مرزنگوش ، مرزنجوش – گیاهان دارویی و خواص آنها – قسمت دهم

گیاه مرزنگوش - طبع مرزنجوش - خواص درمانی - فواید گیاه مرزنگوش - طریق استفاده - منع مصرف

گیاهان دارویی و خواص آنها

قسمت دهم

مرزنگوش یا مرزنجوش

Marjoram

 

آرام کننده ، نیرو دهنده ، مدر ، معرق ، کنترل ترشحات ، عرق بدن

 

آشنایی با گیاه مرزنگوش یا مرزنجوش

مرزنجوش یا مرزنگوش گیاهی معطر از خانواده نعنا بوده که منشا آن از مصر و عربستان است. گیاه مرزنجوش را در شکل‌های مختلف می توان دید: طب سنتی. دمنوش مرزنجوش.

  • روغن اسانس مرزنجوش.
  • برگ‌های تازه یا خشک شده مرزنگوش یا پودر آن.

از این گیاه به عنوان یک افزودنی آشپزی در سوپ‌ها ، سالادها ، سس‌ها و برای گوشت‌ها استفاده می‌شود. در برخی از کشورهای خاورمیانه به جای پونه کوهی و آویشن از آن استفاده میگردد. همچنین این گیاه در ساخت و تهیه لوازم آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد.

مصرف مرزنجوش برای سلامتی بسیار مفید است و قسمت‌های مورد استفاده آن شامل قسمتهای رویشی گیاه ، ساقه گل و برگ است. نام‌های دیگر این گیاه مرزنگوش ، مرزه گوش ، مردگوش ، ریحان داود ، عنقر ، سومق و چند نام دیگر است. طب سنتی. 

گیاه مرزنجوش

 طبیعت و خواص درمانی مرزنجوش

طبیعت گیاه مرزنجوش گرم و خشک است.
خواص دارویی این گیاه به طور خلاصه عبارتند از:
  • برای برطرف نمودن سنگینی معده ، نفخ و ناراحتی‌های کبدی استفاده از گیاه مرزنجوش توصیه می‌شود.
  • دم کرده این گیاه به صورت موضعی برای درمان زخم استفاده می‌شود.
  • درمان استفراغ ، اسهال ، یرقان و خارش از خواص مرزنگوش است.
  • از مهمترین خواص مرزنجوش که ارسطو به آن اعتقاد داشت تقویت معده ، بادشکن ، معرق و ضد تشنج است.
  • از این گیاه برای درمان اختلالات دستگاه گوارش و عفونت‌ها استفاده می‌شود.
  • از اسانس مرزنجوش به صورت پماد ، برای ضد عفونی کردن زخم‌ها استفاده می‌گردد.
  • از مرزنجوش برای تسکین درد روماتیسم ، دندان درد و گوش درد استفاده می‌شود.
  • گیاه مرزنجوش برای درمان سیاه سرفه ، سایر سرفه‌ها و اسهال مفید است.
  • یکی دیگر از خواص مرزنجوش ، باز نمودن انسداد و گرفتگی‌های مغزی و تسکین سردرد بلغمی و سوداوی و قطع زکام است. به این منظور بایستی از دم کرده مرزنجوش استفاده شود.
  • مرزنگوش باعث بهبود میگرن و درمان بی‌خوابی می‌گردد. دمنوش مرزنجوش برای درمان.
  • مصرف مرزنجوش به صورت موضعی ، برای درمان درد عضلات ، آرتروز ، دردهای ناشی از برونشیت و رگ به رگ شدگی به کار می‌رود.
  • با غرغره آب دم کرده گیاه مرزنجوش التهاب دهان و گلو بهبود می‌یابد.
  • مرزنجوش منبع عالی فیبر بوده ، صفرا و سموم سرطان زای روده‌ها را دفع می‌کند. طب سنتی. 
  • خوردن دم کرده مرزنجوش نشاط آور بوده و برای درد سینه ، سرفه ، تنگی نفس و درد قلب مفید است.
  • از دیگر خواص مرزنجوش از بین بردن جای جوش و سالک است. به این منظور بایستی مرزنجوش را پخته ، آن را با عسل مخلوط و به صورت پماد به محل مورد نظر بمالید.
  • مالیدن روغن مرزنگوش به صورت موضعی باعث رفع تشنجات عصبی می‌شود و عصب و عضلات را نرم می‌کند.
گیاه مرزنگوش یا مرزنجوش در طب سنتی
Marjoram
خواص مرزنجوش برای برونشیت

برای درمان برونشیت ۶ گرم مرزنگوش در ۲۰۰ سی سی آب جوش ۲۰ دقیقه دم کرده صاف نموده با عسل شیرین کنید. یک ساعت بعد از غذا یک یا دو فنجان میل شود. این محلول برای درمان انواع سرماخوردگی‎ ها مفید است. به مدت یک هفته استفاده شود. درمان با دمنوش مرزنجوش.

برای دردهای شدید رماتیسمی و دررفتگی استخوان می‎توانید از روغن این گیاه استفاده کنید.

طرز تهیه روغن مرزنگوش:

۵۰ گرم مرزنگوش در ۲۵۰ گرم روغن زیتون مخلوط کرده در یک شیشه درب ‎دار محکم ریخته. شیشه را در آب جوش گذاشته به مدت ۳ ساعت آهسته در آب بجوشد. سپس صاف نموده می‎توان از این روغن استفاده کرد.

بهبود عملکرد قلب و عروق با خواص مرزنگوش​

یکی دیگر از مزایای این گیاه افزایش سیستم قلبی عروقی و گردش خون است. این با از بین بردن خطرات رایج در ارتباط با بیماری های قلبی عروقی به بدن ما کمک می کند. برخی از راه های کمک کننده آن عبارتند از کاهش فشار خون ، تا حد زیادی کاهش خطر ابتلا به فشارخون و در نتیجه مشکلات قلب. طب سنتی. 

برای کاهش کلسترول

مرزنجـوش منبع عالی فیبر است و صفرا و سموم سرطان زای موجود در روده ها را دفع می کند. مصرف منظم این گیاه باعث کاهش یافتن میزان کلسترول می شود.

خواص برای پوست

گیاه مرزنگوش ، از قدیم برای برطرف کردن کک‌ و مک بسیار مفید شناخته می‌شده است. و به‌دلیل بوی خوشی که دارد ، برخی به آن ادکلن طبیعی می‌گویند. برگ‌ها و سرشاخه‌های گلدار این گیاه خواص درمانی مانند ضد نفخ ، آرام‌بخش ، مقوی معده و خلط‌آور دارد و در استعمال خارجی برای التیام زخم‌ها به کار می‌رود.

این گیاه در درمان بیماری ‌هایی مانند مالیخولیا ، لقوه ، فلج ، تنگی ‌نفس و ‌خفقان موثر و درضمن قاعده‎آور ، شادی‎آور ، برطرف‌کننده کک‌ومک ، برونشیت ، سیاتیک ، تقویت معده ، بی‎خوابی و بدبویی عرق است اما استفاده زیاد مرزنجوش برای کلیه ها مضر خواهد بود. دمنوش مرزنجوش.

خواص برای آرامش اعصاب

این گیاه به عنوان آرام بخش اعصاب و مقوی قلب مورد استفاده قرار میگیرد. و به ترویج گردش خون بهتر کمک می کند. روغن این گیاه برای سرفه ، شکایت صفرا ، گرفتگی معده و اختلالات گوارشی ، افسردگی ، سرگیجه ، میگرن ، سردرد عصبی ، درد عصب ، فلج ، سرفه ، آبریزش بینی استفاده می شود. در مواد غذایی ، مرزنجوش ادویه آشپزی است. روغن مرزنگوش در تولید صابون و لوازم آرایشی به عنوان یک عطر استفاده می شود.

شادابی پوست

ترکیب دم کرده شاخ و برگ گیاه مرزنجوش و گلاب می تواند معجونی واقعی برای شادابی ، سلامت و پویایی پوست شما فراهم آورد. با این معجون روزانه چند بار صورت خود را بشویید.

درمان سریع شکستگی

یکی از عوامل موثر در ترمیم و بهبود دررفتگی یا شکستگی استخوانها ، گرم و نرم نگهداشتن محل شکستگی یا دررفتگی است. ترکیب مرزنجوش و روغن زیتون در این زمینه بسیار مفید می باشد.

خواص مرزنجوش برای لاغری

اگر به دنبال گیاهی معطر برای لاغری هستید به شکل مرتب دم کرده برگهای خشک شده یا پودر شده گیاه مرزنجوش را مصرف نمایید.

رفع گوش درد

خاصیت آرامبخشی فوق العاده ای که گیاه مرزنجوش دارد سبب شده تا از آن برای رفع گوش درد نیز استفاده گردد. چکاندن چند قطره از عصاره آن منجر به کاهش درد گوش می گردد.

درمان سرفه و اسهال

معجون حاصل از دو قاشق غذاخوری از پودر گیاه مرزنگوش و نیم لیتر آب می تواند در درمان بسیاری از سرفه ها و حتی بهبود اسهال های شدید نیز مفید و مؤثر باشد.

محو کردن جای جوش

ترکیبی مساوی از پخته گیاه مرزنجوش و عسل را تهیه کرده و به شکل مرتب و منظم چندین روز بر روی جای جوش ها بگذارید تا بتدریج سبب پاک شدن آنها از روی پوست گردد.

از بین بردن لکه های خونی چشم

ترکیب مرزنجوش و عسل را بر زیر چشم خود بمالید. با این تمام لکه های زیر چشم و درون چشم بویژه لکه های قرمز رنگ خونی را محو نمایید.

رفع گرفتگی بینی

در فصول سرد سال حتما پودر گیاه مرزنجـوش را در خانه داشته باشید. زیرا دم کرده آن می تواند در رفع زکام ، گرفتگی بینی و گلو درد مؤثر و مفید باشد.

خواص مرزنجوش باری کلسترول

از ترکیبات بسیار مفید موجود در گیاه مرزنجوش فیبر می باشد. وجود فیبر در این گیاه سبب می شود تا مواد زائد بدن دفع شده و کلسترول خون نیز کنترل گردد.

ضد عفونی زخم ها

دم کرده گیاه مرزنجوش نقش ضد عفونی کننده داشته و در زمان قدیم و حتی امروزه برای جلوگیری از عفونی شدن زخم ها از آن استفاده می شود.

درمان آرتریت

ترکیب مرزنجوش و روغن زیتون و سپس قرار دادن ۲ یا ۳ ساعت آن در آب جوش ، معجونی را به دست می دهد که در درمان و کاهش درد های روماتیسمی ، عضلانی و آرتریت بسیار مفید می باشد.

مبارزه با سرطان ها

 گیاه مرزنجوش سرشار از فیبر می باشد. وجود فیبر در گیاهان می تواند منجر به دفع مواد زائد در سیستم گوارشی شده و با انواع سرطان ها بویژه سرطان روده مقابله نماید.

خاصیت مرزنجوش برای بی خوابی

اگر از مشکل بی خوابی یا کم خوابی رنج می برید دم کرده گیاه مرزنجـوش مصرف نمایید. زیرا سبب آرامش اعصاب و برطرف کننده بی خوابی و کم خوابی است.

سلامت قلب و عروق

مصرف گیاه مرزنجـوش سبب بهبود جریان گردش خون در بدن شده و بنابراین افزایش کارایی و سلامت دستگاه قلب و عروق را به دنبال دارد.

عطر طبیعی

اگر به دنبال یک عطر طبیعی با هیچگونه عوارضی هستید عصاره مرزنجوش استفاده کنید. این بوی معطر با ماندگاری طولانی شادابی شما را تضمین می نماید.

رفع کک و مک پوست

در روزگاران قدیم  و در طب سنتی برای از بین بردن لکه های پوستی و همچنین کک و مک روی پوست ، مالیدن روغن و عصاره گیاه مرزنجوش توصیه می گردید.

تقویت سیستم دفاعی بدن

مرزنجوش دارای خاصیت ضد قارچی ، ضد باکتری ، ضد عفونی و ضد ویروسی می باشد. از این رو مصرف آن منجر به تقویت سیستم دفاعی بدن و مقابله با انواع بیماریها و ویروسها می شود.

خاصیت مرزنجوش برای اضطراب

از خواص ارزشمند گیاه مرزنجوش نقش آن در بالا بردن سیستم گردش خون در بدن می باشد. از این رو مصرف آن سبب آرامش اعصاب و روان و کاهش اضطراب و استرس می گردد. طب سنتی. 

اشتها آور

اگر از کم اشتهایی و لاغری مفرط رنج می برید دم کرده گیاه مرزنجـوش مصرف نمایید. زیرا دارای خاصیت اشتها آوری فوق العاده ای می باشد.

خاصیت ضد التهابی

از خواص بسیار ارزشمند و قابل ذکر گیاه مرزنجوش خاصیت ضد التهابی آن می باشد. بنابر این در درمان و جلوگیری از بروز بیماریهای التهابی بسیار مفید و مؤثر می باشد.

تنظیم چرخه قاعدگی و درمان علائم یائسگی با گیاه مرزنجوش.
خواص مرزنجوش برای قاعدگی

تحقیقات پژوهشگران نشان می دهد که گیاه مرزنجـوش نقش بسزایی در تنظیم و منظم کردن قاعدگی زنان و تسکین سندرم پیش از قاعدگی آنان دارد.

خاصیت مرزنجوش در کاهش دردها

دم کرده معجون و ترکیب مرزنجـوش با زیتون ، عسل و … نقش زیادی در کاهش دردهای کمر ، رگ به رگ شدن ها ، درد مفاصل ، عضلات و حتی دندان درد دارد.

کاهش فشار خون

از خواص مفید دیگر مرزنجوش می توان به نقش آن در کاهش فشار خون اشاره نمود. زیرا مصرف مرزنجوش سبب بهبود سیستم گردش خون در بدن شده و مزایای بسیاری را به دنبال دارد. طب سنتی. 

خاصیت مرزنجوش برای رحم

گیاه مرزنجوش به سبب خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی که دارد در رفع عفونت ها و قارچ های رحم و واژن بسیار مفید و ثمربخش می باشد.

موارد احتیاط و منع مصرف
  • در صورت بروز تهوع ، استفراغ و یا اسهال مصرف مرزنگوش باید متوقف شود. و از زیاده ‌روی در مصرف آن بدون نظر پزشک متخصص خودداری شود.
  • بیماران مبتلا به ناراحتی‌های کلیوی بایستی از مصرف آن خودداری کنند. استفاده زیاد این گیاه برای کلیه‌ها مضر است.
  • در تماس مستقیم با برگ‌ های تازه این گیاه ، ممکن است پوست یا چشم متورم شود. همچنین مصرف طولانی مدت این گیاه باعث ایجاد سرطان می‌گردد.
  • استفاده آن برای زنان باردار مضر بوده ، منجر به سقط جنین خواهد شد.
  • استفاده از این گیاه برای کودکان زیر پنج سال ممنوع است.
  • از زیاده روی در مصرف آن بدون نظر پزشک متخصص خودداری شود و بیماران مبتلا به ناراحتی های کلیوی از مصرف مرزنجوش نیز خودداری کنند. استفاده زیاد از این گیاه برای کلیه مضر است.
  • ممکن است سبب آلرژی گردد.
مرزنجوش برای کودکان
  • مصرف مرزنجوش به هر شکل آن برای کودکان و نوزادان توصیه نمی گردد.
مرزنجوش برای زنان باردار
  • مصرف مرزنجوش به هر شکل آن در دوران بارداری و شیردهی باید با احتیاط و حتما با مشورت با پزشک صورت گیرد.

خواص درمانی دمنوش مرزنجوش و روش تهیه آن

چای و دمنوش گیاه مرزنگوش
خواص درمانی دمنوش مرزنجوش
آرامش بخش اعصاب

این گیاه برای آرامش اعصاب و بهبود وضعیت روحی و روانی فرد بسیار مفید است. مرزنجوش به دلیل داشتن فلاونوئیدها فراوان به کاهش تنش ، اضطراب و ترس کمک کرده و آرامش را ایجاد می کند.

درمان سرما خوردگی

این گیاه از عفونت های ویروسی و باکتریایی جلوگیری می کند. علاوه بر این ، به درمان سرما خوردگی ، احتقان بینی ، ترشحات خلط و مخاط سینه کمک می کند. همچنین مصرف دمنوش این گیاه برونشیت را تسکین داده و سبب کاهش علائم آسم و درمان سردردها می شود. درمان بیماری ها با دمنوش مرزنجوش.

تنظیم عادت ماهانه

نوشیدن چای مرزنجوش سبب تنظیم دوران قاعدگی در بانوان می شود. همچنین گرفتگی ، درد و علائم سندرم قبل از قاعدگی را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد. علاوه بر این ترشحات هورمون های زنانه را تنظیم می کند.

درمان التهاب و درد مفاصل

 بر اساس تحقیقات انجام شده این گیاه توانایی در درمان انواع التهاب مفاصل مانند روماتیسم و آرتروز را دارد. زیرا حاوی ترکیباتی است که برای از بین بردن التهاب و کاهش درد مفاصل و عضلات مفید می باشد. طب سنتی و گیاهان دارویی.

افزایش ایمنی بدن

مرزنجوش به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های فراوان و همچنین خاصیت ضد باکتریایی ، ضد ویروسی ، ضد قارچی و ضد عفونی ، در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد و بدین ترتیب از بروز بیماری های متعدد یا بدخیمی نظیر سرطان ها جلوگیری می کند.

درمان اختلالات گوارشی

تحقیقات و بررسی های اخیر نشان داده است که دمنوش مرزنجـوش توانایی تنظیم هضم غذا در بدن را دارد و در رفع اختلالات گوارشی نظیر اسهال ، سوء هاضمه ، گاز روده ، یبوست و غیره بسیار موثر است. علاوه بر این مصرف منظم این گیاه به بهبود متابولیسم و ​​سوزاندن کالری در طول روز کمک می کند. لذا نوشیدن دمنوش مرزنجـوش به همراه ورزش و رژیم غذایی سالم می تواند سبب کاهش وزن شود. طب سنتی. 

پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی

این گیاه با کاهش سطح کلسترول مضر در خون جلوگیری از تجمع چربی در شریان ها ، کاهش فشار خون بالا و همچنین تحریک گردش خون ، سبب جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی ، سکته مغزی یا سکته قلبی و سایر بیماری ها می شود.

مفید برای رحم و افزایش بارداری

این گیاه برای رفع عفونت و قارچ های رحم بسیار مناسب است. علاوه بر این مرزنجوش یک محرک طبیعی برای تولید تخمک در رحم یک زن است که به افزایش و تسریع شانس بارداری کمک می کند. به خصوص اگر به طور مرتب یک یا دو بار در روز مصرف شود.

چای و دمنوش مرزنجوش

سایر خواص درمانی دمنوش مرزنجوش

  • رفع گوش درد.
  • مفید برای درخشندگی پوست و تقویت مو.
  • رفع مشکلات پوستی نظیر کک و مک ، زرد زخم ، جای جوش و آکنه.
  • درمان اختلالات خواب به ویژه بی خوابی.
  • کمک به کاهش سر دردهای میگرنی.
  • خاصیت ضد تشنج.
  • تقویت کننده استخوان ها و مفاصل.
  • مفید برای درمان شکستگی.
  • افزایش تعریق.
طرز تهیه دمنوش مرزنگوش

یک قاشق غذاخوری مرزنجـوش را در یک فنجان آب داغ ریخته و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد. و سپس آن را صاف کرده و همراه با عسل میل نمایید. مصرف روزانه ۲ فنجان از چای مرزنجوش بلامانع است. دمنوش مرزنجوش.

برگه اینستاگرام حکمت کهن

 

خواص درمانی گیاهانطب جایگزینطب سنتیگیاه درمانیگیاهان داروییمرزنگوش
نظرات (0)
نظر دهید