گیاهان در طب سنتی.

حتی دوزهای کم مریم گلی هم می‌تواند توهم‌زا باشد، بهتر است بیشتر از ۵ برگ تازه این گیاه را در روز نجویید. ضد سرطان.

سوزانـدن مریـم گلـی چه فوایدی دارد؟

سوزانـدن این گیاه (که به‌عنوان اسماج نیز شناخته می‌شود) یک آیین معنوی باستانی است. باور بر این است که این روش، تاثیرات گوناگونی بر سلامت ذهن و بدن دارد. برخی از این مزایا شامل این مواردند:

۱- خاصیت ضدعفونی‌کننده

برخی از انواع این گیاه، خاصیت آنتی‌باکتریال دارند. این بدان معناست که باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌های عفونی را از محیط دور نگه می‌دارند. گیاهان دارویی و طب سنتی.

۲- تقویت حافظه

اسماج مریم گلی، به بهبود حافظه و تمرکز نیز کمک می‌کند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داد که شواهد موجود در خصوص مزایای این گیاه برای تقویت حافظه امیدوارکننده هستند و شاید این گیاه بتواند برای درمان زوال عقل و بیماری آلزایمر موثر باشد. بااین‌حال به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

۳- از بین‌ بـردن انـرژی مـنفی

سوزانـدن مـریم‌گـلی می‌تواند به‌عنوان یک آیـین معنوی برای رهایی از انـرژی منـفی اطراف فرد یا محیط استفاده شود. این شامل آسیب‌های گذشته، تجربیات بد یا انرژی‌های منفی دیگران است. این گیاه به شما کمک می‌کند که محیطی سرشار از انرژی مثبت را برای مدیتیشن ایجاد کنید. ضد سرطان و کنسر.

۴- بهبود کیفیت خواب

از دیرباز اسماج مریم‌گلی برای محافظت در برابر منفی‌گرایی ای که می‌تواند با خواب تداخل داشته باشد، استفاده می‌شود. برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که این گیاه حاوی ترکیباتی است که می‌توانند به برطرف‌کردن بی‌خوابی کمک کنند.

۵- استرس

سوزانـدن ایـن گـیاه می‌تواند درمـان مناسبی برای مـقابله با اسـترس باشد. یکی از پروژه‌های تحقیقاتی دانشگاه می‌سی‌سی‌پی در سال ۲۰۱۶ نشان داد که مریم گلی سفید سرشار از ترکیباتی است که گیرنده‌های خاصی را در مغز فعال می‌کنند. این گیرنده‌ها به بهبود خلق‌وخو، کاهش استرس و حتی تسکین درد کمک شایانی می‌کنند.

گیاهان دارویی - گیاه درمانی. خواص ضد سرطانی و ضد آلزایمری مریمیه

پژوهش درباره آلزایـمر

در یک پژوهش به تعدادی از بیماران مبتلا به آلزایمر عصاره این گیاه را و به برخی دیگر دارونما ( دلاسیبو ) دادند. نتایج این آزمایش نشان داد کسانی که از مریم گلی استفاده کرده بودند به شکل قابل توجه ای از  لحاظ عملکرد روانی و شناختی بهبود یافتند. نسبت به کسانی که دارونما مصرف کرده بودند کم تر دچار پریشانی و اضطراب می شدند. داروی گیاهی موثر و قوی ضد سرطان و ضد کنسر. ضد سرطان.

آشپزی

مریم گلی را می توان به صورت کامل یا خردشده استفاده کرد. این گیاه با گوشت قرمز یا مرغ سبزیجات و سیب زمینی  غذاهای بسیار خوشمزه ای به دست می دهد.

گیاهان دارویی و خواص آنها

 

 

منبع وبلاگ علوم باطنی و ماوراء، علوم غریبه، فراروانشناسی وبلاگ میکائیل - حکمت کهن کانال آپارات حکمت کهن
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

« Translate - ترجمه »
֍ هدیه حکمت کهن - برای دریافت هدیه خود کلیک کنید.دریافت هدیه