حکمت کهن
علوم باطنی ، فراروانشناسی

نه گفتن را بیاموزیم. نه شنیدن را بپذیریم – بخش دوم

هنر و مهارت نه گفتن - فقط بگویید نه - نه گفتن اشکال ندارد - قاطعیت - قدرت نه گفتن - آزاد و رها

اگر می خواهید “نه” بگویید، اگر از بله گفتن‌ های نابجا و سطحی، خسته شده و به زبان ساده می‌خواهید نه گفتن را تجربه کنید، جا دارد، قبل از پاسخ دادن به درخواست‌های دیگران این موارد را در گوشه و کنار ذهنتان داشته باشید. در حالیکه واقعا نیازی به این بهانه‌ها نیست…
فقط نه بگویید لازم نیست طرف مقابل را زیر سوال ببرید یا تحقیر و تمسخر کنید. در هنگام گفتن کلمه «نه» مستقیم در چشم طرف مقابل نگاه کنید و با صدایی واضح و بلند نه بگویید. حتی با حرکت سر موضوع را کاملا تاکید کنید. این روش به شما کمک می‌کند که خیال خود و طرف مقابل را با قاطعیت‌تان راحت کنید…

0 574

نَه گفتـن را بیاموزیم. نـه شنیـدن را بپذیریم ـنه گفتن قاطع و صادقانه. Saying No - شناخت دروغگو

قسمت دوم

هـنر و مهـارت رفـتاری نه گفــتن

فقط بگویید نه
نه گــفتن اشـکال ندارد

قدرت نَه گـفتـن

آزاد و رها باشید

 

اگر می خواهید «نه» بگویید

اگر از بـله گفتن‌ هـای نابجا و سطحی، خسته شده و به زبان ساده می‌خواهید نه گفتن را تجربه کنید، جا دارد، قبل از پاسخ دادن به درخواست‌های دیگران این موارد را در گوشه و کنار ذهنتان داشته باشید. در حالیکه واقعا نیازی به این بهانه‌ها نیست. اعتماد بنفس و احساسات، دروغگویی. مهارت رفتاری. موفقیت.

بعضی از روشهای نـه گـفتن خیلی نامناسب هستند. نه گفتن‌ هایی از قبیل: (دیوانه شده‌ای. چه شوخی بی‌ مزه‌ای. و… ) یا شکلی از نه گفتن که معمولا با نوعی حمله و تهاجم و گاهی اهانت به فرد درخواست کننده همراه است نظیر: (تو اصلا نمی‌فهمی. حتی شرایط را هم درک نمی‌کنی. اگه فقط کمی فکر می‌کردی هرگز چنین درخواستی را نمی‌کردی. خوب معلوم است که من هرگز وقتم را برای انجام کار بی اهمیتی مثل این هدر نمی‌دهم. باز هم مثل همیشه در خواستهای نابجا. یک کم فکر کن جانم! و… )

نه گفتن - موفقیت.. اعتماد به نفسبنابراین بهتر است از همان نه صادقانه استفاده کنیم.
فقط نه بگویید. لازم نیست طرف مقابل را زیر سوال ببرید یا تحقیر و تمسخر کنید.
فکر کردن به موضوع

وقتی کسی از شما درخواستی می‌کند، همیشه می‌توانید چند دقیقه برای فکر کردن از او زمان بخواهید. در این زمان تمام جوانب موضوع را در نظر بگیرید. می‌توانید از روش سوال سازی کوتاه در مورد مساله‌ای که با آن مواجه شده‌اید کمک بگیرید. از خود سوالات روشنی بپرسید و جواب ‌ها را هم به همان روش در ذهن خود به تصویر بکشید. این سوال و جوابـها شما را به نتایـج حاصـل از انجـام یا عـدم انـجام درخواست صورت گرفته، نزدیک‌تر می‌کند. موفقیت. پیشرفت و توسعه فردی.

نه گفــتن اشکـال ندارد

اگر در مرحله بعد، به این نتیجه رسیدید که گفتن نه بهترین پاسخ، در شرایط موجود است پس با خیال راحت (البته به روشی درست) نه بگویید و از گفتن آن نگران نباشید. اعتماد بنفس. دروغگویی و احساسات.

در نه گفـتن قاطع باشید

در هنگام گـفتن کلمه «نَــه» مستقیم در چشم طرف مقابل نگاه کنید و با صدایی واضح و بلند نه بگویید. حتی با حرکت سر موضوع را کاملا تاکید کنید. این روش به شما کمک می‌کند که خیال خود و طرف مقابل را با قاطعیت‌تان راحت کنید. موفقیت و توسعه فردی با تلاش و هدفگذاری و پشتکار.

قاطعیت در نـَه گفتـن. دروغگو. اعتماد بنفس. موفقیت.
در هنگام گفتن کلمه «نه» مستقیم در چشم طرف مقابل نگاه کنید و با صدایی واضح و بلند نه بگویید.
حتی با حرکت سر موضوع را کاملا تاکید کنید.
با بله دروغ، خود را ضایع نکنید

اگر بله را در حالی که می‌خواهید نه بگویید به زبان بیاورید، علاوه بر اینکه از موضع راستی خارج شده‌اید، حسی از بی میلی و سنگینی برای انجام آنچه عهده دار انجامش شده اید را نیز خواهید داشت. در نتیجه فشارهای مضاعفی را هم در طول انجام عمل متحمل می‌شوید. این همان قیمتی است که شما برای نگفتن یک نه ساده مجبورید بپردازید. غیر از این بهای بی صداقتی خود را هم باید بپردازید که البته این یکی سنگین تر هم هست. اعتماد بنفس. دروغگویی و احساسات.

اگر طرف مقابلتان در فشار است به نرمی «نه» بگویید

اگر می‌خواهید به کسی که در حال حاضر تحت فشار موارد مختلفی قرار دارد، نه بگویید، بهتر است این نه گفتن بسیار صمیمانه، نرم و ساده و در عین حال همراه با پاسخی از سر همدلی بوده و به شکلی باشد که حداقل اگر فشار او را کم نمی کند، افزایش هم ندهد.

سعی کنید در چنین مواقعی به راه ‌حل های دیگری هم فکر کنید. برای مثال به دوستتان که از شما می‌خواهد کودکش را به پارک ببرید تا به دانشگاه برود، می‌توانید بگویید: نه! لطفا مرا ببخش. می‌دانم که پیدا کردن فرد دیگری برایت سخت است. اما من کار مهمی دارم و به کسی قول داده‌ام، بیا با هم فکر کنیم شاید بتوانیم کس دیگری را پیدا کنیم. مثلا همسایه‌ تان چطور است؟! می‌خواهی من با او صحبت کنم؟!

با نه شروع کنید

یادتان باشد، که بهتر است اولین کلمه تان « نه» باشد. یعنی جمله خود را با «نه» شروع کنید. این کار موضوع را در طول گفتگو ساده تر می‌کند. پس به جای اینکه از ابتدا سعی کنید بهانه بیاورید، خیلی ساده از همان اول نه بگویید.

منظور این است که اگر واقعا بهترین پاسخ «نه» است، پس همین کلمه را بگویید. متاسفانه گاهی در این حالت که خیلی هم شایع است نه گفتن با معذرت خواهی و توجیهات پیاپی و تعارفات کلامی صورت می‌گیرد. همراه با یک رشته طولانی از مِن مِن کردن‌ های مکرر و ادای کلماتی مانند: اعتماد بنفس. دروغگویی و احساسات.

نمی‌دانم چه باید بگویم. عذر تقصیر مرا بپذیرید. واقعا شرمنده‌ام. معذرت می‌خواهم. در فرصتی دیگر جبران می‌کنم. و…

چه راههایی، گفتن کلمه «نه» را آسانتر می‌سازد؟

اولین کاری که باید انجام داد، تشخیص احساسات دست و پاگیر یا باورهایی است که در شما وجود دارند. اعتماد بنفس. دروغگویی و احساسات.

آیا می‌ترسید به کارفرمای خود پاسخ منفی بدهید؟ آیا از برکنار شدن از کارتان در هراسید؟ اگر به استاد خود پاسخ منفی بدهید، آیا انتظار دارید نمره پایین را در آن درس کسب کنید؟

فقط بگویید نَه . اعتماد به نفس. شناخت دروغگو

پس شما در ابتدا انتظار فاجعه‌ آمیزی از «نه گفتن» تشخیص داده‌اید و در گام بعدی آن انتظارات را با واقع نگری بیشتری بیان می‌کنید. شناخت دروغگو.

برای مثال ممکن است به خودتان بگویید اگر پاسخ منفی بدهم چه بسا دوستم از این که اتومبیل را به او قرض ندادم از من ناراحت بشود. ولی دوست شما به خاطر این گونه مسایل ناراحت نیست. او احتمالا به خاطر آن که کلمه «نه» را به صراحت به کار برده‌اید، احترام بیشتری برایتان قائل خواهد شد.

بروز خشم و نارضایتی از خویش

وقتی با کاری که مایل به انجامش نیستید، موافقت می‌کنید، احتمالا از خودتان ناراحت می‌شوید. همچنین ممکن است از دیگری برنجد و یا از او خشمگین شوید در این گونه موارد کلمه «نه» به صورت غیرکلامی، سکوت، فکر کردن راجع به مسائل دیگر به هنگام حضور در جمع، ظاهر می‌گردد.

خود را نادیده انگاشتن سبب تحمیل رفتارهای ناخواسته‌ای است که دیگران از ما می‌خواهند. این امر سبب می‌شود آن‌ها نسبت به ابراز درخواست‌های غیر منطقی خود تشویق شوند. موفقیت.

پس از آنکه باورها و اعتقادات خود را به شیو ه‌ای منطقی‌تر مرتب کردید، برای گفتن کلمه «نه» آمادگی پیدا می‌کنید و از این امر احساس خوبی به شما دست می‌دهد. موفقیت.

قدم بعدی، گفـتن کلـمه «نَـه»، به شیو ه‌ای مسـتقیم به طرف مقـابل است. به گـونه‌ای که قاطـعیت در صـدا و رفتـار شما مـوج بزند. مطمئن شوید پیام‌های غیرکلامـی، هم سنگ کـلمات هستند. آیا ارتباط چشـمی برقرار می‌کنید؟ آیا لحن کــلام شما خالی از پـوزش و عـذرخواهی است؟

بگو نه Say NOبخاطر آنکه از سنین کودکی اجتماع شما را به تسلیم شدن و مطیع بودن وادار کرده است، گفتن کلمه «نه» در دفعات نخست، بدون شرم کار بسیار دشوار خواهد بود.

بـرای آسـان تر سـاختن این مرحـله، در موقعیت‌ هایـی که خـطر پایـیـن دارنـد، گـفـتـن پاسـخ‌ های منفـی را آغـاز کنید. به خصوص زمانیکه، کاملا مطمئن هستید که حق گفــتن کلـمه «نـَـه» را دارید. رمز موفقیت.

با این تمرین اطمـینان به خــود را بنا خواهید کرد و نیز توانایـی گـفتــن کـلـمه نَــه را در موقعیت‌های مشکل‌تر بدست خواهید آورد. و بالاخره در مواقعی که از درون به خود مطمئن نیستید این تمرین سبب بروز اطمینان می‌شود.

به طور معمول، گفتن نه به برخی افراد آسانتر از دیگران است. احتمالا این افراد برای شما، دوستان نزدیک، غریبه‌ها و خانواده هستند. وقوع یک موقعیت را پیش بینی کنید و تمرین کنید که در آن موقعیت چه خواهید گفت. گفتن کلمه نه را به طریقی مستقیم و صریح تمرین نمایید. نسبت به کلیه رفتارهای خود و لحن کلامتان به هنگام گفتن جمله منفی آگاه باشید.

وقتی کلمه «نه» را بکار بردید و طرف مقابل همچنان برخواسته‌اش اصرار ورزید و اولین کلمه نه شما را نشنیده گرفت، شما باید بر مخالفت خود پافشاری کنید.

آیا از آن دسته افرادی هستید که به آسانی تسلیم می‌شوید؟ یا آمادگی عصبانی شدن را دارند؟

شما احتمالا باید توجه آنها را بطور مؤثری جلب کنید و به آن‌ها بگویید، اما من مخالفت کرده‌ام و واقعا منظورم مخالفت است. موفقیت.

به رغم اینگونه پیام‌ها چون بسیاری از ما با سازگاری و انعطاف‌ پذیری بزرگ شده‌ایم، به خاطر دیگران از خواسته‌های خود می‌گذریم.

تشخیص این نکته مهم است که در اینجا رفتار خودخواهانه سالم وجود دارد. شما حق دارید که «نه» را به کار ببرید و از این کار احساس خوبی داشته باشید.

هر قدر به احساس شخصی و خواسته‌های خود توجه کنید. از گـفتن «بلـه» به دیگـران احسـاس رضایتمـندی بیشتری خواهید کرد.

آزاد و رها با اعتماد بنفس. موفقیت. Saying NO
آزاد و رها باشید.
مراقب باشید محیط و اطرافتان، باعث بازیچه شدن شما نشود.
قـدرت نـَه گفـتن پیدا کنید

در شرایط بازیچه شدن، باید قاطعانه پاسخ منفی بدهید. شرمنده نباشید. عذر خواهی نکنید. قول ندهید. فقط نه بگویید و تشکر کنید. شناخت دروغگو و دروغگویی.

در صورتی برای دیگران کاری انجام دهید که به خودتان لطمه وارد نشود.

نــَه گفتـن بی‌احترامی نیست. بشرط اینکه محترمانه نه بگویید. اگر از نه محترمانه شما رنجیدند، مشکل شخص مخاطب شماست.

شخصی آزاد و رها باشید.

مراقب باشید محیط و اطرافتان، باعث بازیچه شدن شما نشود. اعتماد بنفس. موفقیت و احساسات.

نه گفتن یک استثناء دارد و آن فقط در مورد والدین است.

یکی از شکننده‌ترین رفتارها، التماس است. التماس به هر شکلی که باشد شما را می‌شکند، عزت نفس شما را می‌کاهد و روحتان را می‌آزارد. التماس شکوه زندگی را فرو می‌ریزد و تمنا را بی‌رنگ می‌کند. پس بسیار مراعات کنید. اعتماد بنفس. دروغگویی و احساسات.

مشاهده فیلم های برگزیده در کانال آپارات حکمت کهن

 

بیشتر بخوانید:
مدیریت زمان با 6 گام اساسی

 

منبع وبلاگ حکمت کهن (هرمس) کانال آپارات حکمت کهن
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

« Translate - ترجمه »
֍ هدیه حکمت کهن - برای دریافت هدیه خود کلیک کنید.دریافت هدیه