حکمت کهن
علوم باطنی ، فراروانشناسی

اکالیپتوس – گیاهان دارویی و خواص آنها – قسمت سوم

درباره اکالیپتوس - خواص درمانی اکالیپتوس - اشکال موجود - نحوه مصرف - موارد احتیاط

اکالیپتوس گیاهی است از تیره موردیها و بومی قاره استرالیا، با این وجود امروزه به علت خواص درمانی فراوان ، در سرتاسر جهان کشت میشود. نام‌های دیگر این درخت، کافور، اوکالیپتوس ، درخت تب ‌و نوبه و درخت‌ صمغ آبی می‌باشد. … خواص اکالیپتوس شامل درمان مشکلات تنفسی و خاصیت ضد عفونی بوده ، از خواص برگ اکالیپتوس کاهش گرفتگی و درد عضلانی ، قند خون و تب است. …

0 554

خواص درمانی و دارویی گیاه اوکالیپتوسگیاهان دارویی و خواص آنها

قسمت سوم

اکالیپتوس

Eucalyptus

اکالیپتوس گیاهی است.از تیره موردیها و بومی قاره استرالیا. با این وجود امروزه به علت خواص درمانی فراوان ، در سرتاسر جهان کشت می‌شود. نام‌های دیگر این درخت ، کافور ، اوکالیپتوس.، درخت تب ‌و نوبه و درخت‌ صمغ آبی می‌باشد. اکالیپتوس. گیاهان دارویی. مزاج . طب گیاهی

اکالیپتوس ، درختی است.بلند و همیشه سبز. پوست درخت نقره‌ای است.که هرساله به صورت ورقه جدا شده و قطعه قطعه می‌گردد. ولی بعد به رنگ زرد درمی‌آید.و در قسمت یقه دائمی است. میوه این درخت ، بدون پایک یا با پایک کوتاه و خمیده کروی تا مخروطی پهن است.و سطح میوه دارای شیارهای کوچک است. برگ‌های گیاه بخش دارویی آن را تشکیل می‌دهد. مزاج

رنگ تمام برگهای اولیه و شاخه‌ها.، سبز مایل به آبی یا کبود است. ولی به تدریج سبز مایل به سفید و مومی می‌گردد. این درخت گونه‌های بسیاری دارد. برخی از گونه‌های آن به اندازه گلهای تزئینی.و برخی دیگر به اندازه درختان بزرگ است. خواص اکالیپتوس گسترده بوده.، اسانس اکالیپتوس به انواع عطر ، صابون و برخی از مواد غذایی و نوشیدنی‌ها اضافه می‌شود. از این گیاه همچنین به عنوان عامل دفع حشرات نیز استفاده.و به روغن شمع و افشانه‌‌های حشره‌کش نیز اضافه می‌شود. 

ریشه‌ این درخت سه برابر وزن خود.، آب جذب می‌کند. جوشانده‌ این گیاه ، بخور ، روغن و برگ‌های آن معجزه می‌کنند. گیاهان دارویی و طب گیاهی

خواص اکالیپتوس شامل درمان مشکلات تنفسی.و خاصیت ضد عفونی بوده.، از خواص برگ اکالیپتوس کاهش گرفتگی.و درد عضلانی ، قند خون و تب است.

طبع گیاه اکالیپتوس گرم و خشک (صفراوی) است.
اکالیپتوس سیستم ایمنی بدن را تقویت.و با ویروس‌ها ، باکتری‌ها و آلودگی‌ها مبارزه می‌کند. برای درمان برونشیت و سرفه مفید است. شوره‌ سر را از بین می‌برد. درد مفاصل را تسکین می‌دهد.و تب را فرو می‌نشاند. 
اکالیپتوس برای مقابله با سرماخوردگی و سینوزیت

اکالیپتوس شهرت زیادی برای مقابله با سرماخوردگی و سینوزیت دارد. به خاطر اینکه این گیاه دارای خواص ضد ویروسی و ضدباکتریایی می‌باشد.و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. مزاج شناسی و طبایع.

روش استفاده

جوشانده‌ اکالیپتوس: روی یک قاشق چای ‌خوری برگ خرد شده‌ اکالیپتوس ۱۵۰ میلی‌ لیتر آب جوش بریزید. در ظرف را بگذارید و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد. محلول را صاف کنید و روزانه ۳ تا ۴ فنجان از این جوشانده (بعد از غذا) میل کنید. طب گیاهی

به صورت قطره: برای این کار لازم است که داخل قطره چکان یا ظرف خالی قطره های بینی ، ۱ قطره روغن اکالیپتوس و ۱ قاشق غذاخوری روغن گیاهی مانند روغن بادام شیرین بریزید. هر روز ۳ بار در هر سوراخ بینی یک قطره از این روغن را بچکانید. مزاج

بخور اکالیپتوس - روغن اکالیپتوس. طب گیاهیاکالیپتوس برای تسکین عفونت‌های ادراری

اکالیپتوس ضدباکتری و ضد عفونی کننده است و برای همین می‌تواند به درمان عفونت‌های ادراری کمک کند.

روش مصرف

 ۳  تا ۴ قطره روغن اکالیپتوس را با مقدار کمی روغن بادام شیرین مخلوط کنید و روزی دو مرتبه روی شکم خود بمالید. حواستان باشد اکالیپتوس به تنهایی نمی‌تواند این مشکل را حل کند. شما باید در کنار داروهایی که پزشک تجویز کرده است از این گیاه استفاده کنید. اگر دچار این مشکل شده‌اید داروهایتان را مصرف کنید و همان طور که گفته شد هر روز دو مرتبه با روغن اکالیپتوس شکمتان را ماساژ دهید.

اکالیپتوس برای مقابله با اضطراب

اکالیپتوس لیمویی در بین خواص دیگری که دارد می‌تواند باعث آرامش و تسکین اعصاب شود.

روش مصرف

برای مقابله با اضطراب چند قطره روغن اکالیپتوس لیمویی را روی یک دستمال تمیز بچکانید و جلوی بینی‌تان بگیرید. استشمام این بو باعث ایجاد آرامش می‌شود. هر زمانی که اضطراب به سراغتان آمد این کار را تکرار کنید. گیاهان دارویی

اکالیپتوس برای تسکین درد مفاصل

حتماً شما هم در اطرافیانتان خانم‌ ها و حتی آقایان زیادی را می‌ بینید که از درد مفاصل شکایت می‌کنند. بعد از گذشت زمان دردهایی در مفاصل ایجاد می‌شود که از ساییدگی و فرسودگی غضروف‌ها ناشی می‌شوند.

معروف ‌ترین این مشکلات هم آرتروز است. برای مقابله با دردهای مفاصل می‌توانید از روغن اکالیپتوس لیمویی استفاده کنید. به خاطر اینکه این گیاه خاصیت ضد التهابی و مُسکنی دارد. مزاج و طبع. 

روش استفاده

دو قطره روغن اکالیپتوس لیمویی را در چند قطره روغن گیاهی مانند روغن بادام حل کنید هر روز دو تا سه مرتبه مفاصل دردناک را ماساژ دهید.

اکالیپتوس برای پایین آوردن تب

این گیاه برای پایین آوردن تب موثر است.و بدن را از ضعف نجات می‌دهد. طب گیاهی

روش استفاده

۱۰ تا ۱۵ قطره روغن گیاهی اکالیپتوس را در صابون مایع یا پودر شیر ریخته و آن را داخل وان حمام بریزید.

به مدت ۳ تا ۴ روز، روزانه یک مرتبه با این آب حمام کنید. یا اینکه ۱۰ قطره روغن گیاهی اکالیپتوس را در آب بریزید و هر روز دو مرتبه پاشویه کنید.

بخور اکالیپتوس برای تصفیه‌ هوای منزل

زمانی که بیمار هستید.و قصد دارید در منزل استراحت کنید.بهتر است.هوای منزل را تمیز نگه دارید. برای این کار توصیه می‌کنیم.با اکالیپتوس هوای منزلتان را تصفیه کنید. به خاطر این که این گیاه خیلی زود میکروب‌ها را از بین می‌برد. همچنین می‌توانید.برای این که شب‌ها را راحت‌تر بخوابید.هوای اتاق خوابتان را نیز با این گیاه تمیز کنید.تا در طول شب راحت‌تر نفس بکشید.

روش استفاده

یک مشت برگ نیم کوب اکالیپتوس را در یک ظرف حاوی آب جوش بریزید.و ظرف را در اتاقتان قرار دهید. یا این که می‌توانید.چند قطره روغن اکالیپتوس را در یک پیاله‌ حاوی آب داغ بریزید.و آن را روی کتری قرار دهید.

اکالیپتوس یک ضد حشره‌ طبیعی

اکالیپتوس لیمویی به راحتی حشره ها را فرار می‌دهد. اگر حشره ای نیشتان زده باشد.نیز می‌توانید.به این گیاه اعتماد کنید. اکالیپتوس جای نیش حشرات را تسکین می‌دهد.

روش مصرف

برای این کار ۱۵ قطره روغن اسطوخودوس.، روغن اکالیپتوس لیمویی یا درخت چای را در یک قاشق غذاخوری روغن گیاهی.مانند روغن بادام شیرین حل کنید.و چندین بار در روز روی جای نیش حشره بمالید.

اکالیپتوس ، طب گیاهی
اکالیپتوس برای خلاص شدن از شر شوره‌ سر

معمولاً شوره‌ سر باعث نگرانی و نوعی استرس می‌شود. به خاطر اینکه برای هیچ کس خوشایند نیست.این دانه‌های ریز سفید لابه لایه موهایش چشمک بزنند.و حتی روی لباس‌هایش را هم بپوشاند. برای مقابله با این مشکل.از روغن گیاهی اکالیپتوس استفاده کنید. گیاهان دارویی

روش استفاده

۴۰ قطره روغن اکالیپتوس را در ۱۰۰ گرم شامپوی معمولی بریزید.و موهایتان را با دقت بشویید. در نهایت نیز با آب خنک موها را آب بکشید.

خواص درمانی
  • ضد عفونی کننده مجاری تنفسی.
  • درمان سرماخوردگی.، سرفه و احتقان بینی.
  • درمان ورم روده و کلیه.و دفع اخلاط سینه و برونش‌ها.
  • کاهش قند خون.
  • رفع عفونت‌های زنان.
  • بند آمدن خونریزی.ناحیه دندان. مزاج
  • درمان شوره سر.
  • تسکین درد مفاصل.
  • کاهش تب.
تب ، سرفه ، کیپ شدن بینی ، عفونت ادراری ، روماتیسم ، نیش حشرات و غیره. اکالیپتوس درمان طبیعی برای همه‌ این مشکلات محسوب می‌شود.
اشکال موجود اکالیپتوس

این گیاه به صورت روغن مایع اساسی.، روغن اساسی به شکل پماد تنتور برگ.(محلول تهیه شده از گیاه و الکل یا گیاه ، الکل و آب).، برگ خام و چای قابل دسترسی است. طب گیاهی

قطره های ضد سرفه تجاری ، انواع شربتها.، مایعات تبخیر کننده ، روغنهای مالیدنی ، انواع خمیردندان.و مواد شستشوی دهان حاوی روغن اکالیپتوس.یا ترکیب اصلی آن یعنی سینئول است.

نحوه مصرف اکالیپتوس

این گیاه برای درمان التهاب سینه ، ریه ها.، بینی و گلو بکار می رود.و می تواند.برخی از گونه های باکتری و همچنین برخی از انواع قارچها را از بین ببرد.

وقتی از این گیاه دارویی برای مصرف موضعی.استفاده می کنید.، می تواند درد رماتیسمی را تسکین بخشد.

  • جوشانده برگ اکالیپتوس (برای احتقاق): ۱/۲ تا ۱ میلی لیتر روزانه.
  • روغن برای مصرف موضعی (برای مقاصل متورم یا احتقاق سینه): ۳۰ میلی لیتر روغن اکالیپتوس را به ۵۰۰ میلی لیتر آب ولرم اضافه کنید.
  • اکالیپتول: روزانه ۰/۰۵ تا ۰/۲ میلی لیتر.(۱ تا ۲ قطره برای هر لیوان آب جوش).
  • روغن اکالیپتوس (برای استعمال موضعی): نصف تا یک میلی لیتر (۱۵ تا ۳۰ قطره) روغن مزبور را به نصف لیوان روغن مایع.(کنجد ، زیتون و غیره) اضافه کنید.
  • به منظور استفاده استنشاقی از این گیاه داروئی.، ۵ تا ۱۰ قطره از روغن آنرا به ۲ لیوان آب جوش اضافه کنید.و سپس حوله را بالای سر خود بکشید.و بخار آنرا استنشاق کنید. گیاهان دارویی. مزاج
اکالیپتوس ، ضد سرفه ، میگرن ، عفونت. مزاج شناسی
خواص درمانی و دارویی گیاه اکالیپتوس
موارد احتیاط
  • در دوران بارداری یا شیردهی.از مصرف آن پرهیز کنید.
  • روغن این گیاه اگر استعمال موضعی داشته باشد.، سمی نیست. اما نباید از این گیاه برای مصارف داخلی استفاده کرد. طب گیاهی
  • در ارتباط با عصاره های برگ اکالیپتوس باید.گفت که افرادی که مبتلا به التهاب معده ای – روده ای.یا التهاب مجرای صفراوی هستند.، باید از مصرف عصاره برگ اکالیپتوس اجتناب کنند.
  • در صورت ابتلا به ناراحتی کبد.نیز از مصرف آن پرهیز کنند.
  • از مصرف بی رویه عصاره مزبور نیز اجتناب ورزید. ” تانین” موجود در عصاره این گیاه می تواند.، در صورتی که بی رویه مصرف شود.، به انواع شکم درد یا آسیب کبدی و کلیوی منجر شود.
  • هرگونه روغن این گیاه را به صورت یا بینی کودکان زیر دو سال نمالید. مزاج ها و طبایع. 
تداخل های احتمالی

روغن و عصاره این گیاه می تواند.اثرات داروهایی را که برای درمان کمبود قند خون بکار می رود.، خنثی کند. گیاهان دارویی

اگر به بیماری افت قند خون مبتلا هستید.، مطمئن شوید.که پزشک شما قبل از آغاز درمان.با این گیاه در جریان امر واقع شده است.

توجه: برخی تصور می‌کنند.داروهای گیاهی کاملاً بی خطر و بدون عوارض جانبی هستند. اما توجه داشته باشید.که این داروها نیز می‌توانند.به اندازه‌ داروهای شیمیایی باعث مسمومیت.و عوارض خطرناکی شوند. برای پیشگیری از هر نوع آسیبی بهتر است.در مقدار مصرف داروهای گیاهی دقت کنید. کودکان زیر سه سال ، زنان باردار و شیرده.، افرادی که دچار آلرژی یا بیماری صرع هستند.نباید از روغن‌ها و عصاره های گیاهی (که افشره‌های خوراکی نیز گفته می‌شوند.) استفاده کنند. اگر از این روغن‌ها برای ماساژ استفاده می‌کنید.حتماً بعد از استفاده دستانتان را با دقت شستشو دهید. شیشه‌ این روغن‌ها را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید. در صورتی در مورد خواص و نوع استفاده از این داروهای گیاهی شک دارید.حتماً قبل از استفاده با پزشک ، دارو ساز یا عطار مشورت کنید.

مزاج شناسی و طبایع . طب مکمل و جایگزین ، طب گیاهی و گیاه درمانی.

 

بیشتر بخوانید:
کاسنی - گیاهان دارویی و خواص آنها - قسمت یازدهم

 

منبع کانال حکمت کهن وبلاگ حکمت کهن (هرمس) 1 وبلاگ حکمت کهن (میکائیل) 1
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

« Translate - ترجمه »
֍ هدیه حکمت کهن - برای دریافت هدیه خود کلیک کنید.دریافت هدیه